Seorang kanak-kanak yang takutkan Neraka

Ada seorang lelaki tua sedang berjalan-jalan di tepi sungai. Ketika dia berjalan-jalan dia melihat seorang kanak-kanak sedang mengambil wudhuk sambil menangis.

Orang tua itu yang melihat seorang kanak-kanak itu menangis menegurnya , " Wahai anak kecil kenapa kamu menangis ? "

Maka berkatalah kanak-kanak itu ,

" Wahai datuk saya telah membaca ayat al-Qur'an sehingga kepada ayat yang berbunyi , ' Yaa ayyuhal ladziina aamanuu quu anfusakum ' ertinya , ' Wahai orang-orang yang beriman, jagalah olehmu sekalian akan dirimu '. Saya menangis sebab saya takut akan dimasukkan ke dalam api neraka. "

Berkata orang tua itu, " Wahai anakku , janganlah kamu takut , sesungguhnya kamu terpelihara dan kamu tidak akan dimasukkan ke dalm api neraka . "

Berkata kanak-kanak tersebut, " Wahai datuk, datuk adalah orang yang berakal, tidakkah datuk lihat kalau orang menyalakan api maka yang pertama sekali yang mereka akan letakkan ialah ranting-ranting kayu yang kecil dahulu kemudian baru mereka letakkan yang besar. Jadi tentulah saya yang kecil ini akan dibakar dahulu sebelum dibakar orang dewasa . "

Berkatalah orang tua itu , sambil menangis , " Sesungguh kanak-kanak ini lebih takut kepada neraka daripada orang yang dewasa maka bagaimanakah keadaan kami nanti ? 

*Diterjemahkan dari sumber islampos.com

Comments