Empat pemain muslim Newcastle United tolak sponsor syarikat riba di jersey mereka

Kesepakatan Newcastle United dan Wonga tidak luput dari kontroversi. Empat pemain Muslimnya menolak mengenakan jersey berlogo sponsor Wonga kerana syarikat itu adalah syarikat pinjaman kewangan.

Dewan Muslim Britain (MCB) berharap pemimpin the Magpies boleh menghormati keinginan empat pemain Muslim Newcastle. Mereka meminta pengagihan tidak mengenakan jersey kelab berlogo sponsor Wonga. Kerana dalam undang-undang syariah, memberi atau menerima bunga sangat dilarang.
"Dengan andaian empat pemain berada di padang pada saat yang sama, jika anda mempunyai tujuh daripada 11 pemain (dengan sponsor di kaos mereka), anda mempunyai liputan yang cukup (untuk promosi sponsor)," kata Pembantu Setiausaha Agung MCB, Syaikh Ibrahim Mogra, seperti dikutip Guardian, Rabu (10/10).

Mogra mengatakan permintaan keempat pemain itu bukan permintaan yang terlalu banyak. Empat pemain itu adalah Demba Ba, Papiss Cisse, Cheik Tiote, Hatem Ben Arfa.

Wonga yang berpusat di London dan ditubuhkan pada 2006 itu dikenali mampu menyediakan dana pinjaman secara kilat. Namun, muncul tuduhan terhadap Wonga yang diidentikkan sebagai syarikat pinjaman kewangan terbesar di Britain.

Wonga yang mempunyai cabang hingga ke Afrika Selatan itu dikenali memberikan suku bunga hingga 4,214 peratus per tahun. Jumlah itu adalah tinggi di negara Elizabeth.

Comments