Wednesday, August 17, 2016

Enggan Berjabat Tangan Dengan Atlet Israel, Islam El Shehabi Dihantar Pulang


Islam El Shehabi, atlet judo Mesir, yang menolak untuk berjabat tangan dengan atlet Israel pasca pertandingan judo di Sukan Olimpik Rio 2016-dipulangkan lebih awal ke negaranya.

Lebih lanjut baca ini: Pro Israel, Mesir kecam atletnya yang Menolak Berjabat Tangan dengan Atlet Israel.

El Shehabi dihantar pulang oleh pasukan negaranya sendiri, juga mendapat teguran oleh Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa (IOC) atas perbuatannya.

El Shehabi mengatakan bahawa ia tidak boleh berjabat tangan dengan seorang Israel, hal itu juga tidak diwajibkan dilakukan di bawah peraturan judo, namun IOC berkata jika kelakuannya bertentangan dengan peraturan dan semangat Olimpik serta peraturan fair play.

"Presiden Jawatankuasa Olimpik Kebangsaan mengeluarkan kenyataan yang mengatakan mereka menghormati semua atlet dan semua bangsa di Sukan Olimpik," kata IOC dalam satu kenyataan.

Setelah Sasson mengalahkan El Shehabi dan keduanya berdiri di depan pengadil, atlet Mesir itu mundur ketika Sasson membongkok dan mendekatinya untuk berjabat tangan.

El Shehabi dipanggil kembali oleh pengadil untuk bengkok, namun ia mengangguk dengan cepat sebelum berjalan meninggalkan arena di tengah ejekan dari orang ramai penonton penyokong Israel.

"Suruhanjaya Disiplin (DC) menganggap bahawa tingkah laku pada akhir pertandingan bertentangan dengan peraturan fair play dan bertentangan dengan semangat persahabatan yang terkandung dalam Nilai Olimpik," kata IOC.

sumber islampos.com

0 Responses to “Enggan Berjabat Tangan Dengan Atlet Israel, Islam El Shehabi Dihantar Pulang”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam