Thursday, July 18, 2013

"Setahu saya, di zaman Rasulullah orang syiah suka mencuri selipar."

Ketika dahulu pernah ada kesepakatan antara ulama Syiah dan ulama Sunni untuk mengadakan sebuah dialog berkaitan dengan ajaran Syiah. Tempat dan waktu pun ditentukan. Dialog dihadiri dan melibatkan tujuh orang ulama dari Sunni dan tujuh ulama dari Syiah.

Selang beberapa hari selepas perjanjian itu, tepat pada hari dan waktu yang telah ditentukan ulama-ulama syiah pun hadir dengan tujuh orang di dalam sebuah bilik. Namun, entah apa yang berlaku dengan ulama sunni kerana masih tiada seorang pun ulama sunni tiba. Para ulama Syiah pun menunggu. Setelah lama menunggu, orang yang ditunggu-tunggu tidak muncul-muncul juga, tidak ada tanda-tanda mereka akan datang.

Namun, setelah menunggu lama tiba-tiba masuk seorang ulama sunni dengan kasut yang dikepit bawah ketiaknya. Para ulama Syiah pun hairan dan lantas bertanya:

"Mengapa kau membawa masuk kasut mu ke ruangan ini?"

Orang yang ditanya lantas menjawab: "Setahu saya, di zaman Rasulullah orang-orang syiah suka mencuri kasut."

Ulama Syiah pun saling pandang antara satu dengan yang lain dengan pandangan hairan. Lalu mereka berkata: "Tapi di zaman Rasul belum ada Syiah."

"Kalau begitu perbincangan kita telah selesai. Dari manakah datangnya ajaran agama kamu jika di zaman Rasulullah tidak ada Syiah, "Jawab lelaki itu.
Sheikh Ahmed Hoosen Deedat Al-Hafiz 
Lelaki yang datang membawa kasut tersebut adalah Sheikh Ahmad Deedat Rahimahullah, penulis buku fenomenal The Choice.

Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber islampos.com, Wallahu'alam bissawab والله أعلمُ بالـصـواب

17 Responses to “"Setahu saya, di zaman Rasulullah orang syiah suka mencuri selipar."”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam