Benarkah Dajjal Berusia 4.000 Tahun?

Konon, sebelum sampai di Pulau Bermuda atau tinggal di kawasan Segitiga Bermuda ini, dajjal dahulunya tinggal di sebuah pulau di laut Yaman. Awalnya, ia lahir di sebuah keluarga penyembah berhala di zaman setelah Sam bin Nuh. Beliau dilahirkan di daerah sekitar Palestin di berhampiran kawasan Sodom dan Gomorah (umat kaum Luth) dalam keadaan kurang upaya di matanya.

Sejak kecil, si anak (dajjal) ini suka menyusahkan orang tuanya. Tidur selama kira-kira empat tahun lamanya dan tidak boleh berjalan. Suatu hari, di tengah-tengah lelapnya tidur, si anak terbangun dan mendatangi berhala sembahan kedua orang tuanya dan tidur lagi di pangkuan berhala itu. Saat itulah orang tuanya mengumumkan kalau anaknya itu merupakan anak Tuhan.

Orang-orang yang sebelumnya mendengar bahawa anaknya itu tidak boleh berjalan, spontan mentertawakan dan mencemuhnya. Sebahagian lain, ada yang mengambil air berkat.

Oleh banyak orang, si orang tua di laporkan ke hakim dan diputuskan keduanya harus berpisah dengan anaknya. Anaknya ditahan di mahkamah atau istana sedangkan orang tua di bahagian lain penjara. Namun, saat terjadi azab kepada penduduk Sodom dan Gomorah, anak ini diselamatkan oleh Malaikat Jibril ke sebuah pulau yang tidak berpenghuni di laut Yaman. Jarak laut Yaman ini memerlukan perjalanan yang sangat lama dan jika ingin ke pulau tersebut harus melewati terjangan ombak dahsyat. Jika tak hati-hati maka akan tenggelam. Selama di pulau itu, Jibril menugaskan seekor binatang yang badannya dipenuhi bulu lebat untuk merawat dan membantu si manusia cacat itu.

Singkat cerita, ketika sudah semakin besar, ia memutuskan keluar dari pulau itu dan mengembara ke mana saja. Sampai suatu ketika ia bertemu dengan Ibrahim, Musa, dan Nabi Isa.

Dalam pertemuannya dengan Nabi Musa, ia awalnya menjadi pengikutnya. Namun, di balik pertemuan itu ia mempunyai maksud jahat. Kerana kekagumannya pada Musa, ia menggunakan nama Musa. Namun, untuk membezakan ia dengan Musa dari Mesir (Nabi Musa - Red), maka ia memakai nama Musa Samiri alias Musa dari Samirah, tempat lahirnya sewaktu masih di Palestin.

Kerana perbuatannya mengajak Bani Israil membuat patung anak lembu maka Musa AS lalu mengusir Samiri. (Lihat QS Thaha [20]: 97). Ke mana perginya Samiri (dajjal) ini setelah diusir Musa, tidak ada keterangan lanjutan.

Muhammad Isa Daud menyebutkan, sejak diusir itu, Samiri mengembara lagi ke pelbagai tempat. Ia terus belajar mengenai sikap umat manusia dan mencari ruang untuk menjerumuskannya.

Dan beberapa saat sebelum kelahiran Rasulullah SAW, dajjal kembali ke pulau tempat ia dibesarkan oleh seekor makhluk berbulu tebal tersebut. Saat mendarat itulah, oleh makhluk tersebut, dajjal disuruh berjalan ke bahagian dalam gua. Saat membelakangi dinding gua itulah, dajjal kemudian terpasung. Makhluk tersebut menyatakan, ikatan itu hanya akan mampu lepas, saat waktunya telah tiba. Dalam penuturan Isa Daud, dajjal terpasung selama lebih kurang 63 tahun. Sama dengan usia Rasulullah SAW.

Setelah bebas, dajjal kembali mengembara. Kemuncaknya, ia pergi ke Segitiga Bermuda dan akhirnya bertemu dengan syaitan. Ia sangat diagungkan oleh syaitan dan keduanya membuat perjanjian bersama untuk menghancurkan umat manusia dan memalingkannya dari menyembah Allah SWT, Tuhan Yang Maha Esa.

Berdasarkan keterangan Muhammad Isa Daud, hingga hari ini dajjal masih hidup. Walaupun usianya sudah lebih dari 4.000 tahun, tetapi fizikalnya masih tetap muda dan tak ada yang boleh menandingi kekuatannya hingga turunnya Isa Al-Masih, putera Maryam, yang akan membunuhnya. Usianya itu bila ditukar dengan Nabi Ibrahim AS, sebagaimana pendapat Sami bin Abdullah Al-Maghluts, bahawa Nabi Ibrahim hidup pada tahun 1997-1822 SM.

Panjangnya usia dajjal ini, kerana ia merupakan satu daripada tiga orang yang Muntazhar (ditangguhkan) atau dipanjangkan umurnya, yakni syaitan, Nabi Isa AS, dan dajjal. Dan hanya Nabi Isa AS yang mampu mengalahkan dan membunuh dajjal. Wa Allahu A'lam.

sumber dari republika.co.id


Comments

JAKA said…
Ingat!

dajjal akan keluar dari iran dgn talayisah nya.

maka shiah itulah ajaran pengikut dajjal yg banyak buat dusta terhadap sahabat2 Nabi saw.

dajjal tak keluar dlm bentuk amerika atau israel. mereka itu hanya saudara tiri dajjal saja.

shiah amat bahaya, pengikut dajjal
Anonymous said…
kalau tak tahu... saudara carilah ilmu... baca dan faham falsafah.. kemudian buat penilaian.. jangan ikut nafsu untuk comment tanpa ilmu.
Anonymous said…
Excuse, I can help nothing. But it is assured, that you will find the correct decision. Do not despair.
Anonymous said…
Seriously samada pengomen pertama tahu atau tidak tahu, tidak lah bermakna SYIAH itu TIDAK SESAT.

Sesat nya Syiah sesesat sesatnya. Oh perlu ke dinyatakan disni sesat bagaimana?

Well, kalau saudara tidak tahu, cari lah ilmu, baca dan faham KITAB2 Golongan SYIAH...Kemudian buatlah penilaian... Jangan ikut nafsu untuk menyatakan komen yg terlalu dangkal ilmu.

Biadapnya mereka terhadap Rasulullah SAW.

73 pintu, 73 jalan yg sampai hanya satu jalan.