Siapa Yahudi Ashkenazi?

Sebuah keluarga yahudi dari keturunan Ashkenazim @ Ashkenazi
Pernahkah anda bertanya mengapa orang-orang Yahudi sekarang lebih menyerupai dengan orang Eropah berbanding dengan orang Arab? Padahal, mereka berasal dari Bani Israil. Diketahui Yahudi sekarang ini merupakan keturunan Ashkenazim.

Ashkenazim adalah bentuk jamak daripada 'Ashkenaz' dari bahasa Ibrani אשׁכנזי yang bererti "Jerman". Dalam bahasa Ibrani juga dikenal bentuk אשׁכנזים.

Orang Yahudi di Eropah terutama dari Eropah Timur dari segi bahasa yang mereka gunakan biasanya adalah bahasa Yiddish. Zaman sekarang kaum Ashkenazim di Eropah sudah hampir pupus. Mereka ramai berada di Amerika Syarikat dan Israel.

Kaum Ashkenazim banyak yang mengidap penyakit turunan. Tetapi salah satu penyakit keturunan adalah penyakit otak. Penyakit ini melahirkan mereka mencapai skor IQ tertinggi di dunia.

Yang menghairankan secara genetik bangsa Palestin mempunyai hubungan genetik lebih dekat dengan kaum Ashkenazim berbanding dengan kaum Yahudi Timur Tengah.

*Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber islampos.com 

Comments

kering said…
92 Peratus populasi Israel adalah Yahudi Ashkenazi manakala yg lainnya adalah Yahudi Shepardi..Yahudi Shepardi adalah mereka yg mengikut ajaran Torah yg melarang penubuhan Negara Israel manakala Yahudi Ashkenazi mengikuti ajaran baru yg dipanggil Talmud yg mengatakan Org Yahudi lebih supreme dari bangsa2 lain..Dari Aliran Talmud inilah wujudnya Protocol of Zion manakala Yahudi Shepardi mendakwa golongan Yahudi Ashkenazi telah menyelewang dari Ajaran Torah dgn merombak petikan2 yg terkandung dlm Ajaran Torah sehingga menjadi Talmud yg melanggar Larangan2 yg terdapat dlm Torah..
Kebanyakan Yahudi Shepardi tidak menyukai Golongan Ashkenazi krn mendakwa Yahudi Ashkenazi bukanlah dtg dari Genetik Bani Israel ttp bangsa Eropah yg diaspora menjadi Yahudi..Benjamin Freeman adalah antara bekas Ahli Zionis yg berpaling tadah dan mendedahkan penipuan2 Yahudi Ashkenazi kpd pengetahuan masyarakat umum..