Monday, August 18, 2014

Berapakah Gaji Khalifah Islam?

Ketika diangkat sebagai khalifah, sehari selepas Abu Bakar ra dilihat berangkat ke pasar dengan barang dagangannya. Umar kebetulan bertemu dengannya di jalan dan mengingatkan bahawa di tangan Abu Bakar sekarang terpikul beban negara yang berat. "Mengapa kau masih pergi ke pasar untuk menguruskan perniagaan? Sedangkan negara mempunyai begitu banyak permasalahan yang harus diselesaikan ... "kata Umar. 

Mendengar kata Umar itu, Abu Bakar tersenyum. "Untuk mempertahankan hidup keluarga," ujarnya ringkas. "Maka aku harus bekerja." 

Kejadian itu membuat Umar berfikir. Maka dia bersama sahabat yang lain berunding dan mengira perbelanjaan rumah khalifah seharian. Kemudian mereka menetapkan gaji tahunan 2500 dirham untuk Abu Bakar dan secara beransur-ansur ditambah menjadi 500 dirham sebulan. Jika ditukar pada ringgit, maka gaji Khalifah Abu Bakar hanya lebih kurang RM 2000 dalam setahun .Sekadar maklumat, nilai dirham tidak pernah berubah. 

Walaupun gaji khalifah sebesar itu, Abu Bakar tidak pernah mengambil seluruhnya gajinya. Pada suatu hari isterinya berkata kepada Abu bakar, "Aku ingin membeli sedikit manisan." 

Abu Bakar menyahut, "Aku tidak mempunyai wang yang cukup untuk membelinya." 

Isterinya berkata, "Jika engkau izinkan, aku akan cuba untuk menjimatkan wang belanja kita sehari-hari, sehingga aku dapat membeli manisan itu." 

Abu Bakar menyetujuinya. 

Maka mulai saat itu istri Abu Bakar menabung sedikit demi sedikit, mengasingkan wang belanja mereka setiap hari. Beberapa hari kemudian wang itu berjaya dikumpulkan untuk membeli makanan yang diinginkan oleh isterinya. Selepas wang itu dikumpul, isterinya menyerahkan wang itu kepada suaminya untuk membelikan bahan makanan tersebut. 

Namun Abu Bakar berkata, "Nampaknya dari pengumpulan ini, jelas wang faedah yang kita peroleh dari Baitul Mal itu melebihi keperluan kita." Lalu Abu Bakar mengembalikan lagi wang yang sudah dikumpulkan oleh isterinya itu ke Baitul Mal. Dan sejak hari itu, wang faedah beliau telah dikurangkan sejumlah wang yang dapat dihemat oleh isterinya. 

Ketika wafatnya Abu Bakar hanya mempunyai sebuah cadar usang dan seekor unta yang merupakan harta negara. Ini pun dikembalikannya kepada penggantinya, Umar bin Khattab. Umar pernah berkata, "Aku tidak pernah mengalahkan Abu Bakar dalam beramal soleh."

*Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber islampos.com

0 Responses to “Berapakah Gaji Khalifah Islam?”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam