Pemenang MTV Europe Music Awards 2006 Peluk Islam

Lahir di Nicosia, Cyprus pada 30 Julai 1980, Diam's atau nama asalnya Mélanie Georgiades merupakan rapper Perancis yang terkenal.

Album pertamanya "Premier Mandat" diterbitkan pada tahun 1999 semasa usianya 19 tahun. Sepuluh tahun kemudian, lima album telah berjaya dihasilkannya.

Sekurang-kurangnya lapan anugerah muzik dimenanginay sejak tahun 2004 hingga 2007. Paling berjaya adalah ketika Diam's meraih MTV Europe Music Awards pada tahun 2006.

Namun, di puncak kerjayanya itu, Diam's mengalami kemurungan. "Di puncak kerjaya, saya mengalami kemurungan yang teruk. Saya telah berjumpa ramai ahli psikologi, tapi tidak ada seorang pun dari mereka yang boleh membantu saya, " kata Diam's.

Diam's mengaku mula mencari jawapan atas segala kekacauan jiwanya ketika melihat seorang rakan Muslimnya menunaikan solat. Sejak saat itu, dia mulai mempelajari Islam dengan membaca terjemahan kitab suci Al-Quran.

"Memeluk Islam adalah hasil renungan peribadi saya setelah mempelajari agama ini dan membaca Al-Quran," kata Diam 's yang memeluk Islam pada 2008.

Setelah masuk Islam Diam's memakai tudung dan lebih fokus pada kegiatan-kegiatan sosial. Diantaranya, membantu anak-anak yatim.

*Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber peribadirasulullah /bersamadakwah.com

Comments