Kisah Wanita Amerika Cuba Mengadaikan Emas Kepada Lelaki Syria

kebaikan pria suriah bikin wanita amerika menangis

Seorang wanita Amerika bersama dua anaknya masuk ke sebuah kedai emas di Dallas. Ia berniat menjual cincin itu.

"Mengapa anda mahu menjual cincin ini?" Tanya lelaki pemilik kedai emas ketika menerima cincin tersebut.

"Saya sedang kesusahan, dan tidak akan mendapat gaji sehingga bulan depan," jawab wanita itu.

"Hanya kerana sebab-sebab itukah anda mahu menjualnya?" Lelaki pemilik kedai emas kembali bertanya setelah memeriksa cincin itu.

"Sebenarnyam cincin ini hadiah daripada ibu saya, tapi saya ada masalah yang harus diselesaikan."

"Berapa yang anda perlukan?"

"Saya tidak tahu, tapi harga cincin itu mungkin akan membantu saya."

Sang pemilik kedai emas membuka laci dan mengambil beberapa keping dolar. Ia memberikan wang tersebut kepada wanita iyu. "Ini uangmu."

Wanita itu mengambilnya.

"Dan ini cincinmu," tambah sang pemilik kedai emas.

Wanita itu terkejut. Ia melangkah mundur, kaget sekaligus menolak cincin itu dikembalikan.

Lelaki pemilik kedai itu melangkah maju meyakinkan wanita itu untuk mengambil cincinnya. "Anda mengatakan cincin ini hadiah (dari ibumu). Ini, ambillah. "

Sang wanita menangis, dan berterima kasih kepada lelaki pemilik kedai emas itu.

Lelaki itu kemudian mengambil selembar kertas lantas menuliskan nombor telefon. "Ini nombor saya, jika anda memerlukan apa-apa."

Wanita itu bercucuran air mata lalu anaknya. Ia berterima kasih kepada lelaki itu.

"Mohon jangan menangis," kata lelaki itu, sambil memberi mesej kepada putra wanita itu.
"Dan kamu Dik, tolong jaga ibumu baik-baik ya."

Anak itu mengangguk, lalu ibunya menjawab. "Dia menjagaku. Terima kasih banyak. "

"Jangan pergi ke mana-mana lagi ya. Kalau anda berniat menjualnya lagi, saya akan membelinya, "ujar lelaki pemilik kedai.

Wanita itu pun berlalu bersama putra-putrinya, meninggalkan lelaki pemilik kedai emas di Dallas yang ternyata berasal dari Syria.

Berikut ini videonya seperti dilansir Antiliberalnews dari American for Arabs:


sumber tarbiyah.net

Comments