Tuesday, September 10, 2013

Saddam Hussein dan agama Syiah

Pada era 80-90-an, sukar untuk difahami mengapa Saddam Hussein membunuh sebahagian rakyat Iraq di negeranya sendiri. Berjuta-juta orang mengecam dan mengutuk Saddam. Dia dilabel sebagai seorang pembunuh kejam.

Dua puluh tahun kemudian, akhirnya diketahui bahawa orang-orang yang dihukum oleh Saddam tersebut adalah penganut Syiah. Lebih dari dua dekad, kenyataan ini dilindungi dan disembunyikan oleh akhbar Barat.
Add caption
Sejak sekian lama Saddam Hussein sudah tahu akan bahayanya Syiah. Pada zamannya, sudah ramai penganut Syiah dari Iran masuk ke negeranya. Jika hanya sekadar tinggal, mungkin Saddam Hussien tidak akan begitu peduli. Tapi para penganut agama Syiah ini merosakkan semua urutan kehidupan yang ada, terutama dengan konsep kawint mut'ah-nya yang memang tidak ada bezanya dengan pelacuran.

Di wilayah Timur Tengah sendiri, satu-satunya negara yang menyedari kewujudan Iran sebagai negara Syiah adalah Iraq. Saddam Hussien memerintah Iraq sezaman dengan era Khomeini pada tahun 1979 dan sudah melihat pengaruh besar Iran ke Iraq dan negara-negara Arab yang lain.

Sejarah juga menunjukkan bahawa Iran lah yang mendesak PBB untuk memerangi Saddam Hussien. Iran juga yang menyediakan pengkalan tentera ketika Amerika menyerang Iraq dari laut, udara dan darat.

Beberapa ulama di tanah Arab mengambil kesimpulan bahawa Saddam Hussien mati dalam keadaan khusnul khatimah.

*Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber islampos.com

218 Responses to “Saddam Hussein dan agama Syiah”

«Oldest   ‹Older   201 – 218 of 218   Newer›   Newest»
  • September 19, 2013 at 1:55 PM
    Mane abg2 syiah ni?ke Aku ad wat salah ?

    Mane bang? Tdo ke ape? Owg nk ajak g jaye jasco ni...owg tgh bosan ni...

    Ni pasal mutaah ni mcmne bang? Blh ke x blh sbnrnye ni? jgn mcmni bang...sy dh bgtaw kt kwn2 ckp abg nk bntu sy...x jd ni kang ape sy nk jwb kt diowg ni...

    No tipon mak abg pun abg x bg lg...mcmne sy nk ayat?
    Bg le sy knal2 dlu..mane taw blh berputik cinte ke? Dh sng keje...
    Sy taw le nk adjust mcmne...janji abg bg no tipon mak abg dlu...
  • September 19, 2013 at 3:09 PM
    Aik...kne hembus smpai x menjawab ape cite ni mat2 syiah? bg le no fon mak kau kt bdk ni...

    *ape ko dh buat ni mat*
  • September 19, 2013 at 7:38 PM
    Bang saya dengar ada orang nak kacau adik abang? Mana budak tu biar saya siku kan. Walaupun adik abang tu janda mutaah sy tetap akan setia ngan dia bang.
  • September 20, 2013 at 3:21 AM
    Buku pun orang hadiahkan pastu baca je melulu x nak berguru... amik kau berguru dengan syaitan la. Nauzubillah...
  • September 20, 2013 at 3:39 AM
    Kau belajar lagi la sampai habis syiah tu. Nanti kau akan dapat jawapan. Jangan belajar separuh2 je pastu kau nak pukul canang satu kampung yang kau pandai selok belok agama. Aku hanya manusia yang mengharap cahaya petunjuk. Jangan menuding jari mengatakan sesuatu yang kau x tahu hikmahnya. Doa banyak2 mintak petunjuk. Kita sama2 menanti kebenaran. Moga kebenaran itu berpihak pada kita yang inginkan kebenaran. Allah maha mengetahui dan allah berhak merubah segalanya. Berhati hati kerana anda sedang diperhati. Kau hanya berbahas dalam satu sudut sahaja cuba kau buka mata luas2. Inshaallah kau akan nampak kebenaran yang sebenar. Akan datang kau akan jumpa seorang tua meminta kau makan. Ingat gunakan akal yang sihat bagaimana untuk melayan beliau.
  • September 26, 2013 at 9:50 PM
    dah habis dah org2 komen....banyak nya komen...lain kali jgn jgn le buat posting bodoh,klu nak jadi bloger biar le cerdik
  • September 27, 2013 at 2:49 AM
    tadi aku ada komen tapi dah di delete wakakakakikikiki
  • September 28, 2013 at 3:34 PM
    bloger bodoh ,,aku komen dia delete
  • October 2, 2013 at 5:11 PM
    Kami cinta ahlul bait ahlus sunnah wal jamaah. Merekalah antara ulamak yang membawa Islam ke Nusantara daripada Yaman. Keturunan mereka bertebaran di seluruh Nusantara. Allah selamatkan Nusantara daripada mazhab yang membenci majoriti sahabat rasul, meragui kesahihan dan kesempurnaan al quran, mengkhianati ahlul bait, meragui keamanahan malaikat jibril. Kami cinta ahlul bait sezaman ini seperti habib Umar bin Hafiz dan semua habib yang aqidah dan seruan mereka adalah ahlus sunnah wal jamaah.
  • October 7, 2013 at 6:37 AM
    Sesungguh nye saddam Hussein mnggal dalam keadaan mngucap syahadah...sila lihat video sblom beliau digantung..bbeza dgn Khomeini yg mati dihinakn oleh allah ketika mayatnye diarak oleh pngikut nya sendiri.mayat terjatuh lalu dipijak maka koyak rabak la kain yg mnutupi tubuh ayatoilet khomeini...
  • December 1, 2013 at 11:26 PM
    Syiah yang celaka!
  • December 21, 2013 at 9:42 PM
    Tentang kuota haji yg arab saudi bagi kat rakyat iran tu mmg inevitable. Sbb smua negara liga arab dh terpaksa bersetuju masa deklarasi amman yg puak syiah, sunnah dan khawarij adalah muslim. Sah di sisi undang2 bukan sah di sisi agama bro. Macam2 amalan jahil dan pelik2 dlm syiah dan tak perlu aku terangkan. Islam lagi ke macam tu ? Dan ketahuilah arab saudi adalah sekutu kuat amerika dan zionis. Jangan suka2 hati kau je hina orang jahil murakkab bila kau sendiri cuba tegakkan benang yg basah
  • December 21, 2013 at 10:20 PM
    Nikah mut'ah telah dihalalkan Rasulullah S.A.W ketika perang khaibar selama tiga hari kemudiannya diharamkan terus sehingga hari kiamat. Sama la mcm arak yg mulanya halal kemudian diharamkan. Kau kena faham umat Islam zaman tu sedang melalui transition dari zaman jahilliah kepada akidah Islam. Smua amalan jahilliah tu bukan boleh buang direct terus je tapi perlukan masa. Rasulullah tahu benda ni, para Muslim zaman tu tahu benda ni, dan kau sepatutnya pun tahu benda ni bukan main cakap je !!! Terkejut aku bila kau sebut pasal bidaah hasannah sedangkan amalan solat kena sujud atas tanah dari karbala, mendoakan kelaknatan para sahabat dalam solat tu mmg ada dlm al-Quran ke ?! Mendoakan kelaknatan sahabat dlm solat ?!!!! So kau mengaku lah puak kau ni kritik para sahabat dan isteri nabi ? Dah kenapa Imam Ahmed al-Hassan IMAM SYIAH sendiri mengutuk perbuatan Yasser al-Zindeeq menghina isteri Nabi iaitu Saidatina Aisyah R.A ? Nampak sangat golongan kau ni takda pegangan yg teguh. Hebat hujah kau menghalalkan mut'ah. Kalau kau warak sangat mesti kau benarkan isteri dan anak kau melakukan mut'ah kan ?
  • December 22, 2013 at 6:47 PM
    Woi jahil. "Al-Quran dan Sunnahku" tu terdapat dalam khutbah terakhir Nabi Muhammad S.A.W la. Bagi bukti kau berserta nama ulama mazhab mana yg bersetuju tentang kenyataan yg kau suarakan iaitu "Al-Quran dan Ahlulbaitku."
  • December 22, 2013 at 7:04 PM
    Lepas tu kenapa puak korang cukup pantang sgt bila ASWJ mengamalkan bidaah yg diharuskan ? Amalan qamezani tu terang2 perbuatan yg mampu membawa keburukan kpd diri sendiri bahkan mampu membawa maut. Majoriti penganut syiah ni yg mengamalkan qamezani adalah dikalangan rakyat syria dan iran. And to a bigger extent puak korang mmg memandang tinggi imam2 dan ulama dari negara ni kan. Sedangkan budaya negara diorang yg sesat tu pun diorang tk halang atau tentang. Kau bandingkan la dgn ASWJ di malaysia sbgai contoh, yg sangat menyanjung ulama dari Makkah atau Madinah tapi para ulama ni sendiri pun menentang keras bidaah yg diamalkan di Malaysia. Kau nampak tak ulama iran, syria korang menjadi tunjang agama korang pun tak betul. Nak bising apa lagi.
  • December 22, 2013 at 7:31 PM
    Tulah pigi insaf daaaa
  • December 23, 2013 at 2:28 PM
    Tobat la munafikun
  • Semoga akan ada lagi Saddam Hussain2 yang baru untuk menumpas kafir Syiah dari muka bumi.
  • «Oldest ‹Older   201 – 218 of 218   Newer› Newest»



    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
    p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

    Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

    Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

    Back To Top
    Profile Picture
    ©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
    Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
    E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam