Malahayati, Laksamana Muslimah Pertama Dunia

malahayati

SEJARAH penuh dengan wanita yang melakukan pekerjaan besar dalam beberapa dekad terakhir. Dari mula ilmu pengetahuan untuk seni rupa, sukan ekstrim, hingga saat ini setiap disiplin ilmu mempunyai wira versi perempuan. Selalu ada 'wanita pertama' dalam segala hal. Malahayati adalah salah satu dari mereka.

Keumalahayati, juga dikenali sebagai Malahayati, adalah laksamana wanita pertama di dunia. Cerita dan prestasinya lebih daripada sekadar mengesankan, berani, terhormat, berjaya dan mengagumkan. Dia adalah teladan dan inspirasi bagi semua orang.

Malahayati hidup pada tempoh Kesultanan Aceh selama abad ke 15 dan abad ke 16. Dia adalah keturunan pengasas Kesultanan Aceh Darussalam. Bahkan, salah satu pengasas adalah datuknya Sultan Ibrahim Ali Mughayat Syah. Ayah dan datuknya merupakan laksamana yang sangat dihormati. Malahayati tertarik dengan pekerjaan yang juga diceburi ayahnya, dan memutuskan untuk masuk ke Akademi Tentera Ma'had Baitul Maqdis setelah lulus dari pesantren. Akademi tersebut menyediakan pendidikan di Angkatan Laut dan Jabatan Tentera Darat. Setelah lulus dari sana, Malahayati berkahwin dengan cinta sejatinya, seorang perwira calon Angkatan Laut. Malangnya ia terbunuh dalam perang teluk Haru melawan pasukan Portugis. Malahayati bersumpah untuk membalas dendam untuk suaminya.

Bertekad meneruskan perjuangan suaminya, dia meminta Sultan untuk membentuk armada dengan kakitangan janda-janda Aceh. Lahirlah armada bernama 'Inong Bale Armada' dan Malahayati diangkat sebagai Laksamana Pertama. Dia memimpin banyak pertempuran yang berbeza melawan Belanda dan Portugis.

Pada tahun 1599 komander Belanda Cornelis de Houtman dan saudaranya Frederick de Houtman melawat Sultan untuk membina hubungan perdagangan mereka. Mereka disambut dengan damai tapi Cornelis membawa orang Portugal sebagai penterjemah, yang merupakan penghinaan terhadap Sultan. Banyak pertempuran kekerasan diikuti di mana Malahayati adalah memimpin. Dia berjaya mengalahkan Belanda, tewas Cornelis dan dipenjara saudaranya selama dua tahun.

Pada tahun 1600 Paulus van Caerden, yang memimpin Angkatan Laut Belanda dirompak sebuah kapal dagang Aceh dan ditenggelamkan. Setahun kemudian Admiral Jacob van Neck dan rakan-rakannya memperkenalkan diri sebagai saudagar untuk membeli lada. Tapi setelah Malahayati mendapati bahawa mereka adalah orang Belanda, mereka ditangkap sebagai pampasan atas perbuatan sebelumnya. Setelah beberapa bulan Maurits van Oranje memerintahkan dua utusan, Laksamana Laurens bicker dan Gerard de Roy, untuk mengambil surat diplomatik permintaan maaf dan beberapa hadiah untuk Empayar dari Aceh. Akibatnya Malahayati dan utusan membuat perjanjian demi perjanjian. Malahayati kemudian dilantik sebagai Komander Pasukan dan Penjaga Istana. Malahayati terlibat ketika Inggeris masuk Selat Melaka. Ratu Elizabeth I telah menghantar James Lancaster dengan surat untuk Sultan. Setelah ia melakukan rundingan dengan Malahayati kesepakatan membuka laluan Inggeris ke Jawa.

Banyak pertempuran yang dipimpin oleh Malahayati. Dia berjaya mengalahkan Belanda, serta menewaskan Cornelis de Houtman dan memenjarakan saudaranya selama dua tahun.

Sebuah kebetulan yang luar biasa adalah cara Malahayati meninggal dunia. Dia tewas dalam pertempuran melawan Portugis, seperti suaminya. Dewasa ini, banyak universiti, hospital, jalan dan bandar-bandar di Sumatera yang menggunakan namanya.

Tidak ada keraguan bahawa Malahayati adalah nama besar untuk diingat. Dia adalah seorang pejuang dengan kemahuan untuk mencapai apa pun.

sumber islampos.com

Comments