Tuesday, September 10, 2013

Saddam Hussein dan agama Syiah

Pada era 80-90-an, sukar untuk difahami mengapa Saddam Hussein membunuh sebahagian rakyat Iraq di negeranya sendiri. Berjuta-juta orang mengecam dan mengutuk Saddam. Dia dilabel sebagai seorang pembunuh kejam.

Dua puluh tahun kemudian, akhirnya diketahui bahawa orang-orang yang dihukum oleh Saddam tersebut adalah penganut Syiah. Lebih dari dua dekad, kenyataan ini dilindungi dan disembunyikan oleh akhbar Barat.
Add caption
Sejak sekian lama Saddam Hussein sudah tahu akan bahayanya Syiah. Pada zamannya, sudah ramai penganut Syiah dari Iran masuk ke negeranya. Jika hanya sekadar tinggal, mungkin Saddam Hussien tidak akan begitu peduli. Tapi para penganut agama Syiah ini merosakkan semua urutan kehidupan yang ada, terutama dengan konsep kawint mut'ah-nya yang memang tidak ada bezanya dengan pelacuran.

Di wilayah Timur Tengah sendiri, satu-satunya negara yang menyedari kewujudan Iran sebagai negara Syiah adalah Iraq. Saddam Hussien memerintah Iraq sezaman dengan era Khomeini pada tahun 1979 dan sudah melihat pengaruh besar Iran ke Iraq dan negara-negara Arab yang lain.

Sejarah juga menunjukkan bahawa Iran lah yang mendesak PBB untuk memerangi Saddam Hussien. Iran juga yang menyediakan pengkalan tentera ketika Amerika menyerang Iraq dari laut, udara dan darat.

Beberapa ulama di tanah Arab mengambil kesimpulan bahawa Saddam Hussien mati dalam keadaan khusnul khatimah.

*Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber islampos.com

218 Responses to “Saddam Hussein dan agama Syiah”

«Oldest   ‹Older   1 – 200 of 218   Newer›   Newest»
«Oldest ‹Older   1 – 200 of 218   Newer› Newest»



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam