Selepas bertaubat, arak bertukar jadi madu

Semasa Umar bin Khattab RA tengah berjalan-jalan di Madinah al-Munawwarah, tiba-tiba terserempak dengan seorang pemuda yang gerak-geriknya mencurigakan.

Menyedari lelaki yang ada di hadapannya Umar bin Khattab RA, pemuda tersebut kelihatan mengelabah. Dia tidak dapat menyembunyikan rasa takutnya.

Dia cuba hendak menyembunyikan kendi yang dibawanya ke dalam jubah tebalnya. Namun, Umar bin Khattab RA melihat gelagat itu dengan mata kepalanya.

Muncullah kecurigaan Umar bin Khattab RA, "Hei! Apa sebenarnya yang kau bawa itu? ", Katanya. Kerana takut dimarahi oleh Umar bin Khattab RA yang terkenal sangat tegas itu, pemuda tanggung itu pun menjawab sambil lewa, "Yang saya bawa ini madu, Tuan".

Sebenarnya kendi itu mengandungi khamr (arak) sisa minumnya sebelum ini. Dia baru saja bertekad untuk berhenti mengambil arak. Dia nekad untuk berhenti dan ingin meninggalkan tindakan bodohnya itu!

Dia bersungguh hendak bertaubat. Dalam hatinya, dia memohon kepada Allah SWT dengan bersungguh-sungguh agar Umar bin Khattab RA tidak memeriksa isi kendi yang dibawanya.

Awalnya seolah-olah doa pemuda tersebut diabaikan oleh Allah SWT kerana Umar bin Khattab RA tetap ingin membuktikannya sendiri. "Boleh saya lihat?", Kata Umar bin Khattab RA sambil mendekati.

Sebelum mengikut permintaan Umar bin Khattab RA, pemuda tersebut menyerahkan diri kepada Allah SWT bahawa dia tidak akan bersama lagi dengan arak. "Ya Rabb! Ampunilah hamba-Mu ini ", katanya. Dia memohon ampun kepada yang Maha Pengampun dan yang Maha Menerima Taubat.

Di fikirannya terbayang seksaan, azab yang akan ditimpakan kepada mereka yang mengambil arak.

Pertama, "Sesungguhnya Allah telah menetapkan janji-Nya kepada peminum minuman yang memabukkan, yakni Dia akan memberi kepadanya minuman dari Thiinatu al-khabaal.

Sahabat bertanya: "Ya Rasulallah apa yang dimaksudkan Thiinatu al-khabaal itu?" Beliau menjawab: "Iaitu keringat dan darah penghuni Neraka" (HR Muslim dan Nasa'i).

Kedua, "Ada tiga golongan (manusia) yang solatnya tidak akan diterima serta kebaikannya tidak akan diangkat ke langit iaitu budak yang lari dari tuannya hingga dia kembali dan meminta maaf kepadanya; isteri yang membuat suaminya marah kepadanya (kerana menolak disetubuhi olehnya) hingga dia redha kepadanya; dan peminum arak hingga dia insaf "(HR Ibnu Huzaimah, Ibnu Hibban, Baihaqi, dan Thabrani).

Ketiga, "Orang yang minum arak tidak sehingga mabuk, maka Allah akan menjauh darinya selama 40 malam dan orang yang minum arak sehingga mabuk, maka Allah tidak akan menerima tebusannya selama 40 malam. Dan jika mati dalam keadaan demikian, maka dia mati dalam keadaan seperti matinya penyembah berhala dan Allah berhak memberi minum berupa keringat dan darah penghuni Neraka kepadanya "(HR Hakim).

Keempat, "Barangsiapa meminum arak di dunia, maka Allah akan mengharamkannya kelak di akhirat" (HR Bukhari dan Muslim).

Kelima, "Barang siapa meminum arak di dunia dan dia mati sedangkan dia belum bertaubat, maka di akhirat dia tidak berhak meminumnya" (HR Muslim). 

Di benaknya terbayang pula, apa yang hendak dilakukan Umar bin Khattab RA terhadapnya jika beliau mengetahui isi kendi itu berupa arak?

"Si ... Sila, Tuan", kata pemuda itu dengan berat hati. Umar bin Khattab RA menerima kendi itu dengan kedua tangannya. Perlahan-lahan, dibukanya tudung. Lalu, dibauinya berkali-kali. Kemudian, dilihatnya dengan teliti.

Kendi itu mengandungi madu! "Engkau benar!", Kata Umar bin Khattab RA. Subhaanallaah. Allah lah yang telah menukar arak dengan madu lantaran pemuda itu telah bertaubat.

Diterjemahkan oleh Detik islam dari sumber fiqhislam.com, Wallahu'alam bissawab والله أعلمُ بالـصـواب

Comments

FaryshaRyzal said…
tuhan mnrima taubt dri hmba2nya...& org d luar sna brtaubtlh dri ksilapn...