Bolehkah Murtad Kembali Semula Kepada Islam?

Murtad yang diertikan dengan menukar agama  Islam kepada bukan Islam, atau menyimpang dari akidah Islam kepada akidah kufur. Murtad adalah suatu dosa yang sangat besar, bahkan paling besar antara dosa-dosa besar, namun jika seseorang murtad dengan rela hati ingin kembali semula kepada Islam, maka pintu taubat sentiasa terbuka.  Dalam sebuah hadis Qudsi, yang diriwayat Muslim, bilangan 2760 menyatakan:  “Sesungguhnya Allah melebarkan tangan-Nya pada waktu malam, supaya pelaku-pelaku dosa pada siang hari bertaubat pada waktu malam, Dia melebarkan tangan-Nya pada waktu siang, supaya pelaku-pelaku dosa pada waktu malam bertaubat pada waktu siang.”

Antara pelaku dosa itu, termasuklah dosa murtad yang belum dihukum ke atasnya menurut undang-undang Islam. Jika telah dihukum, maka hukuman itu sendiri bertindak sebagai pembersih dosanya di Akhirat.  Mustahak juga diketahui, murtad adalah penyakit spiritual, ia mempunyai beberapa persamaan dengan penyakit fizikal.   Jika penyakit fizikal ada yang masih boleh diubati, dan ada yang terpaksa dipotong anggota, maka penyakit murtad juga begitu, ada yang masih boleh dipulihkan dengan taubat, dan ada yang terpaksa dihukum bunuh.

Sesetengah ulama Islam berpendapat, dosa murtad tidak diampun Allah, kerana menurut mereka, jika dosa syirik tidak diampuni, maka dosa murtad lebih keji daripada syirik.  Pendapat ini diperkukuhkan dengan bewberapa firman Allah, antaranya ayat al-Nisa‘: [4:48] yang membawa terjemahan:

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa mempersekutuka-Nya, dan Dia bersedia mengampunkan dosa-dosa yang lain dari itu kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya.”

Mengenai murtad pula Allah berfirman dalam surah Muhammad [47: 25] yang membawa terjemahan:

“Sesungguhnya orang-orang murtad sesudah terang kepada mereka pertunjuk, syaitanlah yang memperdayakan mereka.”

Menurut tafsiran ulama dua ayat ini merupakan amaran keras terhadap mereka yang memeluk Islam, kemudian meninggalkanya.  Soal sama ada dosa murtad mereka boleh bertaubat atau tidak.  Ulama berpendapat, jika pihak-pihak berkenaan ingin bertaubat dengan suci hati serta menyesali kesalahannya yang lalu, serta berjanji untuk tidak mengulangi lagi perbuatan serupa, nescaya diterima taubatnya, Allah akan meredai kesalahannya yang terdahulu.

Ulama juga membincang, sama ada amal kebajikan yang dikerjakan sebelum murtad, masih kekal atau rosak binasa.  Sebilangan ulama, termasuk imam Malik dan Abu Hanifah berpendapat rosak atau terhapus, berdasarkan firman Allah dalam surah al-Baqarah [2: 217] yang membawa terjemahan:

“... dan sesiapa di antara kamu yang murtad dari agamanya, lalu dia mati dalam keadaan kafir kafir, maka merekalah orang yang sia-sia amal kebajikannya di dunia dan di Akhirat.”

Namun begitu, segolongan ulama, termasuk Imam Syafie berpendapat: Ayat ini difahamkan keperitan azab yang dijanjikan terhadap orang murtad itu, bergantug kepada syarat khas, iaitu jika dia terus menerus murtad dan mati dalam kemurtadannya, tetapi jika dia bertaubat dengan taubat yang sempurna sebelum meninggal dunia, serta ikhlas dengan taubatnya, maka dia terselamat daripada azab yang pedih itu. [Tafsir al-Qurtubi, 3/48]

Justeru murtad boleh bertaubat, para ulama Fiqh menyatakan jika terdapat seseorang yang murtad, hendaklah  diminta supaya bertaubat segera,  kerana dibimbangi ada kuman-kuman jahatnya akan menjangkiti orang lain yang masih sihat.

Sebagai kesimpulan, murtad boleh bertaubat dan akan diterima taubatnya jika cukup syarat-syarat yang dikehendaki.  Sebaik-baiknya, perbaikilah segala kerosakan yang dilakukan semasa murtad, sebagai bukti dia dengan sesungguhnya telah menyesal atas ketelanjurannya pada masa-masa silam.

*Sumber dari www.dakwah.com.my

Comments