Friday, February 15, 2013

14 Februari sebagai Hari Hijab Sedunia

Jika di pelbagai pusat membeli-belah abuzz di Pakistanyang majoriti rakyatnya beragama Islam dipenuhi dengan hadiah hari Valentine. Berbeza halnya dengan organisasi keagamaan dan kumpulan mahasiswa di Pakistan yang memperingati tarikh 14 Februari sebagai hari memakai hijab dan jawapan dari apa yang mereka sebut kebiasaan atau tradisi.

"Kami akan memperingati 14 Februari sebagai Hari Hijab di seluruh negeri, terutama di institusi-institusi pendidikan. Untuk menunjukkan kepada dunia bahawa rakyat Pakistan benar-benar menolak kebiasaan Valentine, yang merupakan serangan secara langsung pada budaya kesopanan, "Asadullah Bhutto, seorang peguam senior, dan pemimpin pusat Jamaat-el-Islami, parti Islam yang terbesar di negara itu, mengatakan kepada OnIslam. net.

Parti-parti keagamaan dan kelompok-kelompok mahasiswa mengumumkan bahawa mereka akan memperingati 14 Februari sebagai Hari Hijab di Pakistan.

Langkah ini muncul untuk menjawab rayuan terhadap perayaan valentine yang marak di kalangan remaja. Idea ini digagas oleh siswi dari Universiti Karachi.

Beberapa kumpulan, termasuk Islami Jamiat Talaba (ijt), kumpulan mahasiswa yang terbesar di Pakistan, Anjuman-el-Islam Talba (ATI) dan Jamiat Talaba Islam (JTI), juga telah bergabung untuk memperingati Hari Hijab.

Presiden ijt, Zubair Safdar mengatakan kumpulannya akan menggunakan kesempatan peringatan hari Hijab ini, untuk menyampaikan mesej Islami di pelbagai institusi pendidikan. Dan sangat jelas, mahasiswa menolak Hari Valentine.

Tnazeem-el-Islami, sebuah kumpulan non-politik, juga telah menerbitkan risalah di masjid-masjid dan institusi pendidikan menyoroti sejarah dan latar belakang Valentine.

Hari Valentine adalah hari cuti yang diraikan pada tarikh 14 Februari, oleh banyak orang di seluruh dunia.

Di Barat, itu adalah hari tradisional apabila dua orang yang jatuh cinta mengungkapkan perasaan mereka antara satu sama lain.

Islam tidak melarang untuk berkasih sayang antara sesama manusia. Tapi cara Barat merayakannya dengan membabi buta, dan itu bertentangan dengan syariat Islam.

Oleh kerana itu, memperingati Hari Valentine adalah sebuah hal yang baru atau bid'ah yang tidak mempunyai sokongan agama.

0 Responses to “14 Februari sebagai Hari Hijab Sedunia”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam