Tokoh-tokoh yahudi yang merosakkan pemikiran

Besar, berbadan kukuh, dengan rerimbunan pohon mengelilinginya. Itulah gambaran Universiti tertua di Israel: Hebrew University. Ia ditubuhkan di tanah haram. Tanah sah milik bangsa Palestin yang terang-terangan dicuri demi Israel Raya. Tak heran dari kampus tua ini lahir bejibun pelakon pendukung Zionisme Israel. Kurikulum pun dirancang sedemikian rupa demi menelurkan sederetan orientalis yang angkuh. Ada yang merosakkan, ada pula yang merombak. Sasarannya adalah tatanan dunia Islam; dari ilmu hingga budaya.

Salah satu nama yang jarang dikenali atas kejayaan Hebrew dalam merosakkan kajian Islam adalah Joseph Horovits. Judah Magnes, Orientalis Yahudi keturunan Jerman yang merintis lahirnya Islamic Studies di Hebrew ini melihat bakat intelektual Horovits yang mampu menggabungkan Studi Islam dan Yahudi secara teologi. Atas pengaruh Judah Magnes pula, Horovits terpilh menjadi dewan pimpinan di universiti yang berdiri tahun 1918 tersebut.

Herry Nurdi dalam bukunya Belajar Islam Dari Yahudi menjelaskan bahawa Horovits sejatinya adalah seorang Yahudi ortodoks dari seorang rabbi di Frankurt. Kerjayanya dalam dunia orientalisme sebenarnya bermula sepanjang tahun 1907 hingga 1914. Kala itu ia menjadi pengarah dalam projek Islamic Inscription Department di bawah pemerintahan India. Kemampuannya menjadi orientalis terus terasah hingga dalam perjalanannya ke Frankfurt ia menghantar memorandum kepada Judah Magnes agar segera membentuk Institute of Arabic and Islamic Studies; ya Insitut yang kelak akan menjadi Universiti yang disegani di dunia Arab; Hebrew.

Horovits juga menyarankan agar pimpinan Insitut sebaiknya dipimpin oleh Sarjana Yahudi dari Amerika atau Eropah dan berharap beberapa pelajaran yang dikaji antaranya tafsir, hadis, fiqh, dan sejarah Islam. Horovits kemudian menyertakan lapan senarai nama Yahudi orientalis yang ia cadangkan untuk memimpin projek ini, termasuk dirinya sendiri.

Pada tahun 1926, Judah Magnes akhirnya bersetuju Horovits sebagai Pengarah yang boleh mengendalikan operasi institut kajian Islam ini dari jauh, di Eropah tepatnya. Dan pada 22 April 1926, berlangsung pertemuan pertama guru-guru Yahudi membahas rencana besar ini di Jerusalem. Mereka di antaranya adalah Horovits, Magnes, Billig, Mayer, Baneth, dan Ginsberg. Di Jerusalem itulah mereka mula menyusun dan merancang rencana kerja penyelidikan. Billig ditugaskan untuk menyelaraskan rencana-rencana penyelidikan dibantu dua orang pembantunya. Dan Horovits ditugaskan untuk melakukan kajian sastera klasik Arab.

Salah satu projek yang bercita-cita Horovits adalah menerbitkan Ansab Al-Ashraf of Baladhuri, sebuah projek yang disebut Horovits sebagai sebuah kaedah memahami Al-Quran. Tapi hingga kini, projek berprestij ini tak kunjung usai. Dari 10 jilid yang dirancang, baru disiapkan dua jilid saja.

Salah satu murid Horovits yang kemudian "menjadi" atas tempaannya adalah SD. Goiten. Ia langsung datang ke Israel dari Berlin pada tahun 1928. Di Israel, Goiten mengajar ilmu-ilmu bible dan kelak menjadi salah satu orientalis Yahudi yang sangat proaktif mengeluarkan karya-karyanya yang cukup sengit menyerang Islam.

Sejak awal Hebrew University memang cuba untuk membincangkan Islam dalam dua tema besar. Pertama, kekayaan tamadun Islam; terutama pada zaman pertengahan dan kedua menyelami bahasa-bahasa Arab klasik yang nantinya akan digunakan sebagai senjata untuk menyerang sumber-sumber Islam seperti Al-Quran dan ajaran di dalamnya. Semua ini harus mereka pelajari dengan tujuan menakluk dunia Islam demi kejayaan Israel Raya.

Muhammad Al Bahiy, seperti dikutip oleh Mohammad Natsir Mahmudi dalam bukunya Orientalisme Al-Quran di Mata Barat, juga menyifatkan hal senada. Ia mengemukakan ada dua motivasi para orientalisme yang sangat berkaitan erat pada misi politik terhadap umat Islam.

Pertama, tidak terlepas pada dominasi untuk memperkukuhkan Imperialisme Barat atas Negara-negara Islam. Kedua, mengukuhkan semangat perang salib dengan menggunakan kuasa kajian Ilmiah dan kemanusiaan. Ya nyanyian lazim para pelantun Zionisme dengan cita-cita membina dunia tanpa agama dan hanya menyisakan Yahudi sebagai nilai yang sesuai dianuti. Sebagaimana termaktub dalam Protocol of Zion pasal 14:

"Diusahakan di dunia ini hanya satu agama, iaitu agama Yahudi (inti ajaran agama yahudi adalah pemujaan kebendaan atau materialisme, pen). Oleh kerana itu segala keyakinan yang lain perlu dikikis habis. Kalau dilihat di masa kini, banyak orang yang menyimpang dari agama. Pada hakikatnya keadaan seperti itulah yang menguntungkan yahudi. Di masa akan datang masyarakat dunia akan berduyun-duyun memasuki agama Musa yang menundukkan mereka berada di bawah telapak kaki yahudi. Pada saat itu, suara kritikan hanya tertumpu kepada agama selain yahudi. Orang tak akan berani menelanjangi agama kita. Kerana rahsia yang terkandung dalam ajaran agama Yahudi sangat dalam, dan ajarannya selalu diperjuangkan oleh pendeta-pendeta kita. Segala karya tulis yang mengkritik agama kita tidak dibenarkan terbit dan tersebar di masyarakat. Kita terus berjuang menyebar-luaskan tulisan sastera picisan di masyarakat negara kuasa besar. "

Comments