Wednesday, April 8, 2015

Syaitan Lari Terkentut-kentut Saat Mendengar Azan, Mengapa?


Dari sabda Rasulullah dalam hadis sahih, kita jadi tahu salah satu kebiasaan setan. Bahawa ketika mendengar suara azan, syaitan dari golongan jin lari menjauh hingga terkentut-kentut.

Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ أَدْبَرَ الشَّيْطَانُ وَلَهُ ضُرَاطٌ حَتَّى لَا يَسْمَعَ التَّأْذِينَ


"Apabila panggilan shalat (azan) dikumandangkan maka setan akan lari sambil kentut hingga dia tidak mendengar azan lagi" (HR. Al Bukhari dan Muslim)

Mengapa syaitan lari ketika mendengar azan? Seperti dalam hadith tersebut, syaitan takut dengan panggilan solat itu. Begitu besar takutnya sehingga mereka lari sambil terkentut-kentut.

"Kalimat adbarasy syaithan menggambarkan keadaan syaitan ketika ia lari begitu mendengar azan," terang Syaikh Majdi Abdul Wahab Al Ahmad dalam Syarah Hisnul Muslim, "sebab ia menganggap azan sebagai sesuatu yang sangat besar dan menakutkan. Hingga ia terkentut-kentut. Itulah yang berlaku. Ketakutan dan ketegangan membuat sendi jadi kendor sehingga seseorang yang takut ia tidak boleh menguasai dirinya. Saluran seni dan najis menjadi terbuka, hingga boleh kencing atau terkentut. Setan mengalami terkentut ini. "

Lalu mengapa syaitan begitu takut dengan suara azan melebihi ketakutannya pada ayat-ayat Al-Quran secara umum?

Syaikh Majdi Abdul Wahab Al Ahmad menambah, syaitan lari mendengar suara azan kerana azan mengandungi kalimat tauhid dan syiar-syiar Islam. Setan juga putus asa dalam menggoda seseorang apabila terdengar pernyataan tauhid.

Disebutkan ayat-ayat Al-Quran secara umum kerana ada juga ayat-ayat Al Qur'an yang jika dibacakan pada orang yang diganggu syaitan dari golongan jin, syaitan itu akan kepanasan sehingga ia keluar. Hal yang demikian boleh didapati ketika seseorang sedang diruqyah. Dengan dibacakan surat Al Fatihah, surat Al Baqarah ayat 1-5, ayat kursi (surat Al Baqarah ayat 255), surat Al Baqarah ayat 285-286, Al Jin dan lain-lain, syaitan akan kepanasan dan akhirnya keluar dari tubuh orang yang diganggunya . Kalaupun ada syaitan dari golongan jin yang berusaha bertahan, kadang ia malah terbakar kerananya.

Wallahu a'lam bissawab.

*sumber www.bersamadakwah.com

0 Responses to “Syaitan Lari Terkentut-kentut Saat Mendengar Azan, Mengapa?”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam