Mantan Presiden Iran Rafsanjani Pernah Mencaci Sahabat di Makam Nabi

Hal tersebut terungkap dalam sebuah paparan yang disampaikan oleh Ustadz Rahmat Abdurrahman, Lc, MA yang merupakan wakil ketua LPPI wilayah Indonesia Timur, dalam acara seminar Al-Quran yang berlangsung di masjid Al-Ikhlaas Jati Padang, Pasar Minggu Jakarta Selatan, Ahad semalam (8 / 4).

"Presiden Iran Rafsanjani (sekarang sudah bekas digantikan oleh Ahmadinejad) pernah dalam suatu masa melakukan ziarah ke masjid Nabawi, sewaktu memasuki kubur Nabi Muhammad dan selepas mengucapkan selawat kepadanya, Rafsanjani mulai mencaci-maki dua orang sahabat mulia Nabi, iaitu Abu Bakar dan Umar yang makamnya juga terletak di dekat makam Nabi Muhammad, "kata ustaz Rahmat.

Peristiwa tersebut membuat heboh Saudi, yang insiden itu berlaku ketika beliau masih menjadi mahasiswa di Universiti Islam Madinah. Dan tidak berapa lama selepas insiden penghinaan itu, dalam khutbah Jumaat di Masjid Nabawi, mungkin untuk pertama kalinya dalam sejarah, Imam Masjid Nabawi Syaikh Ali Huzhaifi menyampaikan khutbah dengan tema kesesatan Syiah. Dengan berapi-api beliau memaparkan betapa sesatnya Syiah di hadapan ribuan jemaah solat Jumaat, papar ustadz Rahmat kepada peserta seminar.

Menariknya, menurut penjelasan ustaz Rahmat, biasanya rakaman isi khutbah boleh didapati oleh para jemaah setelah solat dengan membeli kaset rakaman atau mengkopi rakaman yang telah disiapkan panitia, namun pada Jumaat itu jamaah sama sekali tidak boleh mendapatkannya. Panitia sama sekali tidak menyediakan rakaman khutbah Jumaat, bahkan menurut beliau, dia dan rakan-rakannya berkeliling Madinah untuk mencari rakaman itu, kerana isi khutbah Syaikh Huzhaifi lain daripada yang lain.

Namun tidak setakat itu kehebohan dari insiden penghinaan Hashemi Rafsanjani kepada sahabat Nabi. Buntut daripada "pembalasan" Syaikh Ali Huzhaifi dengan berkhutbah tentang kesesatan Syiah di masjid Nabawi menyusul adanya insiden penghinaan Rasfanjani kepada sahabat nabi, Syaikh Huzhaifi dicopot dari jawatannya sebagai imam rasmi masjid oleh kerajaan Saudi, meski akhirnya jabatan beliau dipulihkan kembali. Kemungkinan besar pelucutan beliau kerana khutbah Jumaat beliau tentang kesesatan Syiah dianggap boleh memanaskan hubungan Saudi-Iran.

Hashemi Rasfanjani sendiri bukan sosok baru dalam urusan menghina dan mencela sahabat Nabi, sama seperti tokoh-tokoh Syiah rafidhah lain. Dalam sebuah dialog di saluran televisyen Al-jazeera, Rasfanjani pernah berdebat sengit dengan Syaikh Yusuf Qaradhawi. Ketika itu Rafsanjani dengan bangganya menghina sahabat Nabi SAW, tapi dijawab Syaikh Qaradhawi dengan memuliakan para sahabat Nabi Saw.

- sumber dari eramuslim.com

Comments