Lailatul Qadar; The Power Of Night


Allah Ta'ala dengan rahmat Nya yang tidak terbatas melebihkan kita sebagai hambaNya, kerananya kita tidak mungkin menghitung atau menunjukkan rasa terima kasih yang cukup atas kuasaan-Nya. Dan diantara banyak anugerah dan kesempatan yang Allah berikan, malam Lailatul Qadar adalah salah satunya.

Satu peluang untuk mendekatan dengan Sang Pencipta, maha pengampunan dosa dan pemberi syurga. Lailatul Qadar lebih baik daripada 1000 bulan (83 tahun, 4 bulan )!

"Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan," (Quran 97: 3).

Rasulullah saw telah bersabda:

"Barangsiapa beribadah pada malam ini, dengan iman yang tulus dan dengan harapan yang tulus untuk mendapatkan pahala, maka dosa sebelumnya akan diampuni," (Hadis-Bukhari dan Muslim).

Rasulullah saw telah bersabda:

"Carilah (lailatul qadr) di bulan Ramadan di sepuluh malam terakhir Ramadan" (Sahih Hadis Ahmad 5: 318).

Diantara tanda-tanda malam ini adalah ketenangan, bersinar malam, tidak panas, tidak sejuk tapi seolah-olah sebuah bulan bersinar jelas dan tidak ada meteor sehingga fajar. Tanda-tanda lain adalah bahawa pada pagi, matahari terbit tanpa sinar pancaran cahaya, muncul seperti bulan di dalamnya kepenuhan. Pada hari itu, Allah melarang "shayateen" dari kenaikan dengan Matahari.

Apa yang perlu dilakukan pada malam ini? Berikut adalah beberapa cadangan untuk melalui waktu di malam Lailatul Qadar:

1. Fokus. ambilah bercuti untuk hari-hari di 10 terakhir Ramadan. 

2. Bincangkan pentingnya malam ini dengan rakan-rakan dan keluarga.

3. Itikaaf di sepuluh hari terakhir Ramadhan. Jika tidak boleh melewatkan dengan penuh sepuluh hari untuk itikaaf, maka lakukan beberapa hari yang boleh dilakukan, bahkan jika itu hanya satu hari. Menurut Rasulullah, "Barangsiapa melakukan I'tikaaf hanya untuk mencari keredhaan Allah, maka Allah akan menyebar tiga parit antara dia dan api Neraka, lebar setiap parit yang lebih besar dari jarak antara Syurga dan Bumi."

4. Bacalah Al-Qur'an sebanyak mungkin, berdoa dan berzikir.

5. Rehat secukup pada malam hari untuk mengelakkan rasa mengantuk, dengan beralih berbagai bentuk ibadah.

Semoga Allah menerima doa kita dan membolehkan kita untuk mengambil manfaat penuh dari Malam Mubarak ini dan janganlah kita melupakan saudara-saudara kita di seluruh dunia yang sedang tertindas dan menghadapi kesulitan yang melampau dengan berdoa tentunya.

Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber islampos.com

Comments