Friday, August 9, 2013

Himpunan hadis tentang kesesatan Syiah

1. Diriwayatkan dari Ibnu Abbas katanya "Aku mendengar Rasulullah saw bersabda "Akan muncul satu golongan di akhir zaman yang dinamakan Rafidhah. Mereka menolak Islam tetapi mendakwa Islam. Bunuhlah mereka kerana mereka adalah golongan musyrikun" (Ibnu Qutaibah, Ta'wilu Mukhtalifi al-Hadith, hal 56)
2. Diriwayatkan dari Zaid Bin Ali Zainal Abidin iaitu cucunda kepada Saidina Hussein dan bapa saudara Ja'far as-Sadiq, bahawa ketika Syiah mengemukakan kepadanya syarat sokongan mereka terhadap beliau, iaitu "Jika engkau berlepas diri daripada Abu Bakar dan Omar maka kami akan menyokong engkau tetapi jika engkau tidak berlepas diri daripadanya maka kami akan menolak engkau". Mendengar syarat mereka itu, Imam Zaid lantas berkata "Allahu Akbar! Ayahku telah menceritakan kepadaku bahawa Rasulullah saw telah bersabda kepada Ali ra "Sesungguhnya akan muncul satu golongan yang mendakwa cinta kepada kami. Mereka akan mempunyai gelaran-gelaran yang dapat dikenali melaluinya. Apabila kamu menemui mereka, bunuhlah mereka kerana mereka itu sebenarnya musyrikun" Kemudian Imam Zaid berkata "Pergilah kamu, kamu golongan Rafidhah (golongan yang dimaksudkan oleh Nabi kepada Saidina Ali dalam sabdanya itu)". (Nasywan al-Himyari, al-Huuru al-Ain, hal. 185)

3. Ali bin Abi Talib berkata "Rasulullah saw bersabda "Akan muncul satu golongan di akhir zaman yang dipanggil Rafidhah. Mereka menolak Islam" (Ahmad, al-Musnad, j.1, hal.103)

4. Imam az-Zahabi telah mengemukakan satu riwayat daripada Saidina Ali sebagaimana dinukilkan oleh Ibnu Hajar al-Haithami bahawa Saidina Ali berkata Rasulullah saw bersabda "Akan muncul didalam umatku di akhir zaman nanti satu golongan yang dinamakan Rafidhah. Mereka menolak Islam". Imam ad-Daraqutni mengemukakan hadis ini dengan sedikit tambahan iaitu Rasulullah saw berkata kepada Ali "Sekiranya kamu menemui mereka hendaklah kamu bunuh mereka kerana mereka adalah golongan musyrikun. Ali berkata "Aku bertanya Rasulullah saw "Apakah tanda yang ada pada mereka? Baginda bersabda "Mereka terlalu memuji-muji engkau dengan sesuatu yang tidak ada pada engkau dan mereka memburuk-burukkan para Sahabat" (Imam Ibnu Hajar al-Haithami, as-Sawa'iqu al-Muhriqah, hal 102)
5. Imam al-Bukhari juga mengemukakan hadis ini didalam kitabnya yang bernama "at-Tarikhu al-kabir" dibawah biografi Ibrahim bin Hasan dengan lafaz "Akan muncul satu golongan, gelaran mereka ialah Rafidhah. Mereka menolak agama" (al-Bukhari, at-Tarikhu al-Kabir, j.1, hal 279-280). Syeikh Ahmad Muhammad Syakir membuat komentar selepas mengemukakan riwayat yang disebutkan oleh Bukhari tadi begini "Agaknya Bukhari tidak memandang hadis ini daif kerana beliau tidak mencacatkan seorangpun dari perawi-perawinya.

6. Diriwayatkan dari Ali bahawa Nabi saw bersabda "Kiranya engkau ingin menjadi ahli syurga maka nanti akan muncul satu golongan yang mendakwa cintakan engkau, mereka membaca al-Quran tetapi pembacaannya tidak melampaui halkum mereka (tidak meresap ke dalam hati), mereka dikenali sebagai Rafidhah. Sekiranya engkau sempat menemui mereka, perangilah mereka kerana mereka adalah golongan musyrikun" (Ali al-Muttaqi, Kanzu al-Ummal, j.11 hal 324). Selain dari hadis ini, Ali al-Muttaqi telah mengemukakan 13 hadis yang lain berhubung dengan Rafidhah didalam kitab beliau yang tersebut dibawah tajuk "ar-Rafidhah Qabbabahum Allah" (Golongan Rafidhah-Semoga mereka dimurkai Allah)

7. Diriwayatkan dari Ibnu Abbas katanya "Pernah aku berada disamping Nabi saw bersamanya ada Ali. Nabi saw bersabda (kepada Ali)"Wahai Ali! Nanti akan muncul didalam umatku satu golongan yang mendakwa cintakan Ahlul Bait. Mereka digelar Rafidhah. Perangilah mereka kerana mereka adalah golongan musyrikun" (Hafiz Nuruddin Ali bin Abu Bakr al-Haithami, Majma'u az-Zawaid wa Manba'u al-Fawaid, j.10 hal 22)

8. Hafiz Ibnu Hajar dalam "Ta'jilu al-Manfa'ah"(hal 14) juga mengemukaan hadis di atas dan beliau tidak menyebutkan sebarang kecacatan didalam sanad hadis tersebut (lihat Ta'liq dan Syarah al-Musnad oleh Syeikh Ahmad Muhammad Syakir, j.2 hal 806)

9. Imam ad-Daraqutni, Ibnu hajar al-haithami dan Imam Ibnu Taimiyyah juga telah mengemukakan hadis diatas dengan sedikit perbezaan pada lafaznya. Untuk itu lihat "as-Sawaa'iqu al-Muhriqah (hal 102) dan "as-Sharimu al-Maslul (hal 582-583)

Sumber : Syiah Rafidhah Diantara Kecuaian Ulama' Dan Kebingungan Ummah oleh Muhammad Asri Yusof halaman 36-39

18 Responses to “Himpunan hadis tentang kesesatan Syiah ”

  • August 9, 2013 at 10:29 AM
    seeloknya penulis melayari web syiahali.wordpress.com. terdpt byk artikel menjwb persoalan ini.
  • August 10, 2013 at 8:43 PM
    apakah apa yg di katakan dlm hadis tu tentang rafidah,apakah tepat di golongkan syiah itu rafidah atau rafidah itu org memperjuangkan sekular yg menolak islam dlm pemerintahan,yg mengatakan islam tak sesuai lagi di zaman ini untuk memerintah,islam pada mereka hanya lah dari segi ibadat saja,,,,pada mereka islam tu dah ketinggalan zaman.....sebab tu pada pandangan aku syiah tak sepatut nya di kaitkan dgn hadis tu tapi ada lah golongan2 sekular yg menolak islam,,,,satu contoh nya ia lah yg rafidah itu mcm mustapha kamal attartuk dan yg sama mcm nya,di malaysia pun ada berjuta2 wujud nya golongan rafidah ni
  • August 11, 2013 at 6:22 PM
    Hehehe.... alahai penganut syiah sekalian... hidup mati ibadat cara hidup segala2 nya kehidupan kita kat dunia ni mesti kerana allah bkn manusia.... sygkan nabi ikutlah apa yg nabi ckp... bkn semberono ikt fatwa yg pelik2 yg nabitak penah sbt.... islam asal kan mudah.... ni ritual pelik2 atas nama syg pd hussein .iskkk..pening nak ckp pun susah sbb korangni suke betaqqiya...nak beza hak dgn batil pun jd rumit... semoga Allah bg taufik dan hidayah .. sematkan dlm hati baca dan igt kutbah terakhir nabi saw...
  • Daripada Auf bin Malik r.a berkata:Rasulullah S.A.W bersbda;"UmatYahudi telah berpecah menjadi 71 golongan ,maka hanya 1 golongan sahaja yang masuk syurga dan 70 lagi akan masuk neraka.Umat Nasrani telah berpecah menjadi 72 golongan,maka 71 golongan msuk neraka dan hanya 1 golongan sahaja yangmasuk syurga.Demi Tuhan yang diriku di dalam kekuasaaNYA umatku akan berpecah belah menjadi 73 golongan,hanya 1 golongan sahaja yang masuk syurga dan 72 GOLONGAN LAGI akan masuk NERAKA.Sahabat bertanya,"Golongan mana yang selamat?" Nabi S.A.W menjawab,"Mereka adalah JAMAAH,"(Golongan Ahlus Sunnah Wal Jamaah).
  • CIRI2 ITU ADA SEMUA PADA SYIAH.....SO ITS REALLLLLLLLLL
  • September 11, 2013 at 11:43 PM
    syiah telah mengubahsuai agama islam menjadi pelik dan ganjil....

  • rafidi, nasibi,khawarij mempunyai takrif yang tersendiri begitu juga takfiri,,,pengkaji masalah perpecahan umat islam haruslah adil- blog yang menyebarkan fatwa/galakan pembunuhan ahli mazhab lain mempunyai saham besar dan harus berfikiran luas supaya tidak menjadi alat wahabi/zionis/amerika.sesiapa membunuh seorang islam seperti membunuh seluruh orang islam dan tempatnya dalam nereka selama lamanya,,,,janganlah mereka-reka nas kebencian terhadap syiah mereka
    juga mempunyai nas,,hormatilah perbezaan manusia dilahirkan berbeza,,,
  • Ali AS berkata bahawa di saat kewafatan Rasulullah SAWAW, belakang baginda disandarkan kepada dadanya (Ali AS). Ketika itu Rasulullah SAWAW bersabda,”Tidakkah pernah engkau mendengar ayat suci:”Orang-orang beriman dan membuat kebaikan, mereka adalah yang sebaik-baik makhluk….”Mereka adalah pengikut (Syi’ah) engkau dan aku, dan tempat pertemuan untuk engkau nanti adalah di Kolam Kautsar di Syurga. Bila semua makhluk akan dikumpulkan untuk diadili, wajah-wajah pengikut engkau akan bersinar-sinar, dan engkau akan dipanggil sebagai ketua orang-orang yang bersinar wajah mereka.”

    Jalaluddin Suyuti di dalam “Durrul Manthur” mencatatkan dari Abul Qasim Ali bin Hasan yang biasa dikenali sebagai Ibn Asakir Damishqi, yang telah memetik dari Jabir bin Abdullah Ansari, salah seorang sahabat besar Rasulullah SAWAW yang berkata, bahawa dia dan lain-lain sahabat sedang duduk bersama-sama dengan Rasulullah SAWA bila mana Ali bin Abi Talib AS masuk. Rasulullah SAWAW bersabda,”Aku bersumpah dengan nyawaku di tanganNya, sesungguhnya orang ini (Ali AS) dan pengikut-pengikut (Syi’ah)nya akan mendapat syafa’at di Hari Kebangkitan.” Ketika itulah ayat tersebut diwahyukan.

    Ibn Hadi mengambil daripada Ibn Abbas yang berkata, apabila ayat tersebut diwahyukan (“Orang-orang beriman dan membuat kebaikan, mereka adalah yang sebaik-baik makhluk….”), Rasulullah SAWAW bersabda kepada Ali AS,”Engkau dan pengikut (Syi’ah) engkau akan datang pada Hari Kebangkitan nanti di dalam keadaan yang diredhai Allah dan Allah meredhai terhadap kalian.”

    64. Di dalam “Manaqib” Khawarizmi, Bab 9, memetik dari Jabir bin Abdullah Ansari yang berkata, Aku bersama-sama dengan para hadirin yang mendengar ucapan Rasulullah SAWAW bersabda,”Yang masuk itu adalah saudaraku.” Kemudian, sambil memaling ke arah Kaabah, Rasulullah SAWAW seraya memegang tangan Ali, lalu bersabda, Dia yang nyawaku ditanganNya, Ali dan pengikut-pengikutnya (Syi’ah) adalah yang bersyafa’at di Hari Pembalasan kelak.” Seterusnya baginda menyambung, “Ali adalah yang paling di hadapan sekali di dalam keimanan, paling memberi perhatian penuh terhadap kehendak Allah yang paling adil di antara kamu di dalam menjatuhkan segala hukum ke atas umat, yang paling saksama di dalam membahagi-bahagikan harta antara kalian, dan yang paling tinggi kedudukannya di sisi Allah dari kalangan kamu.”
  • syiah melakukan tranformasi selama 10 abad melalui apa yang disebut setiap satu abad akan lahir seorang mujadid, sesiapa yang mati tanpa mengenal imamnya dia akan mati dalam keadaan jahiliah dan kepimpinan melalui 12 orang Quraisy, disebut juga dalam quran pengikut/ syiah nabi musa dan isa as dipimpin oleh 12 orang pemimpin
  • September 23, 2013 at 1:57 PM
    alahai bodoh nye orang melayu sunnah waljamaah ni! tahukah kamu semua?ibnu abbas tu tak boleh pakai la mangkok! ibnu abbas tu masok islam terpakse sebab kalah di medan perang ketika rasulullah menawan mekah! ibnu abbas ni kena sopak sebab bagi jawapan bodoh pada saidina ali! ali berkata kepada abbas bukankah kau ada ketika khutbah terakhir ghadir khum rasulullah,jawab abbas "ya,memang betul"ali berkata lagi,"jadi kenapa kau tidak memberi tahu semua pihak tentang jawatan khalifah selepas rasulullah adalah aku"jawab abbas "aku terlupa"ali jawab semula "jika benar kau terlupa tidak mengapa,tetapi jika kau menipu penyakit sopak tuhan tunjukkan.maka ibnu abbas pon betul2 bersopak!!! sesungguhnya ibnu abbas tak boleh pakai!
  • September 23, 2013 at 4:33 PM
    Engkau yg bodoh. Yang terkena sopak tu anas bin malik, bukan ibnu abbas. Anas bin malik tak buat pengakuan kerana dia susah tua dan lupa. Maka dia terkena sopak. Syiah sudah jelas sesat mengkafirkan sahabat, jd kenapa ikut syiah?!
  • sahabat yang mana dituduh kafir nyatakan sumber dan kitab rujukan anda
    adakah sahabat yang berperang sesama sendiri di siffin dan jamal atau pun di nahrawan yang Ali Kw sebutkan mereka belum sepenuhnya terhapus dan masih berada dalam tulang sulbi ,,mereka akan bangkit dan dibunuh oleh penguasa yang zalim
  • syiah adalah kaum kebenaran setelah terbunuhnya Ammar b Yasir,,apakah sahabat lain tidak mengetahuinya.Ali berperang kerana penakwilan alquran nabi berperang kerana turunnya alquran .mereka ketika itu adalah kaum majoriti dan aljamaah ketika itu Muawiyah adalah kaum penderhaka sebagaimana disebutkan oleh hadis,

    mereka menentang Ali tanpa alasan yang benar, ada yang mendengar salakan anjing di hauab dan teringatkan pesan nabi dan melanggar perintah Allah supaya tinggallah di rumah-rumah kamu...
    sedangkan telah diperingatkan oleh ummu Salamah, menumpahkan darah umat islam tanpa alasan adakah anda mengatakan sahabat maksum sudah tentu tidak, bila tidak maksum bolehlah berlaku kesalahan manusia melakukan banyak kesalahan apalagi yg gila kekuasaan,

    apakah salah memilih bersama dengan kaum kebenaran,bukankah Ali bersama kebenaran tidak berpisah keduanya
    adakah anda mencintai Muawayiah dan ingin berperang bersamanya silakan masih ada lagi saki baki kaum ini,

    ada sahabat yang tidak berperang bersama Ali semasa di siffin antaranya Abdullah bin umar, Hassan basri dan mereka menyesal kerana tidak menghapuskan kaum durhaka ini

    adakah kaum syiah ini sama dengan kaum ahlusunnah bilakah istilah ini muncul..adakah selepas 37h atau semasa imam syafie- yang kita taqlidkan lebih seribu tahun,

    izinkan kita berbeza bukan untuk.. mencemuh dan mengutuk,,, cari kebenaran bukan pembenaran salam sampai jumpa lagi


  • "Pernah aku berada disamping Nabi saw bersamanya ada Ali. Nabi saw bersabda (kepada Ali)"Wahai Ali! Nanti akan muncul didalam umatku satu golongan yang mendakwa cintakan Ahlul Bait. Mereka digelar Rafidhah. Perangilah mereka kerana mereka adalah golongan musyrikun" (Hafiz Nuruddin Ali bin Abu Bakr al-Haithami, Majma'u az-Zawaid wa Manba'u al-Fawaid, j.10 hal 22)

    Ali memerangi Rafidah atas perintah rasul: anda tersilap saya mempelajari sejarah tetapi tidak menjumpai peristiwa ini,rafidah ada takrif lain mereka bukan musrikun

    perlu dikenalpasti istilah rafidah adakah muncul dalam zaman ali, yang muncul semua telah disebutkan dalam nahjul balagah

    haram berdusta atas nama nabi, implikasinya kaum ini tidak ada bagaimanakah Ali dapat merealisasikan wasiat tersebut,sila kenalpasti bila istilah itu muncul



  • imam syafei rafidhi

    Fakhruddin al-Razi Tafseer al-Kabeer Volume 13 page 433 as well as Ibn Hajjar Makki have recorded the statement of Imam of Ahl’ul Sunnah Muhammad Idris Shafi’yee:
    وقال الشافعي رضي الله عنه ۔۔۔۔ إن كان رفضاً حب آل محمد فليشهد الثقلان أنى رافضي
    Shafi’yee (ra) said: “If a Rafidhi is one who loves the family of the Prophet (s), then I testify before the mankind and Jinns that I am a Rafidhi”
    Sawaiq al Muhriqah, page 449 & 450 (Faisalabad, Pakistan)

    diterjemahkan, jika mencintai ahlulbait itu rafidhi maka saksikanlah jin dan manusia bahawa akulah rafidhi
  • Rasul SAW memerintahkan untuk memerangi kelompok Nakitsin (Jamal), Qasithin (Shiffin) dan Mariqin (Nahrawan). Lantas sahabat berkata: “Wahai Rasulullah, engkau memerintahkan kami memerangi mereka, lantas bersama siapakah kami?”, beliau bersabda: “Bersama Ali bin Abi Thalib, bersamanya akan terbunuh (pula) Ammar bin Yasir”

    http://syiahali.wordpress.com/2010/09/30/rasul-saw-memerintahkan-untuk-memerangi-kelompok-nakitsin-jamal-qasithin-shiffin-dan-mariqin-nahrawan-lantas-sahabat-berkata-“wahai-rasulullah-engkau-memerintahkan-kami-memerangi/

    kelompok ini saja disebut:
    memerangi kelompok Nakitsin (Jamal), Qasithin (Shiffin) dan Mariqin (Nahrawan) tidak ada kelompok rafidah sila buktikan sumber sejarah anda
  • November 22, 2013 at 10:24 AM
    Sudah jelas dalam hadist, Rosul nmenyuruh memerangi orang2 yg menghina Sahabat (abubakar & Umar),
    Makanya. Org2 sperti anda tu tak patut di ajak bicara, langsung di bunuh saja.
    Pada wktu Nabi Sakit, dan tdak bisa memimpin sholat, maka sayyidina Umar di pilih untuk menggantikanNYA .
    Tp, ketika Rosul mendengarnya, Rosul lgsg memerintahkan Abubakar tuk jadi Imam.
    Kenapa Rosul tdak menyuruh Sayyidina Ali ?
    Nii sudah tuntunan, bahwa setelah Rosul, yg menjadi pemimpin adalah Abubakar.
  • saya adalah syiah tul ali, bukan dari zaman ini... wahai kaum yg bingung tiada guna kalian berdebat wahai kaum yg berwilayah tinggal kan kaum yg memerangi imam nya tiada guna kalian bicara sedang kalian tidak mengetahui satu pun dari rahsia rahsia kami, dan kami tiada urusan dlm hal ini namun kami hanya berkata satu hal , kelak kalian akan tahu sesudah mati nanti , maka tumpu kan tujuan masing masing kepada allah dgn bersungguh sungguh dan tinggal kan hal yg sia sia , warak lah



  • Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
    p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

    Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

    Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

    Back To Top
    Profile Picture
    ©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
    Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
    E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam