Video Inspirasi Qurban Ini Buat Ramai Orang Menangis

qurban

Aidiladha tinggal menghitung hari. Sudahkah anda bersedia untuk berkorban? Jangan terburu-buru berkata tidak mampu sebelum menonton video ini.

Aidiladha disebut juga dengan idul qurban kerana amal utama pada hari itu (10 Dzulhijjah) dan hari-hari tasyrik (11, 12, dan 13 Zulhijjah) adalah menyembelih haiwan qurban.

Tidak sedikit orang sebenarnya mampu, tetapi tidak berkorban. Entah kerana tidak tahu, hanya memahami bahawa qurban hanya sekali seumur hidup, atau merasa tidak perlu. Padahal, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam mengancam umatnya yang mampu berkorban tetapi tidak berkorban.




 Beliau shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

مَنْ كَانَ لَهُ سَعَةٌ وَلَمْ يُضَحِّ فَلاَ يَقْرَبَنَّ مُصَلاَّنَا

"Sesiapa yang mempunyai kelapangan untuk berkorban namun dia tidak berqurban, maka janganlah ia mendekati tempat solat kami" (HR Ibnu Majah, Ahmad dan Al Hakim)

Di sisi lain, ada orang yang menganggap dirinya tidak mampu berkorban padahal beli telefon pintar mahal boleh, beli gadget mahal boleh.

Video ini memberikan inspirasi kepada kita. Ternyata ada orang-orang yang untuk berkorban, mereka demikian sungguh-sungguh hingga menabung bertahun-tahun. Video berdurasi 4 minit 39 saat ini benar-benar memberi inspirasi dan boleh membuat orang menitiskan air mata.

sumber http://www.tarbiyah.net/

Comments