Shalahuddin Al Ayyubi Bebaskan Al Aqso Dengan Tarbiyah dan Jihad bukan dengan Global March To Jerusalem

Global March To Jerusalem (GMJ) program kemanusiaan berskala antarabangsa yang baru-baru ini mengadakan kegiatan aksi simpati untuk Palestin telah berjaya menarik perhatian dan perhatian seluruh dunia. Kalangan dari pelbagai kumpulan dan agama ikut menyokong bahkan mengambil bahagian. Tidak terkecuali beberapa lembaga kemanusiaan, zakat dan organisasi peduli palestina yang ada di Indonesia.

Jerusalem, disana berdiri masjid Al Quds yang merupakan masjid suci dan bersejarah kerana ia merupakan qiblat pertama umat Islam sebelum akhirnya dipindahkan ke Mekah. Pada kenyataanya, kegiatan GMJ ini sendiripun menuai pro kontra terutama mengenai nilai ke-efektifan terhadap bantuan konkrit bagi rakyat Palestin sendiri.

Pada Sabtu (07/04), Jomah M Al Najjar dari Palestinian Welfare House menjelaskan bahawa kegiatan GMJ ini tidak memberikan kesan yang signifikan terhadap rakyat di Jalur Gaza.

"Shahaludin Alayyubi tidak pernah berjuang membebaskan Al Aqso dengan global march, tapi dengan tarbiyah dan Jihad", jelasnya.

Jalur Gaza sendiri mempunyai banyak permasalahan yang memerlukan bantuan konkrit berbanding sebuah aksi simbolik yang menghabis-habiskan tenaga dan dana menurut Jomah.

"Anak-anak di Jalur Gaza sangat memerlukan penapis air bersih, mereka dengan usia awal kini harus mengalami kerosakan buah pinggang kerana pengambilan air yang jauh dari dibawah standard kesihatan," jelas laki-laki kelahiran Jalur Gaza ini dalam pertemuan Wartawan Islam Bersatu (JITU) di rumah Ketua JITU Hardjito Warno Sabtu kemarin.

Menurut Jomah, selain permasalahan air, keluarga di Gaza mengalami kesulitan dalam ekonomi kerana keadaan Gaza yang masih belum stabil. Gaza juga memerlukan pembangunan tanah pertanian, lalu rekonstruksi pembangunan dari rumah dan bangunan-bangunan yang hancur kerana serangan Israel.

Penghijauan, kesihatan, keperluan pendidikan hingga membina sistem pengairan agar masyarakat boleh mendapatkan air bersih di rumahnya masing-masing.

Sementara itu, Hardjito Warno ketua umum Wartawan Islam Bersatu (JITU) menyarankan bahawa alangkah lebih berkesan jika semua bayaran GMJ boleh dialihkan untuk mencukupi keperluan rakyat jalur Gaza seperti penapis air, pertanian dan pembinaan semula bangunan bangunan rosak disana.

"Ya kalau satu orang butuh 20 juta ringgit untuk berangkat GMJ, bayangkan berapa dana GMJ jika yang ikut serta mencapai 100 orang. Padahal keperluan penapis air itu jika dirupiahkan hanya RM2, 5 juta untuk satu filter air, "usul wartawan yang bekerja untuk Al Jazeera dan juga pernah menjadi sukarelawan Jalur Gaza di Kapal Mavi Malmara ini.

Saat ini, aksi GMJ sendiri tidak berjaya memasuki Jerusalem seperti yang sudah disasarkan. Bahkan tidak sedikit aktivis GMJ yang dipulangkan dari sempadan Jordania. Untuk diketahui, KISPA bekerja sama dengan Palestinian Welfare House rutin mengadakan safari dakwah di Indonesia penggalangan dana untuk filter air bersih di Jalur Gaza.

- sumber dari eramuslim.com

Comments

Setuju dengan artikel ini tetapi siapa yang akan menjadi Salahuddin yang ke dua untuk pembebasan Masjidil Aqsa pada dekad ini? Adakah terdapat bayangan pemimpin yang telahpun berusaha ke arah tersebut? Salahuddin membebas kawasan itu setelah usaha beliau yang mengambil masa bertahun-tahun dan bukan dalam tempoh sebulan dua..
zianajib said…
di mesia mn ada global march to jerusalem. march to stadium bkt jalil tgk konsert ada la