Kisah seorang ahli Sumo yang rajin bersolat

Ini Dia Kisah Pesumo yang Rajin Salat
Memiliki berat 'berlebih' tidak membuat pesumo asal Mesir, Ahmed Abdelrahman Shaalan, kesulitan untuk melaksanakan solat. Sebaliknya, pemilik gelaran 'Ribut Pasir' ini tidak pernah meninggalkan solat lima waktu walaupun agenda latihan yang terbilang padat.

Tak hanya itu, Ahmed tidak pula mengambil babi dan sake, minuman beralkohol khas Jepun, seperti seorang pesumo lain. Ia pegang teguh keyakinan agamanya untuk tidak mengambil makanan dan minuman yang dilarang.

Berat, tentu saja. Dengan latar belakang keyakinan yang jauh berbeza dengan pesumo lain, Ahmed tentu berada dalam satu persekitaran yang memaksanya bekerja keras menjaga keyakinannya agar tidak ternoda budaya dan tradisi dalam profesi yang ia geluti.

"Alhamdulillah, saya tidak terjejas. Bahkan saya bekerja keras untuk tetap menjalankan ibadah puasa meski kebanyakan perlawanan sumo berlangsung petang hari," katanya seperti dikutip alarabiya.net, Isnin (9/4).

Ia percaya kemantapan iman dapat menjadi modal kuat bagi menghadapi setiap jenis cabaran. Sarjana Akutansi ini pun bersyukur yang Maha Kuasa selalu melindunginya dari setiap godaan yang datang. "Saya yakin dapat mengatasi setiap cabaran," ujarnya.

Ahmed yang berasal dari Giza, mempunyai cita-cita besar untuk mewakili Muslim. Ia tanamkan dalam diri untuk tidak mengorbankan apapun, terutama keyakinannya untuk mewujudkan cita-cita itu. "Saya khuatir, cita-cita saya ini menjadi bumerang. Tapi Insya Allah tidak ada masalah," katanya.

Tanpa Babi

Kekuatan pesumo terletak dari kekuatan fizikal yang prima. Keadaan itu jelas memerlukan pengambilan makanan dengan gizi yang lengkap. Rebusan daging, sayur-sayuran dan ikan atau yang dikenali sebagai Chankonabe merupakan menu wajib para pesumo.

Pelatih Ahmed, Otake mengatakan setiap pesumo perlu mendapatkan asupan gizi yang berasal dari daging babi dan ayam dalam menu sehari-hari. Khusus Ahmed, ada sedikit pengecualian. Menu berbahan dasar babi digantikan dengan yang lain. "Saya sebenarnya ingin dia boleh terbiasa dengan tradisi di luar Sumo," katanya.

Otake pun melontarkan pujian kepada anak asuhnya itu. Menurut dia, semangat Ahmed begitu luar biasa. Namun, ia mengharapkan agar Ahmed tidak terlalu bernafsu mengejar cita-citanya. "Jangan sampai cita-citanya itu membuat rasa rendah hati dalam dirinya hilang. Itu yang penting," kata Otake.

Prestasi Ahmed boleh dibilang moncer untuk sekelas pendatang baru. Dalam perlawanan 2008 silam, ia berjaya menepuk pingat gangsa di kelas terbuka. Dua tahun berikutnya, ia berjaya memenangi pingat gangsa untuk kelas 100 kg.

- sumber dari republika.co.id

Comments