Penyerang Tottenham Emanuel Adebayor Adebayor: Jesus Bimbing Saya Menuju Islam

http://www.siasat.com

KURANG lebih selepas satu bulan masuk Islam, Penyerang Tottenham Emanuel Adebayor menuturkan alasan di sebalik hijrahnya tersebut. Ia mendedahkan bahawa ada beberapa persamaan antara agama Kristian dan Islam yang akhirnya membawa beliau memilih Islam.

"Yesus (Nabi Isa AS) mengajar bahawa hanya ada satu Tuhan dan hanya Tuhan yang harus disembah, seperti yang disenaraikan dalam Ul 6: 4, Markus 12:29. Islam pun percaya akan hal itu, seperti yang diajarkan dalam Al Qur'an: 4: 171, "jelas Adebayor seperti dikutip dari ciibroadcasting.com.

"Nabi Isa AS (Isa) tidak makan daging babi seperti Muslim yang menganggap daging babi haram dan tidak sihat untuk makan," tutur Adebayor.

Selain itu, Adebayor mendedahkan bahawa ada ucapan yang dinyatakan dalam Al-Qur'an yang telah lama digunakan oleh Yesus (Nabi Isa). Kata-kata seperti Damai sejahtera bagi kamu, dalam Islam dikenal dengan Assalaamualaikum, dan Allah bersedia, dalam Islam adalah InshaAllah.

"Yesus (Nabi Isa AS) mencuci muka, tangan, dan kaki sebelum berdoa. Kaum Muslim melakukan hal yang sama. Mereka berwudhu sebelum Solat. Isa dan nabi-nabi lain dari Alkitab berdoa dengan menempelkan kepala mereka ke tanah (lihat Matius 26:39). Muslim juga melakukan hal itu sesuai dengan apa yang dinyatakan dalam Al Qur'an ayat 3:43, "Adebayor menegaskan.

"Jika kita melihat cara berpakaian Ibu Nabi Isa, Mariam yang mengenakan pakaian sopan dengan menutupi tubuhnya juga menggunakan tudung. Wanita Muslim juga wajib untuk berpakaian sopan dan juga memakai tudung, "tutur bekas pemain Afrika pada 2008 itu.

Alasan lain adalah kewajiban puasa yang umum antara Islam & Kristian.

"Isa (as) dan nabi-nabi lain dari Alkitab berpuasa hingga 40 hari (lihat Keluaran 34:28, Daniel 10 :. 2-6 1 Raja-raja 19: 8, dan Matius 4: 1). Muslim melakukannya juga selama bulan Ramadhan. Muslim diwajibkan untuk berpuasa penuh selama 30 hari (lihat Al-Quran 2: 183), menambah puasa 6 hari untuk meningkatkan amal kebaikan mereka, "katanya.

Dia melanjutkan dengan mengatakan, "Isa (as) juga bersunat. Sunat adalah 1 dari 5 fitrah dalam Islam, sehingga orang-orang Muslim diwajibkan untuk disunat juga.

"Sekarang katakan siapa pengikut sejati Isa (as)? Jelas Muslim. Sekarang saya percaya siapa sebenarnya pengikut sejati Isa, "katanya.

*sumber islampos.com

Comments