Kenapa Harus Makan Ikan? Al-Quran Sudah Menerangkan

kakap

"Dihalalkan bagimu binatang buruan laut dan makanan (yang berasal) dari laut sebagai makanan yang lezat bagimu, dan bagi orang-orang yang dalam perjalanan; dan diharamkan atasmu (menangkap) binatang buruan darat, selama kamu dalam ihram. dan bertakwalah kepada Allah yang kepada-Nyalah kamu akan dikumpulkan, "(QS. Al-Maaidah: 96)

Fakta membuktikan bahawa usia rata-rata orang yang meninggal akibat penyakit jantung terus mengalami penurunan, sebab meningkatnya kepedulian masyarakat terhadap kesihatan koronari.

Walaupun banyak kemajuan besar dalam bidang rawatan penyakit jantung, para ahli di lapangan pada dasarnya mengesyorkan bahawa untuk melakukan tindakan pencegahan haruslah berhati-hati sebab akan menjadi fatal kerana pencegahan yang salah. Para ahli juga mencadangkan satu makanan penting untuk kesihatan fungsi jantung dan pencegahan pelbagai penyakit, yakni ikan.

Alasan mengapa ikan, ikan merupakan sumber penting untuk menyediakan bahan-bahan yang diperlukan bagi tubuh manusia dan juga mengurangkan risiko pelbagai penyakit. Sebagai contoh, telah terungkap bahawa apabila ikan bertindak sebagai perisai dalam hal kesihatan, dimana mengandungi asid omega-3 yang boleh dimakan secara teratur mengurangkan risiko penyakit jantung dan menguatkan sistem kekebalan tubuh.

Fakta bahawa ikan dapat bermanfaat bagi kesihatan, telah dibuktikan secara ilmiah sebagai sumber pemakanan yang penting, namun jauh sebelum ini telah didedahkan dalam Al-Quran. Allah SWT membuat rujukan untuk makanan laut yang secara terperinci dijelaskan dalam Al-Quran.

"Dan Dia-lah, Allah yang menundukkan lautan (untukmu), agar kamu dapat memakan daripadanya daging yang segar (ikan), dan kamu mengeluarkan dari lautan itu perhiasan yang kamu pakai; dan kamu melihat bahtera berlayar padanya, dan supaya kamu mencari (keuntungan) dari karunia-Nya, dan supaya kamu bersyukur. (QS. An-Nahl: 14)

Selain itu, secara khusus juga diterangkan dalam Surat al-Kahfi, di mana mendedahkan bahawa Nabi Musa (as) ketika dalam perjalanan panjangnya mengambil ikan bersama untuk mereka makan.

Perlu diingat bahawa dalam Surat al-Kahfi ikan harus dipilih sebagai makanan khusus setelah perjalanan yang panjang dan melelahkan. Oleh kerana itu, salah satu bahagian kebijaksanaan dalam kisah ini mungkin menjadi petunjuk manfaat pemakanan ikan.

Bahkan, apabila kita meneliti sifat pemakanan ikan, kita mendapati beberapa fakta yang sangat menarik. Ikan diberikan kepada kita sebagai rahmat oleh Allah dan merupakan makanan yang sempurna, terutama dalam hal protein, vitamin D dan elemen (unsur-unsur tertentu yang dijumpai dalam jumlah sedikit dalam badan, tetapi masih sangat penting untuk itu).

Daging ikan dapat membantu dalam pembentukan gigi dan gusi yang sihat, manfaat warna kulit, membuat rambut sihat dan memberikan sumbangan untuk memerangi jangkitan bakteria. Lalu ikan memainkan peranan penting dalam pencegahan serangan jantung kerana menetapkan tahap kolesterol dalam darah. Di sisi lain, juga memberi kesan kepada fungsi aktiviti mental.

Sungguh luar biasa jika kita melihat ciptaan Allah tentang satu makhluk saja, yakni ikan. Sudah sepatutnya hal ini menjadi bahan renungan, bahawa Allah menyediakan sumber melimpah pada hambaNya.

*Sumber islampos.com

Comments