Subhanallah, Inilah Mukjizat Al-Quran tentang Mummia Fir'aun

Subhanallah, Inilah Mukjizat Alquran tentang Mummi Fir'aun 
Pada abad ke-19 M, dunia arkeologi berjaya menemui mummi di Thebes, Mesir. Penemuan mummi yang dikenalpasti sebagai jenazah Firaun itu pada tahun 1898.

Mummi itu diyakini sebagai jenazah Firaun Merneptah, anak Fir'aun Ramses II. Selain mencari mummi Merneptah, para arkeologi juga menemui mummi Ramses II dalam keadaan utuh.

Merneptah diyakini sebagai Firaun yang mengejar Nabi Musa hingga ke laut dan mati tenggelam di laut. Sedangkan Ramses II diyakini sebagai Firaun yang hidup persis sebelumnya, kedua-duanya hidup pada masa Nabi Musa AS.

Pada Julai 1907, Elliot Smith membuka perban-perban mummi Merneptah untuk menyemak badannya. Hasilnya, mummi tersebut dalam keadaan baik dan utuh walaupun ada kerosakan di beberapa bahagian.

Penemuan monumental itu pun sekali lagi menjadi bukti kebenaran dan mukjizat Al-Quran. Belasan abad sebelum penemuan mummi Firaun itu, Al-Quran telah menjelaskan tentang fakta itu.

Mari semak surah Yunus [10] ayat 92: "Maka pada hari ini Kami selamatkan jasadmu * agar engkau dapat menjadi pelajaran bagi orang-orang yang datang setelahmu, tetapi kebanyakan manusia tidak mengendahkan tanda-tanda (kekuasaan) Kami.''

Dalam surah Al-Baqarah [2] ayat 50, Allah SWT berfirman,'' Dan (ingatlah) ketika Kami membelah laut untukmu, sehingga kamu dapat Kami selamatkan dan Kami tenggelamkan (Fir'aun dan) pengikut-pengikut Firaun, sedang kamu menyaksikan.''

- sumber dari republika.co.id

Comments