Hikmah Mencukur Bulu Kemaluan

Mencukur bulu kemaluan (ilustrasi)

Rasulullah mengajarkan kepada umatnya untuk rutin mencukur bulu kemaluan. Dalam hadis berikut ini, mencukur bulu kemaluan disebut sebagai salah satu fitrah.


خَمْسٌ مِنَ الْفِطْرَةِ الْخِتَانُ ، وَالاِسْتِحْدَادُ ، وَنَتْفُ الإِبْطِ ، وَتَقْلِيمُ الأَظْفَارِ ، وَقَصُّ الشَّارِبِ


"Ada lima perkara termasuk fitrah; khitan, mencukur bulu kemaluan, mencabut bulu ketiak, memotong kuku dan kumis "(HR. Bukhari dan Muslim)

Di zaman moden, mencukur bulu kemaluan diketahui mempunyai banyak manfaat, diantaranya adalah 4 mata sebagai berikut:

1. Kebersihan Terjaga
Rambut kemaluan yang tidak dicukur membuat peluh dan bakteria terkumpul di tempat itu. Jika lama dibiarkan, bakteria yang terkumpul boleh menimbulkan penyakit / jangkitan. Dengan rutin mencukur rambut kemaluan, keadaan lebih terjaga dan penyakit / jangkitan dapat dielakkan.

2. Terhindar dari Bau
Rambut kemaluan yang dibiarkan panjang dan tidak terawat membuat kawasan tersebut menjadi lebih bau. Pasalnya, panas, peluh dan bakteria bercampur jadi satu. Dengan rutin mencukurnya seperti nasehat Rasulullah, maka aroma kawasan tersebut dapat lebih terjaga.

3. Sihat
Kawasan kemaluan yang terjaga kebersihannya menjadikan seseorang lebih sihat. Bukan saja terhindar dari bau, dengan mencukur bulu kemaluan secara rutin juga dapat terhindar dari jangkitan atau penyakit kulit.

4. Meningkatkan sensitiviti saat bercinta
Seperti dikutip dari Health Me Up, kulit di sekitar selangkangan sangat sensitif terhadap sentuhan. Namun, bulu kemaluan yang panjang boleh menyekat kenalan langsung dengan kulit sensitif tersebut. Dengan mencukurnya, membuat suami / isteri lebih mudah memberi rangsangan di kawasan tersebut.

*Sumber dari www.bersamadakwah.com

Comments