Wednesday, August 29, 2012

Adakah benar Neil Armstrong mualaf?

Berita mengenai angkasawan Amerika Syarikat, Neil Armstrong menjadi mualaf selepas mendengar suara azan di bulan, dibantah lelaki itu. Armstrong menyatakan dia tidak pernah mendengar suara azan ketika berada di bulan, apatah lagi mengucapkan dua kalimah syahadat sebagai syarat masuk Islam.

Ya, bersama dua rakannya Buzz Aldrin dan Michael Collins, Armstrong disebut-sebut berjaya mendarat dan berjaya menjejakan kaki di bulan. Lewat misi Apollo 11, trio angkasawan NASA itu mencatatkan namanya di dalam buku-buku sejarah sebagai manusia pertama yang menjejakkan kaki di bulan tersebut. Tapi, di sebalik kejayaan tersebut, ada cerita yang masih menyisakan misteri, yakni kisah Armstrong menjadi muslim setelah mendengar suara azan ketika berada di orbit bumi.
Entah dari mana khabar bila sekembali dari bulan Armstrong terus menjadi umat Nabi Muhammad SAW. Selain itu sepanjang hidupnya, Armstrong terkenal sebagai seorang yang tertutup kepada media. Tapi dugaan ia menjadi muslim bermula ketika Armstrong melawat Mesir pada 1970.

Di masa bercuti di negeri para nabi tersebut, Armstrong didakwa mendengar suara azan. Ia disebut-sebut mendengar panggilan solat bagi umat Islam itu ketika sedang makan di sebuah restoran di Kaherah. Kepada seorang pelayan restoran tersebut, Armstrong yang meninggal dunia pada usia 82 tahun, Ahad (26/8) kelmarin, mengaku mendengar suara serupa ketika sedang di bulan. Setelah itu ia didakwa memeluk Islam. (Baca: Neil Armstrong Tutup Usia).

Malangnya, ayah tiga anak itu tidak mengklarifikasi khabar tersebut. Armstrong tidak membenarkan atau menafikan khabar tersebut. Sejumlah media, seperti answering-islam.org, Jurnal Arabia, dan wiki-islam menulis berita kontroversi Armstrong masuk Islam adalah hoax alias cerita bohong. Mereka menuding khabar tersebut adalah cara Barat untuk memperbodohkan umat Islam di seluruh dnia.

Namun, ketika berbincang dengan angkasawan Malaysia, Zaid Zahari di sebuah acara televisyen, Armstrong akhirnya buka suara. Ia mengaku membatah semua khabar tersebut. Ia menyatakan tidak pernah mendengar suara azan di bulan. Ia juga menegaskan dirinya bukan seorang muslim. "Satu-satunya perkara yang sukar dalam misi Apollo adalah berupaya membantah kebenarannya," kata Armstrong.

Sayangnya, tak sedikit umat Islam yang terlanjur percaya dengan hoax tersebut. Tak pelak, kisah Armstrong mendengar azan dan menjadi mualaf pun tetap menjadi misteri yang bakal terkubur rapat seiring upacara pengkebumiannya yang digelar secara tertutup, Jumaat (31/8) ini. Sumber republika.co.id

1 Responses to “Adakah benar Neil Armstrong mualaf?”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam