7 Cara Atasi Sifat Pemalu Anak


Anda tidak akan pernah tahu apa yang akan terjadi dalam hidup anda. Oleh kerana itu, sebaiknya anda selalu memilih untuk melakukan yang terbaik. Apabila anda menyedari hikmah di sebalik suatu kejadian, anda akan mendapati bahawa anda sungguh-sungguh beruntung. Penting atau tidak peristiwa yang anda alami, yang perlu anda fahami adalah makna di balik kejadian tersebut.

1. Bantuan dari orang tak dikenali
Banyak kisah yang muncul dari bahagian ini. Apabila anda pulang naik teksi kerana jatuh sakit, namun di teksi keadaan anda semakin parah. Untunglah, anda mencari pemandu baik hati lalu membawa anda ke rumah sakit. Atau ketika anda lupa membawa dompet saat menumpang kenderaan am, dan seorang ibu membayar kos untuk anda. Atau ketika si kecil terlepas di keramaian, tetapi anda berjaya menemuinya dengan selamat setelah seorang anak muda menghantarnya ke bahagian maklumat dan mengumumkan kewujudannya. Semua hal ini membuat anda lega, dan bersyukur kerana masih ada orang yang peduli dengan orang lain di dunia ini.

2. Hampir kehilangan seseorang yang terdekat
Seperti potongan lirik lagu Big Yellow Taxi, "You don't know what you got 'til it' s gone", itulah yang anda rasakan ketika hampir kehilangan seseorang. Nyaris kehilangan orang tua, saudara, kekasih, atau teman, juga membuat anda akan selalu berfikir bahawa seburuk-buruknya hubungan anda dengan mereka, anda masih beruntung kerana memiliki mereka. Luput dari kematian membuat anda sungguh-sungguh bersyukur kerana anda masih diberi kesempatan untuk hidup. Tentunya dengan cara yang lebih baik.

3. Memberi pada orang lain
Apabila anda mendapat peluang untuk memberikan sumbangan ke panti asuhan, ke tempat-tempat pengungsian, atau ke tempat-tempat kumuh di mana penduduknya mengalami kekurangan, anda merasa jauh lebih beruntung daripada mereka. Walaupun gaji anda sendiri pas-pasan, namun anda masih boleh menabung, masih jalan-jalan menikmati kebersamaan dengan teman-teman, atau makan bersama ibu bapa dan kakak-adik untuk merayakan ulang tahun. Anda merasa jauh lebih kaya daripada mereka.

4. Menemukan sesuatu yang berharga sedang didiskon
Ketika sedang jalan-jalan di mal tanpa tujuan khusus, dan mengaduk-aduk kotak di bazaar dengan asal-asalan, tiba-tiba mencari pakaian dari jenama terkenal. Modelnya sama seperti yang anda cari-cari selama ini, ukurannya pas, dan setelah melirik price tag-nya, ternyata didiskon 70 peratus! Padahal, beberapa waktu lalu anda hampir memaksa diri membelinya, ketika harganya masih normal. Kini, anda merasa sangat beruntung, kaya, dan bahagia, kerana anda berjaya menguji kesabaran anda dan mendapatkannya dengan harga yang lebih murah.

5. Mendapati bahawa anda ibu bapa yang baik
Keluarga besar anda memberikan sejumlah wang "jajan" untuk si kecil, yang jumlahnya anda rasakan terlalu besar untuk anak sekecil dia. Ternyata, wang tersebut diberikan kepada pembantu rumah tangga anda yang hendak pulang kampung menengok anaknya yang sakit. Apabila anda tanya, mengapa ia memberikan semua wangnya untuk si mbak, si kecil menjawab, "Enggak apa-apa. Kasihan si mbak enggak punya wang." Ternyata, kemurahan hati anda yang tak pernah anda tunjukkan melalui kata-kata, begitu meresap dalam hati si kecil.

6. Menyedari bahawa menjadi orang baik itu penting
Tak ada orang yang senang ketika sakit. Ketika anda hidup sendiri, sakit membuat anda makin kesepian kerana anda tak boleh selalu berharap seseorang menemani anda sepanjang hari. Seringkali, kerana tak ada pilihan, rakan anda pun terpaksa berangkat ke rumah sakit seorang diri. Kerana anda tak sedang sibuk, anda pun menawarkan diri untuk menemaninya. Percayalah, tindakan kecil anda akan sangat berarti buatnya. Dan ketika teman anda ternyata tidak berjaya mengalahkan penyakitnya, anda bersyukur kerana pernah berbuat baik padanya.

Readers Digest
kompas.com

Comments