Wednesday, August 12, 2015

10 Perkara yang Merosak Otak

otak

OTAK, seperti yang kita ketahui, juga bekerja sebagaimana anggota badan kita yang lain bekerja. Namun, mungkin tanpa kita sedari, ada beberapa kebiasaan dan pekerjaan kita yang boleh membuat otak kita jadi rosak. Berikut adalah beberapa di antaranya:

1. Tidak Sarapan Pagi
Mereka yang tidak mengambil sarapan pagi mempunyai kadar gula darah yang rendah, yang akibatnya bekalan nutrisi ke otak menjadi kurang.

2. Makan Terlalu Banyak
Terlalu banyak makan, apalagi yang kadar lemaknya tinggi, dapat berakibat mengerasnya pembuluh darah otak karena penimbunan lemak pada dinding dalam pembuluh darah. Akibatnya kemampuan kerja otak akan menurun.

3. Merokok
Zat dalam rokok yang terhisap akan mengakibatkan penyusutan otak secara cepat, serta dapat mengakibatkan penyakit Alzheimer.

4. Pengambilan gula terlalu banyak
Pengambilan gula yang terlalu banyak akan menyebabkan terganggunya penyerapan protein dan nutrisi, sehingga terjadi ketidakseimbangan pemakanan yang akan mengganggu perkembangan otak

5. Pencemaran Udara
Otak adalah pengguna oksigen terbesar dalam badan manusia. Menghirup udara yang tercemar menurunkan bekalan oksigen ke otak sehingga dapat menurunkan efisiensi otak.

6. Kurang Tidur
Otak memerlukan tidur sebagai masa berehat dan memulihkan kemampuannya. Kekurangan tidur dalam jangka waktu lama akan mempercepat kerosakan sel-sel otak.

7. Menutup kepala ketika tidur
Kebiasaan tidur dengan menutup kepala meningkatkan kepekatan zat karbondioksida dan menurunkan kepekatan oksigen yang boleh menimbulkan kesan kerosakan pada otak.

8. Menggunakan fikiran ketika sakit
Bekerja terlalu keras atau memaksakan untuk menggunakan fikiran kita semasa sedang sakit dapat menyebabkan berkurangnya keberkesanan otak serta boleh merosakkan otak.

9. Kurang merangsang minda
Berfikir adalah cara yang paling tepat untuk melatih otak kita. Kurangnya rangsangan pada otak boleh menyebabkan mengkerutnya otak kita.

10. Jarang berkomunikasi
Komunikasi diperlukan sebagai salah satu cara memacu kemampuan kerja otak. Berkomunikasi secara intelektual boleh mencetuskan kecekapan otak. Jarangnya berkomunikasi akan menyebabkan kemampuan intelektual otak jadi kurang terlatih.

Menghilangkan kebiasaan memang tidak gampang. Namun juga tidak sukar seperti yang kita bayangkan. Masalahnya adalah kita terkadang tidak benar-benar percaya apakah kebiasaan buruk itu boleh dihilangkan dan dihentikan selama-lamanya dalam diri kita
*sumber dari islampos.com

0 Responses to “10 Perkara yang Merosak Otak”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam