“Al Aqsa hanya akan bebas oleh Ahlussunah, bukan Syiah” Syeikh Dr. Wael Alzard

Ramai yang menyangkakan bahawa Iran dan Syiah adalah golongan utama dalam membebaskan Palestin dinafikan oleh seorang Doktor dalam ilmu hadis dari Gaza, Syeikh Dr. Wael Alzard. Menurutnya, pembebasan masjidil Al Aqsa hanya dapat dilakukan oleh Ahlussunah wal jama'ah.

"Kami memegang prinsip sebagaimana disunnahkan oleh Rasulullah shallallahu'alaihi wasallam dan para sahabat bahawa yang boleh membebaskan masjid Al Aqsa adalah Ahlussunah, itu sama sekali tidak ada keraguan," katanya kepada Islampos.com, Rabu (17/7/2013) di Masjid Darussalam Indonesia.

Pensyarah ilmu hadis di Gaza University for Applied Sciences ini mengakui Iran memang memberikan bantuan ke Hamas. Tapi bantuan murni itu lahir dari tawaran Iran, kerana Hamas tidak pernah meminta-minta bantuan.

Dari awal lagi, Hamas sudah menegaskan kepada Iran bantuan yang diberikan tidak boleh disertai dengan kepentingan tertentu.

"Urusan kita dengan Iran hanyalah urusan politik yang sama sekali tidak memberi kesempatan untuk menguubah fikrah dan akidah muslim Palestin," kata lelaki yang mempunyai dua cucu ini.

Hal ini dapat dilihat dari keyakinan muslim Palestin yang tidak lari sedikit pun dari Ahlussunah wal jama'ah. Bahkan Palestin adalah satu-satunya negara yang bebas Syiah.

"Silahkan buktikan di seluruh dunia ini, Palestin adalah satu-satunya negara yang tidak ada syiahnya," katanya.

Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber islampos.com, Wallahu'alam bissawab والله أعلمُ بالـصـواب

Comments

abu bakar said…
macam berita hebat, mana tentera ahlu sunnah yang telah disiapkan, yg ada hamas, tentera mesir,turki atau saudi boleh diharapkah mengalahkan Israel memerlukan kekuatan.Sekarang ini yg nampak keazaman dan tindakan tidak lain kecuali hezbullah dan hamas. dari kajian mereka tidak meminta bantuan kaum sunni untuk perjuangan mereka,hizhullah di katakan telah mengubah corak peperangan di Qusyair syria,(rujuk wiki:qusyar battle).
Anonymous said…
tu bukan hizbullah tapi hizbussyaiton..
Anonymous said…
Saudi Laknatullah 'Alaih.
:)
Anonymous said…
Bangang hizbullat, Al-Aqsa bukan kat qusair syria.
Anonymous said…
Insya Allah Al Aqsa akan bebas ditangan Imamul Mahdi dari gol sunnah.
Unknown said…
Memang hebat berita ni kecuali terhadap mereka yg telah diresapi doktrin Syiah dan ajaran sesat yang lain. Membantu Hamas/Gaza dengan kepentingan tertentu iaitu dengan harapan mendapat sokongan dan pengaruh agar dunia Islam bersama mereka, tetapi tembelang sudah pecah. Umat Islam sudah kenal mereka dan niat jahatnya.
Madfaisal said…
Shiah bukan islam. Siap bleh cium mulut ngan al yahud. Lg pun ad dajal akan muncul di isfahan diikuti 70000 org yahudi iran dgn memakai seledang persia.
Unknown said…
siapapun yg akn membebaskan palestina nnti itu sdh d gariskan oleh ALLAH SWT dan kt hrs prcya itu...
abu bakar said…
bagaimana kalau ada syiah di palestin, saya terbaca di israel juga ada syiah,,

Pengakuan seorang pejuang Jihad Islam tentang Syiah
http://abna.co/data.asp?lang=15&id=335727