Mitsuo Nakamura: Konsep Jihad Jadi Inspirasi Tentera Jepun

nakamura

Isu ISIS di media massa membuat masyarakat Jepun takut pada kata "Islam". Seperti diberitakan sebelumnya, ISIS memenggal dua warga Jepun, Haruna Yukawa dan Kenji Goto, tahun lalu. Hal itulah yang membuat Islam terstigmatisasi dengan cap pengganas.

"Peristiwa itu mendorong rasminya Akta Keselamatan Nasional di Jepun. Pendekatan ketenteraan menjadi pilihan negara. Meski pilihan itu bukanlah yang terbaik. Munculnya ISIS, membuat masyarakat Jepun salah faham terhadap Islam. Kerana itu diperlukan dialog tentang Islam secara lebih menyeluruh, "kata Profesor Emeritus Chiba University, Mitsuo Nakamura, dalam perbincangan public, Jumaat (14/8) di Centre for Dialog and Cooperation among Civilization (CDCC) Menteng, Jakarta, sebuah lembaga kajian yang ditubuhkan oleh Din Syamsuddin.

Dikatakan Mitsuo Nakamura, hubungan baik Jepun dengan masyarakat muslim dunia telah berlangsung sejak lama. Jepun memperoleh kemerdekaannya di awal abad 20. Ketika itu, Umat Islam di belahan dunia menyambut gembira khabar tersebut. Mereka menganggap kemerdekaan negara matahari terbit itu sebagai awal kemenangan Timur atas penjajahan Barat. "Di beberapa wilayah seperti Mesir bahkan muncul isu maharaja Jepun masuk Islam," Ujar Mitsuo.

Diakui Mitsuo, jihad Islam telah memberi inspirasi bagi tentera Jepun ketika membebaskan Asia semasa Perang Dunia ke-II. Bahkan ketika Jepun pernah bertemu dengan Kahar Muzakar.

"Sejak saat itu, hubungan dunia Islam dan Jepun terjadi di berbagai lini. Research Institute for Islamic World berdiri di Jepun. Salah satu penelitinya adalah Tosihiko Izutsu, sarjana pengkaji falsafah Islam, "kata Mitsuo.

Sekilas Mitsuo Nakamura

Profesor Emeritus Mitsuo Nakamura adalah ahli antropologi budaya dari Chiba University, Jepun. Ia meraih BA dalam bidang falsafah Barat (1960), MA dalam bidang antropologi budaya dari Universiti of Tokyo (1965), Doktor Falsafah dalam bidang budaya dari Cornell University dengan disertasi mengenai gerakan Muhammadiyah di Kota Gede, Yogjakarta.

Kajian beliau mengenai Muhammadiyah merupakan salahsatu karya ilmiah Barat pertama yang menyaksikan dan meramalkan gelombang Islamisasi di Indonesia. Penyelidikan disertasi dibiayai oleh Carnegie Foundation.

Mitsuo Nakamura lahir pada tahun 1933 dari keluarga Kristian yang tingga di Manchuria. Pada saat itu masih menjadi sebahagian daripada Kerajaan Jepun, Beberapa karya tulisnya, antara lain: Islam and democracy in Jakarta: observations on the 2004 general and prudential elections (2005) Cambridge; Mass: Islamic Legal Studies Program; The Cresent arises over the Banyan Tree: A Study of the Muhammadiyah Movement in Central Javanese Town.

*sumber dari islampos.com

Comments