10 peristiwa besar sepanjang 2011

Sejumlah peristiwa yang membuat terharu bahkan menangis pilu mewarnai pelbagai belahan dunia. Bermula dengan bencana tsunami di Jepun hingga perkahwinan Diraja Putera William dari England.

Revolusi di Kawasan Timur Tengah dan Afrika
Awal 2011 merupakan awal yang buruk bagi beberapa negara di kawasan Timur Tengah dan Afrika dengan majoriti penduduk beragama Islam, namun dengan pemimpin-pemimpin bersikap kezaliman dan autoritarian.



Pada 14 Januari 2011, Presiden Tunisia, Zine al-Abidine Ben Ali yang telah berkuasa selama 23 tahun, diguling oleh gerakan revolusi yang dilakukan rakyatnya. Disusuli kemudian dengan tergulingnya presiden Mesir yang telah berkuasa selama 30 tahun, Hosni Mubarak. Presiden ini juga digulingkan melalui aksi people power selama kira-kira 25 hari, dan dia berundur dari jawatannya pada 12 Februari 12.

Setelah revolusi di Tunisia dan Mesir, gelombang revolusi melanda negara-negara di sekitarnya, seperti Yaman, Libya, Oman, Algeria, Bahrain, Iran, dan Syria. Yang paling tragis nasib Presiden Libya Muammar Khadafi.

Kerana tidak mahu menyerah diri, pangkalan-pangkalan pertahanannya di ibu negara Libya dibom pihak NATO. Khadafi akhirnya terbunuh selepas lubang persembunyiannya di Kota Sirte ditemui para pemberontak, dan kepalanya ditembak.

Gempa dan Tsunami Jepun

Pada Jumaat 11 Mac 2011 sekitar pukul 14.46 waktu setempat, gempa berkekuatan 8,9 pada skala Ritcher (SR) menggoncang pantai timur Jepun, disusuli gempa susulan berkekuatan 7,4 SR.

Sekitar 16000 orang terbunuh, 4000 orang hilang, dan 6000 orang tercerdera di lapan wilayah. Bangunan yang hancur dan rosak mencapai 125000 unit. Selain itu, gempa dan tsunami juga mencetuskan letupan di Reaktor Nuklear Fukushima.

Pernikahan Putera William dan Kate Middleton

Pernikahan yang dilangsungkan pada 29 April 2011 ini dianggap sebagai perkahwinan terbesar abad ini. Tidak hairan, kerana selain Royal Wedding atau Pernikahan Kerajaan England ini menghabiskan dana sekitar 40 juta. Perkahwinan yang ditayangkan secara langsung oleh pelbagai stesen televisyen di dunia ini dianggarkan ditonton oleh kira-kira 2 bilion orang.

Kematian Osama bin Laden 

Pengumuman kematian Osama diumumkan Presiden Amerika Syarikat Barack Obama pada 1 Mei 2011, namun Osama mati seminggu sebelumnya. Pengasas Al-Qaeda ini mati ditembak anggota pasukan Amerika di Abottabad, Pakistan, dalam satu operasi khas.

Selain Osama, dua orang pengikutnya juga dilaporkan terbunuh dalam kejadian tembakan apabila kediaman Osama di Abottabad diserbu. Amerika menganggap Osama sebagai orang yang paling bertanggung jawab dalam serangan terhadap bangunan kembar World Trade Centre (WRC) pada 11 September 2011.

Pembunuhan di Oslo, Norway

Kejadian pada 22 Julai 2011 ini adalah aksi keganasan kerana bermula dengan letupan bom yang mengorbankan tujuh orang di pusat bandar Oslo. Satu jam kemudian, seorang lelaki berpakaian seragam polis yang diketahui bernama Anders Behring Breivik, datang ke Pulau Otoya yang terletak kira-kira 50 batu dari bandar tersebut, dan menembak sekitar 700 pemuda yang sedang menghadiri pertemuan organisasi pemuda Parti Buruh di pulau itu.

Ketika serangan dilakukan, beberapa pemuda sempat melarikan diri, dan Anders yang berusia 32 tahun, mengejar dan mencari merata tempat, termasuk semak-semak, gua dan di antara bangunan-bangunan di Pulau Otoya. Sekurang-kurangnya 91 orang terbunuh dalam kejadian ini. Yang selamat kebanyakan nekad terjun ke laut dan berenang menjauhi pulau.

Pertembungan Kereta api di China

Pada 23 Julai 2011 dua kereta api ekspres di China bertembung, dan mengakibatkan 32 orang terbunuh. Musibah bermula ketika kereta ekspress D3115 dari Hangzhou ke Wenzhou di wilayah Zhejiang, China timur, berhenti akibat kehilangan tenaga setelah disambar petir.

Ketika kereta api berhenti, datang kereta api ekspres D301 dari bandar Shuangyu, Wenzhou. Pertembungan tidak dapat dielakkan, sehingga beberapa gerabak keluar rel, dan dua di antaranya jatuh dari jambatan setinggi lebih dari tiga meter, sementara satu di antaranya bergantung di sisi jambatan.

Kemelesetan Ekonomi Eropah

Awal Ogos bangsa-bangsa di Benua Biru menghadapi mimpi buruk yang dihantui krisis hutang bidang harta di Amerika Syarikat. Tanpa dapat dicegah, negara-negara seperti Britain, Itali, Greece dan lain-lain, terperosok dalam jurang kemelesetan kewangan yang teruk akibat kegagalan membayar hutang, sehingga negara mereka bergolak.

Perekonomian Greece dan Itali bahkan hancur sehingga pada November, atas desakan pelbagai pihak, Perdana Menteri Greece George Papandreou dan Perdana Menteri Itali Silvio Berlusconi, mengundurkan diri. Hingga kini, kemelesetan masih melanda benua eropah. Sejumlah penganalisis bahkan meramalkan, krisis ini baru akan mencapai klimaks pada pertengahan 2012.

Rusuhan London

Kes ini merupakan buah dari kemelesetan yang melanda Eropah. Persoalan bermula dari kematian Mark Duggan, pemuda 29 tahun yang disebut-sebut sebagai ahli geng bersenjata di London. Mark tewas akibat tembakan polis di dadanya.

Kematian Mark menimbulkan amarah oleh para pemuda di negeri Lady Di, sehingga pada 6 Ogos 2011 rusuhan meletus di Tottenham, London Utara. Rusuhan yang diwarnai rompakan dan pembakaran kenderaan serta bangunan-bangunan itu tersebar dengan cepat ke seluruh London dan bandar-bandar lain di Britain.

Kembang api, bom molotov dan senjata lain dilemparkan massa kepada polis. Kedai-kedai rompak, orang awam dianiaya dan dirompak. Rusuhan itu berhenti pada 12 Ogos, setelah polis menangkap lebih daripada 1,000 perusuh, di mana 400 di antaranya kemudian diadili. Rusuhan ini menyebabkan 5 orang terbunuh dan mencederakan 16 orang.

Banjir di Thailand

Musibah yang berlaku mulai 18 Oktober 2011 ini melanda 48 wilayah di Thailand, dan baru surut seluruhnya selepas 40 hari. Banjir ini tidak hanya meredam 2,3 juta rumah penduduk, tujuh kawasan industri dan 300.000 hektar tanah pertanian, tetapi juga melumpuhkan aktiviti ekonomi dan kerajaan, serta menyebabkan sekurang-kurangnya 370 orang terbunuh.

Terjangan Badai Washi di Filipina

Badai Washi yang berkelajuan lebih dari 200 km / jam, menerjah kawasan pantai timur Pulau Mindanao dan sekitarnya pada Jumaat 16 Disember 2011, mengakibatkan sungai-sungai meluap, mencetuskan banjir lumpur, dan tanah runtuh. Sekurang-kurangnya 957 orang terbunuh dan 49 orang hilang.

Banyaknya korban akibat tidak bersedia dalam menghadapi bencana, badai menerjah pada malam hari di ketika sebahagian besar daripada mereka telah tidur lelap. Bandar pelabuhan di Filipina selatan, Cagayan de Oro dan Iligan, merupakan kawasan yang paling teruk diterjah badai Washi. Di kedua-dua lokasi ini, kematian mencapai sekitar 579 orang. - Disusun dari inilah.com

Comments