Akibat Suka Mengqadakan Solat

Mengqadakan solat bererti mengantikan solat fardhu yang ditinggalkan dengan sengaja atau tidak sengaja pada luar waktu solat. Haruslah dielakkan daripada selalu mengqadakan solat. Kisah benar di bawah ini boleh di jadikan sebagai cerita iktibar kepada kita.

Seorang wanita telah meninggal dunia. Adik lelakinya telah menghadiri upacara pengebumiannya. Tanpa disedarinya uncangnya terjatuh ke dalam kubur ketika mengebumikan jenazah tersebut. Dia amat bersedih setelah menyedari kehilangan uncangnya. Dia telah membuat keputusan untuk menggali kubur itu secara senyap-senyap untuk mengambil uncangnya. Apabila dia menggali kubur itu, dia mendapati api memenuhi kubur itu . Dia pulang dalam keadaan menangis dan menceritakan keadaan yang dilihatnya itu kepada ibunya serta bertanya sebab berlaku sedemikian. Ibunya memberitahu bahawa kakaknya itu selalu malas mengerjakan solat dan sering mengqadakan solatnya. 

Begitulah ditunjukkan Allah balasan orang yang melewatkan solat. Persoalannya, kalau hanya melewatkan solat, Maka bagaimana pula halnya orang yang tidak bersolat sama sekali?

Kita bermohon kepada Allah s.w.t, semoga Dia memberikan kita taufik supaya menjadi kalangan orang yang menjaga solat.

*Sumber dari ahmadraje.blogspot.com

Comments