Saturday, March 15, 2014

Wahai Wanita, Jadilah Bidadari Syurga Untuk Suamimu!

"Sebaik-baik wanita adalah yang jika engkau melihatnya, akan membahagiakan dirimu, jika engkau memerintahnya akan mentaatimu dan jika engkau tidak berada di sisinya dia akan menjaga hartamu dan dirinya sendiri."(HR. Ibnu jarir dan Nasa'i)

Dalam berumah tangga, seorang isteri menjadi bidadari untuk suaminya agar senantiasa dicintai dan disayangi suami. Bertanggungjawab menjadikan rumah tempat tinggal keluarga menjadi syurga bagi suami dan anak-anak.

Oleh kerana itu, untuk mengelakkan hal-hal yang tidak diingini berlaku dalam berumah tangga, seorang isteri solehah haruslah boleh menjadi bidadari bagi suaminya dengan cara:

1. Melegakan hati bila melihat. Hal tersebut terdapat dalam hadits Ibnu Majah dari sahabat Abu Umamah Al-Bahily: "Bagi seorang mukmin lelaki, sesudah taqwa kepada Allah, maka tidak ada sesuatu yang paling berguna bagi dirinya, selain isteri yang solehah, iaitu taat bila diperintah, melegakan bila dilihat, menerima bila diberi janji dan menjaga kehormatan dirinya dan suaminya ketika suaminya pergi." (HR. Ibnu Majah)

2. Boleh diberi amanah. Rasulullah saw bersabda: "Ada tiga macam keberuntungan, iaitu yang pertama isteri solehah, kalau kamu lihat melegakan dan kalau kamu keluar, dia amanah serta menjaga kehormatan dirinya dan hartamu..... " ( HR. Hakim )

3. Isteri solehah mampu memberikan suasana teduh dan ketenangan berfikir dan berperasaan bagi suaminya. Allah SWT berfirman,''Di antara tanda kekuasaan-Nya, iaitu Dia menciptakan pasangan untuk diri kamu dari jenis kamu sendiri, agar kamu dapat memperoleh ketenangan bersamanya. Sungguh di dalam hati yang demikian itu merupakan tanda-tanda (kekuasaan) Allah bagi kaum yang berfikir.'' (QS Ar Rum: 21).

4. Membantu memelihara akidah dan ibadah. "Barang siapa diberi oleh Allah isteri yang solehah, maka sesunggunya dia telah diberi pertolongan oleh Allah meraih separuh agamanya. Kemudian hendaklah dia bertakwa kepada Allah di dalam memelihara separuh lainnya." (HR. Thabrani dan Hakim)

Itulah beberapa tugas isteri solehah agar menjadi bidadari untuk suaminya, tidak hanya bidadari untuk suami tapi juga bidadari di syurga.

*Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber islampos.com

0 Responses to “Wahai Wanita, Jadilah Bidadari Syurga Untuk Suamimu!”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam