Suka makan makanan panas? baca ni...

Suka makan dalam keadaan panas? Mari kita fikir sejenak tuntunan Nabi Muhammad shallallahu 'alaihi wa sallam, "Makanan itu tidak boleh disantap kecuali jika asap makanan yang panas sudah hilang. " ( HR. Baihaqi) .

Maka, jika makanan atau minuman yang hendak engkau nikmati masih panas, tunggulah sehingga sejuk atau dinginkan, tetapi jangan meniupnya . Ingatlah sabda Nabi shallallahu ' alaihi wa sallam, " Dinginkan makanan dan minuman kamu sesungguhnya tidak ada kebaikan pada makanan / minuman yang panas. " (HR. Al- Hakim dan Ad- Dailami).

Ibnul Qoyyim Al-Jauziyyah rahimahullah berkata dalam Zadul Ma'ad, "Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam tidak pernah menyantap makanan dalam keadaan masih panas. " Beliau juga bersabda, " Sesungguhnya hal tersebut (menutup roti hingga sejuk) lebih besar barakahnya. " ( HR . Darimi dan Ahmad). Di antara barakah makanan yang sejuk manurut Imam Nawawi rahimahullahu ta'ala adalah, tidak menyebabkan gangguan dalam tubuh. Maka, masihkah mahu makan kambing panas- panas?

Suka makan sate? Imam Bukhari meriwayatkan dari Abu Hurairah radhiyallahu 'anhu sebagaimana termaktub dalam At -Targhib Wat- Tarhib. "Pernah Rasulullah ( Shallallahu ' alaihi wa sallam) mendatangi suatu kaum yang sedang makan daging bakar, mereka mengajak beliau makan sama, tapi beliau menolak dan tidak makan. Anas bin Malik radhiyallahu ' anhu berkata, " Rasulullah tidak menyukai makanan bakar dan makanan panas. "

Beliau bersabda sebagaimana terdapat dalam Al- Jami'ush Shaghir, "Makanlah makanan yang sejuk sebab makanan sejuk itu ada barakahnya. Ingatlah! Makanan panas itu tidak ada barakahnya . "

Suka makan sup? Imam Ahmad rahimahullah meriwayatkan dari Aisyah radhiyallahu' anha bahawa Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam memakan sup kaki kambing yang dikirimkan Abu Bakar radhiyallahu' anhu.

Apa yang patut kita lakukan ketika makan? Kata Imam Nawawi dalam Al- Adzkaar , "Dianjurkan berbicara ketika makan. " Imam Ahmad rahimahullahu ta'ala berkata, " Makan sambil memuji Allah itu lebih baik daripada makan sambil diam"

*Diterjemah oleh Detik Islam dari sumber kandungan artikel Barakah Kambing islampos.com

Comments

mselim3 said…
Assalammualaikum..detik islam,

nice entry, terima kasih perkongsian nie..

mselim3

pls:lagi pun hukum makan makanan yg panas nie makruh kan!. Selain itu ia juga merosakkan gigi.
Anonymous said…
tu sebab gigi orang2 china, korea, jepun dan seangkatan dengannya kuning2 belaka... suka sangat makan panas.