Wednesday, February 10, 2016

Detik-Detik Ben-Gurion Jadi Perdana Menteri Pertama Israel

Ben_Gurion_1957
 
SETELAH memimpin Israel sepanjang tahun Perang Arab-Israel tahun 1948, Ben-Gurion terpilih menjadi Perdana Menteri Israel. Pada masa itu, Parti Mapai (Buruh) memenangi jumlah kerusi terbesar dalam pilihan raya kebangsaan pertama. Pilihan raya ini diadakan pada tarikh 14 Februari 1949. Dia akan tetap berada di pos yang sama sehingga tahun 1963, kecuali untuk jangka masa hampir dua tahun antara 1954 dan 1955. Sebagai Premier, ia mengawasi pembentukan lembaga-lembaga negara.

Dia memimpin pelbagai projek nasional yang bertujuan pesatnya perkembangan negara dan penduduknya: Operasi Magic Carpet, yang mengangkut orang-orang Yahudi dari negara-negara Arab, pembangunan Pengangkut Air Kebangsaan, projek-projek pembangunan luar bandar dan pembentukan bandar baru dan bandar. Secara khusus, ia dipanggil untuk penyelesaian perintis di kawasan terpencil, khususnya di Tanah Negeb.

Ben-Gurion mempunyai peranan utama dalam operasi ketenteraan yang menyebabkan pembunuhan Qibya pada bulan Oktober tahun 1953. Kemudian, pada 1953, ia telah mengumumkan niatnya untuk mengundurkan diri dari pemerintahan dan digantikan oleh Moshe Sharett, yang terpilih sebagai Perdana Menteri kedua-dua Israel pada Januari, 1954.

Ben-Gurion kembali berkhidmat pada tahun 1955 dengan andaian jabatan Menteri Pertahanan dan segera perdana menteri terpilih kembali. Ketika Ben-Gurion kembali ke kerajaan, pasukan Israel bertindak balas lebih agresif terhadap serangan gerila Palestin dari Gaza-masih di bawah kekuasaan Mesir. Kitaran pertumbuhan kekerasan yang dipimpin Presiden Mesir Gamal Abdel Nasser untuk membina lengannya dengan bantuan Kesatuan Soviet. Israel membalas dengan melengkapkan diri dengan bantuan dari Perancis.

Nasser menghalang jalan kapal Israel melalui Laut Merah dan Terusan Suez. Pada bulan Julai 1956, Amerika dan Inggeris menarik tawaran mereka untuk membiayai projek Empangan Aswan di Sungai Nil dan seminggu kemudian Nasser memerintahkan nasionalisasi dikendalikan Terusan Suez Perancis dan Inggeris dikawal. Ben-Gurion bekerjasama dengan Inggeris dan Perancis merancang Perang Sinai tahun 1956, di mana Israel menyerbu Semenanjung Sinai sehingga memberikan pasukan Inggeris dan Perancis alasan untuk campur tangan dalam rangka untuk mengamankan Terusan Suez.

Campur tangan oleh Amerika Syarikat dan Pertubuhan Bangsa-bangsa memaksa Inggeris dan Perancis untuk berundur dan Israel untuk menarik diri dari Sinai sebagai ganjaran atas janji-janji navigasi percuma melalui Laut Merah dan Terusan Suez. Sebuah pasukan Pertubuhan Bangsa-bangsa diletakkan di antara Mesir dan Israel.
Laporkan iklan?

Ben-Gurion mengundurkan diri sebagai perdana menteri untuk apa yang digambarkan sebagai alasan peribadi pada tahun 1963, dan memilih Levi Eshkol sebagai penggantinya. Setahun kemudian persaingan yang dibangunkan antara dua pada masalah Peristiwa Lavon. Ben-Gurion memutuskan hubungan dengan pihak pada Jun 1965 atas pengendalian Eshkol tentang urusan Lavon dan membentuk parti baru, Rafi yang memenangi sepuluh kerusi di Knesset. Selepas Perang Enam Hari, Ben-Gurion yang mengabulkan gugatan mengembalikan semua wilayah yang diduduki selain dari Yerusalem, Dataran Tinggi Golan, dan Gunung Hebron.

Pada tahun 1968, ketika Rafi bergabung dengan Mapai untuk membentuk Penjajaran, Ben-Gurion menolak untuk berdamai dengan parti lamanya. Dia disukai reformasi pilihan raya di mana suatu sistem berasaskan kawasan pilihan raya akan menggantikan apa yang ia lihat sebagai kaedah perwakilan berkadar kacau. Dia membentuk parti baru lain, Daftar Nasional, yang memenangi empat kerusi dalam pilihan raya 1969. Ben-Gurion bersara dari politik pada tahun 1970 dan menghabiskan tahun-tahun terakhir tinggal di sebuah rumah sederhana di kibbutz.
 
*sumber https://www.islampos.com

0 Responses to “Detik-Detik Ben-Gurion Jadi Perdana Menteri Pertama Israel”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam