6 jenis wanita tidak layak dijadikan isteri

1). Al-Anaanah
Banyak mengeluh. Selalu merasa tidak cukup (sempurna), apa yang diberi semua tidak cukup. Diberikan rumah tak cukup, diberi motor tak cukup, diberi kereta tak cukup. Selalu ingin memenuhi kehendak nafsu sendiri tanpa memperdulikan perasaan suami, tidak hormat kepada suami apalagi berterima kasih pada suami. Apa yang suami beri tidak pernah puas. Ada saja yang tidak cukup.

2). Al-Manaanah
Suka mengungkit. Kalau suami suka melakukan perkara yang dia tidak berkenan maka diungkitlah segala hal tentang suaminya itu. Sangat senang membicarakan suami dengan tajuk seperti tak ingat budi, tak bertanggungjawab, tak sayang, dll. Padahal suami sudah memberi perlindungan bermacam-macam padanya.

3). Al-Hunaana
Ingin pada suami yang lain atau berkenan kepada lelaki yang lain. Sangat suka membanding-bandingkan suaminya dengan suami / lelaki lain. Tidak redha dengan suami yang ada. (Naudzubillah)

4). Al-Hudaaqah
Suka memaksa. Bila ingin sesuatu maka dipaksa suaminya melakukannya. Pagi, petang dan malam asyik menekan dan memaksa suami. Adakalanya dengan berbagai ancaman seperti ingin lari, ingin bunuh diri, ingin membuat malu suami dll. Suami dibuat seperti kebudak-budakkan, bukan sebagai pemimpinnya. Yang dipentingkan adalah kehendak dan kepentingan dia saja.

5). Al-Hulaaqa
Sibuk bersolek, tidur atau santai-santai hingga lalai dengan ibadah-ibadah seperti solat berjemaah, wirid zikir, mengurus rumah-tangga, berkasih sayang dengan anak-anak, dll.

6). As-Salaaqah
Banyak bercakap, bergosip dan mengumpat. Siang malam, pagi petang asik bergosip saja. Apa saja yg suami kerjakan selalu tidak benar dimatanya.

Comments

An-NurR said…
Alhamdulillah....terima kasih sbb post sesuatu yang berguna kepada org lelaki...tetapi permasalahan skrg, sblm menjadi isteri, wanita akan cuba menyembunyikan sikap sbnr mereka....bagaimana untuk mengetahui sikap mereka sblm bernikah...???
bincang2u said…
Lelaki pun sama bila dah kawin hilang semua tanggungjawab. Sampai nafkah isteri pun x bg. Duit gaji guna utk poya2