Thursday, August 4, 2016

Kenapa Muslim Balkan dan Eropah Timur Bergabung Dengan Hitler Melawan Russia

Apa yang anda fikirkan ketika mendengar Nazi? mungkin yang pertama disebut adalah Adolf Hitler. Tapi yang akan dijelaskan pada pembahasan kali ini adalah sebuah Bahagian yang terdiri dari orang orang Muslim Bosnia yang bukan merupakan orang German alias non-German.

Rencana ini sudah diluluskan oleh Adolf Hitler sendiri, atas cadangan dari Heinrich Himmler yang menganggap ada kepentingan bersama antara Umat Islam dan Jerman, Jerman ingin pengembangan tenteranya untuk kuasai Rusia, sedangkan Umat islam memanfaatkan kekuatan Jerman untuk bertempur bersama melawan Soviet untuk melepaskan penguasaan diri daripada cengkaman komunisme Stalin - Kesatuan Soviet, dan point penting yang dilihat Hitler adalah ia melihat semangat bertempurnya umat Islam yang luar biasa, kerana Islam mencipta pejuang yang tanpa takut kerana Islam menjanjikan bahawa tewas dalam perang di jalan Allah adalah jalan menuju syurga.

Pada April 1943, seorang Mufti Palestin dipanggil untuk membantu pemilihan pasukan dan mengatur untuk masuk kedalam unit khas Waffen-SS.

Amin al Husseini bei bosnischen SS-Freiwilligenseorang Mufti bernama Mohammad Amin al-Husayni menyambut sukarelawan Bosnia yang akan ikut serta dalam perang

Akhirnya setelah rekruitmen selesai, didapati kira-kira 60% adalah Muslim dan bakinya adalah orang German yang menetap di Bosnia yang terhitung ada sebanyak 23,200 Muslim dan 2,800 orang katolik Kroasia.Dan, setiap bahagian mempunyai imam muslim di setiap batalion.

Pada tarikh 9 Oktober, barulah nama mereka ditetapkan sebagai Waffen-Gebirgsdivision der SS "Handschar" Division..Dan pada 15 February 1944 selesailah latihan mereka di Neuhammer dan siap kembali ke NDH alias Bosnia-Croatia.

Bosnische SS-Freiwillige beim GebetPrajurit "calon Handschar" yang sedang solat di tempat latihan mereka, Neuhammer tahun1943

Tujuan utama dibentuknya bahagian ini adalah mengamankan wilayah seluas 6000 km2 disekitar Bosnia dan Croatia yang menjadi "wilayah Aman" dan melakukan operasi operasi khas yang sebahagian besar adalah pembersihan pro sekutu-Soviet di liputan wilayah aman tersebut.

Salah satu Operasi Anti-partisan (pro sekutu-soviet) pada tahun 1943 adalah Operasi Wegweiser iaitu operasi pembersihan (Pro sekutu-soviet) sekaligus operasi pertama handschar division yang terbilang cukup berjaya dalam membersihkan kawasan Syrnia.Terhitung 573 anti-partisan tewas dan 82 lainnya ditangkap.

1Grand_Mufti_Nazis_group_photoSingkat cerita, pada akhir perang tahun 1944-1945 bahagian ini bertempur melawan pasukan Rusia dan Bulgaria yang sudah merangsek masuk jauh ke jerman.Hingga pihak Jerman alami kekalahan, sehingga para askar yang tinggal di bahagian ini banyak yang berusaha kembali ke bosnia, maupun menuju kearah barat tapi tertangkapoleh pasukan Inggeris dan Amerika, dan sebahagiannya merengkok dipenjara Rusia yang lebih kejam dan pada akhirnya mereka akan menjadi pekerja paksa ditengah dinginnya cuaca Siberia dan alami penyiksaan oleh para pihak penjara Siberia yang terkenal kejam. Di akhir perang, dari bahagian ini kira-kira 38 pegawai diekstradisi ke Yugoslavia untuk menjalani mahkamah dan 10 diantaranya dihukum mati!

Kerana kalah perang pada masa itu, kesannya melarat juga kepada masyarakat muslim, termasuk Chechnya, Bosnia, Dan berbagai negeri muslim lain di balkan mahupun Eropah timur yang masih dibawah kawalan Soviet, banyak rakyat yang diusir dari tanah airnya menuju ke Rusia Bahagian Asia-Siberia, berjuta-juta rakyat muslim banyak yang meninggal di penjara Siberia maupun meninggal dunia dalam perjalanan. (Bbrp disadur dariVivaForum / awanselatan / Dz)

Nota: Bersekutu: AS, Inggeris, Perancis dan lain lain, dan bergabung dengan Kesatuan Soviet pada masa itu untuk hadapi pengembangan Hitler)

sumber eramuslim.com

0 Responses to “Kenapa Muslim Balkan dan Eropah Timur Bergabung Dengan Hitler Melawan Russia”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam