Anak Tidak Mirip Ayah dan Ibunya

anak palestina.

PADA umumnya, seorang anak mempunyai persamaan wajah dengan salah satu dari kedua orang tuanya. Bahkan ada yang mirip dengan kedua orang tuanya sekaligus dari sisi wajah dan gayanya. Ada yang wajahnya mirip ibu, sementara gaya berjalannya mirip ayah. Ada yang matanya mirip sang ayah, sementara dagunya mirip sang ibu. Ada juga yang wajah dan gayanya hanya mirip sang ibu atau sang ayah saja.

Untuk jenis yang terakhir, Fatimah binti Rosulillah barangkali adalah contoh yang tepat. Menurut Aisyah Rodhiyallahu Anha, Fatimah sangat mirip dengan ayahnya, Rasulullah Muhammad shollahu 'alaihi wasallam baik dari sisi wajah maupun gaya. Hal ini sebagaimana diriwayatkan oleh Abu Dawud dalam Sunan-nya.

Dari Aisyah Rodhiyallahu 'Anha, beliau berkata, "Aku tidak melihat orang yang paling mirip dengan Rasulullah Shallahu' Alaihi wasallam wajah dan gayanya selain Fathimah".

Dalam Shahih Bukhari no. 3623 dan Muslim 2450 juga didapati keterangan bahawa gaya berjalan Fathimah mirip dengan Rasulullah. Dari 'Aisyah: "Fathimah berjalan seperti jalannya Rasulullah"

Namun, tidak semua anak mirip dengan ayah atau ibunya. Ada anak yang wajahnya berbeza dengan ayah maupun ibunya. Jika menemui anak yang tidak mirip dengan ayah atau ibunya, boleh jadi di antara kita ada yang meragukan sang anak sebagai anak kandung dari kedua orang tuanya, yang secara tidak langsung kita menuduh bahawa sang anak adalah hasil dari perbuatan zina. Naudzubillahi min dzalika.

Padahal ada kemungkinan lain, dan kemungkinan ini lebih selamat kerana ditunjukkan oleh as-Sunnah dan sejarah para nabi.

Ketika ada seorang lelaki yang datang menghadap Nabi dan meragukan anak yang dilahirkan isterinya, Nabi yang mulia menyatakan bahawa sang anak tidak mirip dengan ayah atau ibunya kerana boleh jadi mirip dengan bapa saudara atau datuknya.

Dari Abu Hurairah Radhiyallahu 'Anhu, berkata "Seorang lelaki dari Bani Fazarah mendatangi Nabi Shallahu' Alaihi Wassalam dan berkata, 'Istriku telah melahirkan anak yang berkulit hitam.'" Nabi berkata, "Apakah kamu punya unta?" "Ya" jawab laki- laki itu. "Apa warnanya?" Tanya Nabi. "Merah", jawabnya. "Apakah di antara anaknya ada yang berwarna hitam?" Tanya Rasulullah. "Ya ada", jawabnya.

"Dari mana datangnya? Tanya Nabi. "Mungkin mirip dengan datuknya atau bapa saudaranya." (HR Bukhari 684 dan Muslim 1500).

Bukti lain bahawa anak boleh saja tidak serupa dengan orang tuanya tetapi mirip dengan datuk atau neneknya juga dibuktikan oleh sejarah para nabi. Sebagaimana dikatakan oleh Syaikh Mustafa al-Adawi misalnya, "Yusuf 'Alaihissalam, seorang nabi yang dianugerahi ketampanan yang luar biasa sehingga dikatakan bahawa beliau ini diberi ketampanan separuh ketampanan manusia di alam ini. Ternyata Yusuf ini adalah cucu dari seorang wanita tercantik pada zamannya, iaitu Sarah. "(Syaikh Musthofa Al Adawi, Tarbiyatul Abna 'Bagaimana Nabi SAW Mendidik Anak, Media Hidayah, Jogjakarta, 2005. Hal. 55)

Cucu yang dimaksudkan oleh Syaikh Mustafa al-Adawi adalah cicit mengikut bahasa kita. Hal ini kerana menurut Jihad Muhammad Hajjaj yang berpunca dari Qashashu al-Anbiya, hlm. 222, Nabi Ishaq 'alaihissalam yang merupakan anak dari Nabi Ibrohim' Alaihissalam dan Sarah, menikah dengan Ribka binti Betwaeil. Dari pernikahan dengan Ribka itulah terlahir Esau dan Nabi Ya'qub 'alaihissalam yang merupakan ayah dari Nabi Yusuf' Alaihissalam. (Jihad Muhammad Hajjaj, Umur & Silsilah Para Nabi, Qisthi Press, Jakarta, 2010. Hal. 79)

Jadi, jika kita melihat ada anak yang tidak mirip dengan ayah atau ibunya, sebaiknya tidak berburuk sangka apalagi menuduh bahawa sang anak adalah hasil perzinaan. Kerana boleh jadi, sang anak tidak mirip ayah ibunya tetapi mirip dengan bapa saudara, datuk, ibu saudara, nenek, walaupun buyutnya. Meski pada masa yang sama, orang tua juga harus menjaga diri dari pergaulan bebas sekular yang merosakkan, agar nasabnya benar-benar terjaga. Allahua'lam bi showaab.

*sumber islampos.com

Comments