Akhir Zaman: Laporan terbaru Sungai Euphrates semakin kering

 A view of the Tigris River
Penyelidikan baru menunjukkan penurunan yang ketara dalam jumlah rizab air bawah tanah di Sungai Tigris dan Euphrates lembangan sungai.

The New York Times menerbitkan sebuah laporan mengenai penyelidikan yang dijalankan oleh NASA dan University of California, Irvine pada sistem sungai di Timur Tengah.

"Ahli-ahli sains mendapati dalam tempoh tujuh tahun bermula pada tahun 2003. di bahagian Turki, Syria, Iraq dan Iran di sepanjang Sungai Tigris dan Euphrates lembangan sungai hilang 117 juta kaki ekar (144 kilometer padu) daripada jumlah air tawar yang disimpan," NASA dan Universiti California, Irvine berkata dalam satu kenyataan akhbar.

Penyelidik berkata, kira-kira 60 peratus daripada kehilangan air itu disebabkan oleh "pengepaman air bawah tanah daripada takungan bawah tanah."

Jay Famiglietti, penyiasat utama kajian dan hydrologist dan profesor di University of California, Irvine, menyatakan bahawa kadar penurunan mendadak terutama selepas kemarau pada tahun 2007.

"Kadar ini adalah menarik terutamanya selepas kemarau 2007. Sementara itu, permintaan untuk air tawar terus meningkat, dan rantau ini tidak menyelaraskan pengurusan air kerana tafsiran yang berbeza daripada undang-undang antarabangsa. "

Kira-kira 1.2 bilion orang yang terjejas oleh kekurangan air di dunia.

*Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber presstv.com

Comments