Seorang pemain islam dalam skuad bola sepak kebangsaan Brazil

Mungkin tidak ramai yang tahu kalau salah satu pemain kebangsaan Brazil merupakan seorang Muslim. Dia adalah Frederico Chaves Guedes atau biasa dipanggil Fred.

Pemain bola sepak Muslim ini dilahirkan di Teofilo Otoni, Minas Gerais, Brazil pada 3 October 1983. Bekas pemain Cruzeiro ini mulai mengenal Islam ketika bermain di Eropah. Perpindahannya ke Perancis pada 2005, untuk membela Olympique Lyon membuatnya bersentuhan dengan Islam.
Selama empat musim di Lyon, dia mampu membawa Lyon menjadi yang terbaik di Ligue 1. Sebagai ujung tombak kelab, Fred mampu membuktikan kapasitinya sebagai pemain berbahaya.

Pada musim pertama membela Lyon, dia menjadi runner up pencetak gol terbanyak di liga tempatan. Setelah melewatkan dua bulan pada musim 2006/2007, dia mampu mencetak 11 gol dari 20 perlawanan.

Pada musim 2007/2008, Fred mengalami beberapa kali mengalami kecederaan. Namun dia mampu mempersembahkan gelar Copa America 2007 bagi Brazil pada pertengahan tahun. Dia melakukan come back di kelab medio Oktober 2007, tetapi tidak mampu lagi bersaing di tempat utama.

Itu lantaran Lyon mempunyai dua striker tajam, iaitu Milan Baros dan Karim Benzema, yang mulai bersinar. Sebelum musim 2008/2009 berakhir, dia meninggalkan Lyon untuk kembali ke kampung halamannya bersama Fluminense.

Tinggal di bandar Lyon yang ramai dihuni pendatang Muslim, membuat Fred bersentuhan dengan budaya Islam. Bergumul dengan Karim Benzema menjadi sebahagian dia semakin mengenal ajaran Islam. Namun sangat sedikit maklumat pada masa bila dan kepada siapa Fred mengucapkan kedua-dua kalimat syahadat ketika menjadi mualaf.

Saat keislaman Fred terbuka kepada umum ketika dia mampu mencetak satu gol dalam Piala Dunia 2006 di Jerman. Ketika itu Brazil memukul Australia dengan skor 2-0, pada Jun 18, 2006.

Selepas meledakkan gol, penonton di stadium dan televisyen dikejutkan dengan gaya Fred yang melakukan gaya merayakan gol dengan cara tidak biasa. Kerana dia bersujud syukur di padang.

Dalam video berdurasi lima saat itu yang boleh dilihat di dunia maya, Fred melakukan itu sebagai bentuk rasa syukur kepada Sang Pencipta yang masih memberikannya kesempatan untuk mengukir prestasi.


Comments