Wednesday, January 22, 2014

Zaman Khilafah Utsmaniah Setiap Pintu Rumah Ada Dua Pengetuk

pasar islam 490x326 Dua Pengetuk Rumah di Masa Dinasti Ustmani


Ketika era Kerajaan Khilafah Utsmaniah, setiap pintu rumah disediakan dua pengetuk, salah satunya kecil dan yang lain besar. Ketika pintu diketuk oleh pengetuk kecil, maka dapat diketahui yang mengetuk iyu adalah seorang perempuan, maka yang keluar untuk membuka pintu adalah si Isteri pemilik rumah. 

Sedangkan ketika pintu diketuk oleh pengetuk besar, maka dapat diketahui yang mengetuk adalah seorang lelaki, maka suamilah yang berhak untuk membuka pintu. 

Ketika pemilik rumah sakit, maka diletakkan di depan rumahnya bunga mawar merah sebagai tanda kepada pejalan kaki dan orang-orang yang lalu-lalang bahawa di rumah tersebut ada yang sedang sakit, sehingga mereka tidak menimbulkan suasana bergaduh atau meninggikan suara di depan rumahnya. 

*Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber islampos.com

2 Responses to “Zaman Khilafah Utsmaniah Setiap Pintu Rumah Ada Dua Pengetuk”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam