Bela Kaum Homoseksual, Tokoh Syiah Iraq Dipuji Lembaga Human Rights Watch


Lembaga Human Rights Watch (HRW) dikhabarkan telah memuji pimpinan Syiah Iraq Moqtada al-Sadr. Pasalnya, Sadr mengeluarkan kenyataan kepada masyarakat untuk tidak menyerang kaum homoseksual. Menurut Sadr, usaha ini sebagai "langkah penting" menuju toleransi, Alarabiya melaporkan pada Jumat (19/8/2016).

Al-Sadr, tokoh Syiah yang mempunyai sejumlah besar pengikut di Iraq, menyatakan bahawa hubungan sesama jenis dan transgender telah melnggar norma-norma jantina tradisional yang tidak boleh diterima dan "terlarang" dalam agama.

Namun Sadr mengatakan bahawa kaum homoseksual masih mempunyai hak untuk hidup tanpa perlu mendapatkan tindakan diskriminasi kerana mengalami "masalah psikologi."

"Anda harus menahan diri terhadap kaum homoseksual dan tidak menyerang mereka. Sebab hal itu akan menambah rasa benci kepada anda. Padahal, anda hanya perlu membimbing mereka dengan menggunakan cara yang boleh diterima dan rasional, "kata Al-Sadr dalam satu kenyataan.

Ini bukan pertama kalinya Sadr mendesak masyarakat untuk tidak menyerang kaum homoseksual.

Pada tahun 2009, Sadr pernah mengatakan bahawa "satu-satunya ubat menghentikan homoseksual adalah melalui bimbingan, bukan dengan kekerasan.

sumber islampos.com

Comments