Berhati-hatilah Kepada Siapa Anda Bercerita

Image result for berbisik

Dalam beberapa hari ini Deni-bukan nama sebenarnya- kelihatan murung. Wajahnya tidak secerah biasa. Ia lebih banyak diam dan sering bersendirian di bilik. Bahkan kadang-kadang dalam diamnya itu Deni sering menitiskan air mata. Ia seolah-olah ada beban berat yang dipikul hatinya. Ada masalah yang mengganggu fikirannya. Tapi Deni tidak bercerita pada yang lain. Ia lebih memilih berdiam diri.

Esoknya adalah hari perkahwinan Ust. Harun-bukan nama sebenarnya-. Salah seorang senior yang sering membantu Deni. Beliau adalah orang terdekat dengan Diana. Tempat Deni bercerita dan menumpahkan segala keluhan jiwanya selama ini. Ust. Harun dikenali sangat baik, perhatian dan suka membantu.

Pada masa ini beliau sedang menempuh jenjang S2, di Fak. Tafsir, Universiti Al-Azhar, Kaherah. Teman-teman yang satu rumah dengan Deni menjadi heran, kerana sikap Diana yang berbeza dari sebelumnya, apakah kerana ia belum dapat kiriman ataukah ada masalah lain. Beberapa orang sudah cuba bertanya pada Deni tentang permasalahan yang sedang beliau hadapi. Tapi Deni selalu menolak untuk bercerita.

Keesokan harinya, majlis akad nikah Ust. Harun dilangsungkan di Wisma Nusantara dan sekaligus walimahan. Banyak tetamu yang memadati bilik. Bagaimana tidak, Ust. Harun adalah seorang aktivis di Kaherah. Ia punya banyak teman dan kenalan. Namun Deni tidak kelihatan batang hidungnya. Ust. Harun juga sempat bertanya tentang Deni, tapi teman-teman yang satu rumah dengan Deni mengatakan bahawa mereka tidak mengetahuinya. "Tadi ia sudah siap-siap dan lebih dahulu keluar dari kami. Kami kira ia datang ke tempat ini, "kata salah seorang rakan yang serumah dengan Diana.

Hari pun sudah larut malam, jam hampir menunjukkan pukul 12. Tapi Deni belum juga pulang. Teman-teman yang se rumah dengan Deni jadi cemas. Hp Deni sudah berkali-kali dihubungi tetapi tidak ada jawapan. Kira-kira jam 2 malam Deni pulang ke rumah. Rakan yang sebilik dengan Deni, Rasyid-bukan nama sebenar-belum tidur.

Sesampai di rumah, Diana masih kelihatan murung dan banyak diam. Rasyid cuba mendekat dan bertanya lembut, "Deni, apa yang boleh saya Bantu?"

"Tidak ada, makasih."

"Tadi petang Antum kemana? Kok nggak kelihatan di acara walimahannya Ust. Harun? "

"Tadi petang saya ke masjid Al-Azhar, mencari ketenangan."

"Sebenarnya apa permasalahan yang mengganggui fikiran Deni, kalau boleh saya tahu?"

Deni terdiam sejenak, ia menarik nafas dan menundukkan pandangan matanya. Air matanya kembali berderai.

"Diana, apa sebenarnya yang terjadi?" Rasyid kembali bertanya sambil merangkul tangannya.

"Sebenarnya saya tidak mahu bercerita pada sesiapa. Ini permasalahan yang sangat peribadi. Tapi, mudah-mudahan dengan bercerita pada Akhi, hati saya lebih tenang, beban akan terasa ringan dan mungkin akhi nanti boleh memberi saya cadangan, nasihat dan menghiburkan hati saya. "

"Insya Allah, semampu saya", kata Rasyid.

"Akhi, sejak dulu, ketika masih di pesantren hati saya telah terpaut pada seorang wanita, saya sangat menyukainya. Saya suka kerana agama dan kebaikan budi pekertinya. Sayapun mengenal baik orang tuanya. Perasaan itu tidak berhenti dan terus berlanjutan sehingga saya tiba di Mesir.

Besar harapan di hati saya wanita tersebut juga ikut ke Mesir. Sehingga di sini saya ingin memulakan hubungan ini dan mengajaknya untuk berkahwin. Saya datang lebih awal ke Mesir sedang ia datang kemudian. Ia datang dengan biasiswa Depag. Sedangkan saya berangkat dengan kos peribadi. Selama disini saya tetap menjaga hubungan baik dengannya. Dalam batas-batas yang tidak keluar dari syar`i.

Saya ingin melangkah untuk melamarnya. Namun saya merasa kurang pede, saya perlu ada yang mendorong, memberi semangat dan kekuatan. Saya butuh tempat curhat dan berkongsi. Alhamdulillah saya mencari orangnya, iaitu Ust. Harun. Berulang kali saya datang pada beliau dan menceritakan keinginan saya untuk berkahwin. Saya juga bercerita tentang wanita yang ingin saya memohon, tentang keluarganya, prestasinya, agamanya dan budi pekertinya. Tidak ada yang saya tutupi dan sembunyikan, saya lihatkan gambar wanita itu, data dirinya dan data keluarganya.

Namun apa yang terjadi? Tanpa saya ketahui, Ust. Harun akan mencari tahu tentang wanita tersebut. Sehingga sampailah beliau menelefon keluarganya. Dan beliau mengutarakan lamarannya pada keluarga wanita tersebut. Pihak keluarga wanita cuba menanyakan pada si wanita dan akhirnya ia menyetujuinya.

Itulah yang membuat saya sangat bersedih dengan sikap Ust. Harun, kenapa beliau sanggup melakukan hal itu pada saya. Selama ini Saya sangat percaya pada beliau. Tapi rupanya beliau juga tertarik dengan wanita pilihan saya tersebut. Akhirnya saya tidak jadi untuk melangkah kerana didahului oleh Ust. Harun.

Apa yang boleh saya lakukan sekarang, tidak ada. Hati saya terasa hancur. Harapan saya seakan telah pudar. Saya agak shock dengan kejadian ini. Berat bagi saya untuk mengikhlaskan perkahwinan ini. Berat bagi saya untuk mengatakan pada kedua-dua mempelai "Barakallahu lakuma ... ..". Kaki saya sangat berat untuk melangkah menghadiri perkahwinannya Ust. Harun. Saya tidak sanggup menyaksikan akad nikah dan walimahan tersebut. Sampai saat ini hati saya masih sedih, saya tidak tahu harus kemana mengadu dan bercerita. Saya berharap akhi boleh membantu saya. "

Ia kembali menangis, ia tak sanggup menahan tumpahan air matanya, Rasyidpun tanpa sedar menitiskan air matanya, ia ikut terharu dengan cerita Deni. Rasyid tidak menduga, Ust. Harun yang selama ini dikenal baik melakukan hal itu.

"Diana, sabar ya, segala-galanya telah ditentukan Allah. Allah lebih tahu apa yang terbaik bagi Deni. Boleh jadi apa yang Deni pandang baik menurut Diana, belum tentu baik dalam pandangan Allah dan begitu sebaliknya. Deni tidak usah terlalu berlarut dalam kesedihan. Setiap orang telah Allah tentukan jodohnya masing-masing. Saya yakin Allah telah menyiapkan yang terbaik untuk Deni.

Tidak ada gunanya menangisi apa yang telah terjadi. Semua itu tidak akan mengubah apa-apa. Mintalah pada Allah agar diberikan ganti yang lebih baik. "

Mendengar kata-kata Rasyid, Diana pun mula mengembang senyum, sambil mengusap air matanya ia berkata, "Kata-kata akhi sungguh sangat bermakna bagi saya, begitu menyejukkan hati saya dan menggugah jiwa saya. Betul apa yang akhi katakan belum tentu apa yang baik menurut saya baik menurut Allah. Insya Allah saya tidak akan bersedih lagi, saya akan pasrah pada Allah, saya akan terus berdo`a pada Allah untuk memberikan yang terbaik pada saya, insya Allah saya akan bersabar, terima kasih atas nasihat akhi. "

"Dah, sekarang Deni berwuduk, solat dua raka`at dan kemudian baca Al-Qur'an, insya Allah hati Deni akan tenang kembali."

"Iya akhi, sekali lagi jazakumullahu khairan."

Esoknya Deni kembali seperti biasa, ceria dan bersemangat. Seolah-olah tidak ada yang terjadi pada dirinya. Ya, kerana semalaman ia telah bersujud panjang di hadapan Allah, menumpahkan dan mengadukan segala resah hati pada Allah yang maha mengetahui segala isi hati dan segala sesuatu.

NB: Kisah di atas dari seorang teman. Nama tokoh dan tempat hanyalah kejuruteraan belaka, untuk menjaga agar tidak menyudutkan pihak tertentu. Kalau ada kesamaan nama dan tempat, itu hanya kebetulan saja. Moga kisah nyata di atas menggugah hati kita dan memberi kita pelajaran yang sangat berharga.

sumber eramuslim.com

Comments