Menara Jam Makkah Bersinar, Tanda Awal Ramadan

Menara Jam Makkah Bersinar, Tandai Awal Ramadan

Ada yang berbeza dengan Menara Jam Makkah (Makkah Clock Royal Tower) mulai malam pertama Ramadan nanti. Sebab mulai malam nanti, jam terbesar di dunia ini - lima kali Big Ben - akan memancarkan 16 fail cahaya ke ketinggian 10 km. Cahaya ini merupakan petanda memasuki bulan Ramadan.

Pembesar suara dipasang di puncak menara untuk menyuarakan azan dari Masjidil Haram hingga ke tempat yang jaraknya tujuh kilometer. Lampu-lampu dengan cahaya putih dan hijau berpendar kala azan berkumandang dan boleh dilihat hingga jarak 30 km. Kewujudan lampu ini memudahkan orang-orang yang mempunyai gangguan pendengaran untuk mengetahui waktu solat.

Jam menara berwarna putih dengan penunjuk gelap pada siang hari. Sedangkan pada waktu malam hari penunjuk jam berwana hijau dan putih. Jam ini telah diuji cuba untuk dikendalikan pada awal Ramadan tahun lalu.




Hotel Menara Makkah tempat jam tersebut berada memiliki tinggi 601 meter dengan 805 bilik suite yang menghadap Masjidil Haram. Semua bilik yang ada di hotel ini mempunyai dekorasi interior yang menambah nilai spiritual Ramadan.

"Sejumlah peziarah dari berbagai negara akan melawat menara untuk melihat dari dekat interior menara jam. Oleh kerana itu, ruang Jamuan utama hotel telah disediakan untuk menampung 1,000 tetamu untuk berbuka puasa dan sahur. Menunya adalah makanan dari 15 negara, termasuk hidangan tempatan," kata Pengarah Telekom dan Promosi Perniagaan di Fairmont Raffles Hotels International di Makkah, Khaled Yamaq, seperti dikutip dari arabnews.com, Minggu (31/7/2011). Fairmont adalah pengurus hotel mahal itu.

Tak hanya jam dan hotel yang di siapkan. Meriam yang meletuskan 7 tembakan untuk menandakan awal Ramadan di Arab Saudi juga disiapkan. Meriam akan ditembakkan sepanjang bulan Ramadan untuk mengumumkan waktu berbuka puasa, waktu sahur dan Imsyak.

Meriam ini ditempatkan di puncak bukit tertinggi, yang jauh dari pemukiman di Makkah. Petugas keselamatan khas disiagakan untuk mengurus meriam hingga tembakan terakhirnya, yakni saat Idul Fitri tahun ini. Sepanjang Ramadan total ada 150 tembakan meriam yang akan diletuskan.

Untuk diketahui, di sebahagian negara Islam, meriam ditembakkan untuk mengumumkan awal Ramadan dan waktu berbuka puasa.



Comments