Sunday, October 26, 2014

Anak Cergas Kerana Ayahnya Soleh

AL HAFIDZ AHMAD BIN SHIDDIQ AL Ghumari ketika menuntut ilmu di Al Azhar, dia cepat memahami kitab-kitab yang dia baca di hadapan para gurunya. Sehingga dalam waktu singkat dia sudah mengkaji kitab-kitab tahap tinggi. 

Pada suatu hari ketika Syeikh Muhammad Imam Saqqa yang ketika itu memegang jawatan sebagai imam masjid Al Azhar mengatakan kepada Syeikh Ahmad bin Shiddq Al Ghumari, "Ayahmu pasti seorang lelaki yang soleh. Yang berlaku padamu ini adalah keberkatannya tanpa diragukan. Sesungguhnya kami tidak mengetahui ada yang mampu untuk belajar dengan secepat ini. 

Sesungguhnya penuntut ilmu yang ada pada kami tidak akan menghadiri kajian Al Asymuni atau As Shaban, kecuali setelah mempelajari nahu selama 6 tahun serta telah membaca Al Ajrumiyah dan Al qathr serta mengulanginya. Sedangkan engkau mengambil masa hanya tiga bulan ". (Bahr Al amiq, 1/60-61)

*Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber www.hidayatullah.com

0 Responses to “Anak Cergas Kerana Ayahnya Soleh”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam