Saddam Hussein dan agama Syiah

Pada era 80-90-an, sukar untuk difahami mengapa Saddam Hussein membunuh sebahagian rakyat Iraq di negeranya sendiri. Berjuta-juta orang mengecam dan mengutuk Saddam. Dia dilabel sebagai seorang pembunuh kejam.

Dua puluh tahun kemudian, akhirnya diketahui bahawa orang-orang yang dihukum oleh Saddam tersebut adalah penganut Syiah. Lebih dari dua dekad, kenyataan ini dilindungi dan disembunyikan oleh akhbar Barat.
Add caption
Sejak sekian lama Saddam Hussein sudah tahu akan bahayanya Syiah. Pada zamannya, sudah ramai penganut Syiah dari Iran masuk ke negeranya. Jika hanya sekadar tinggal, mungkin Saddam Hussien tidak akan begitu peduli. Tapi para penganut agama Syiah ini merosakkan semua urutan kehidupan yang ada, terutama dengan konsep kawint mut'ah-nya yang memang tidak ada bezanya dengan pelacuran.

Di wilayah Timur Tengah sendiri, satu-satunya negara yang menyedari kewujudan Iran sebagai negara Syiah adalah Iraq. Saddam Hussien memerintah Iraq sezaman dengan era Khomeini pada tahun 1979 dan sudah melihat pengaruh besar Iran ke Iraq dan negara-negara Arab yang lain.

Sejarah juga menunjukkan bahawa Iran lah yang mendesak PBB untuk memerangi Saddam Hussien. Iran juga yang menyediakan pengkalan tentera ketika Amerika menyerang Iraq dari laut, udara dan darat.

Beberapa ulama di tanah Arab mengambil kesimpulan bahawa Saddam Hussien mati dalam keadaan khusnul khatimah.

*Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber islampos.com

Comments

anti munafik said…
betul2 punya munafik klu org yg memang dlm hati penuh dgn kebencian,mereka2 cerita fitnah yg tidak benar sama sekali,sremasa iraq di serang oleh amerika,arab saudi dan kuwait yg membenarkan negara mereka menjadi pengkalan tentera amerika dan negara2 kafir sedunia,menyerang iraq dan membunuh u mat islam dgn kejamnya,kau bloger yg pembohong,membuat cerita2 fitnah,layak org2 seperti kau di jilat api neraka jahanam,kau ni betul2 munafikun
Anonymous said…
Hak komen di atas ni memang sah penganut agama Syiah laknatullah. Memang sah puak2 penganut agama Syiah menafikan apa yg ulama-ulama umat Islam menyampaikan fatwa berserta dalil yg soheh berserta bukti yg kukuh. Padahal puak2 penganut agama Syiah yg suka menyerang dgn tuduhan palsu dgn tidak berasas. Wallahuaalam.
Anonymous said…
bunuh org x bersalah masuk surga?gila ker apa?
anti munafik said…
golongan munafikun dah datang membela kebatilan,konon mereka ahlussunnah tapi mereka sebenarnya sama taraf dgn ketua munafik abdullah bin ubai
Anonymous said…
Apasal marah sangt ni...bro.pengikut syiah ke:)
Anonymous said…
Abu lu'lu'munafiq gak..dia lah yg diagung2 oleh puak syiah.Bangsa yahudi lg tu...laknatullah alai dan pengikut2nya.kembali la bro ke pangkal jalan.pintu taubat masih terbuka luas :)
anti munafik said…
abu lo"lo tu bukan munafik dia tu puak kapir,bodoh sangat kau,zaman saidina umar belum wujud lagi le banggang,klu nak berhujah biar le berilmu
anti munafik said…
zaman saidina umar syiah belum wujud lagi {ralat]
Anonymous said…
bunuh wanita dn kanak2 ssuka hati dikatakan 'pejuang islam tulen'? ni la artikel paling bangang pernah aku baca. syiah adalah mazhab yg SAH diamalkan. sila baca semua fatwa2 sedunia ttg syiah, bukannya ambik fatwa dari jakim atau mufti umporno. arab saudi yg secara terang berfahaman wahabi pn masih memberi kuota haji kpd iran. apa hak pulak saddam laknatulah buat keputusan sendiri membunuh puak syiah tanpa merujuk kpd fawta mufti2nya? jahil murakkab la penulis blog ni..
Anonymous said…
Xsemestinya semua rakyat iran tu syiah.tu ko kena ambik tau.
Tentang membunuh puak syiah.ko cari hadis ni..akan datang 1 agama baru yang wajib di tentang.so?
Itu yang saddam husen nampak.
Anonymous said…
Org syiah dah menyalak mcm anjing...aku tak bole terima syiah mangkuk hayun sebab menghina sahabat dan isteri nabi dan gila sex.tu yg asyik nak menyundal je dgn pompuan dgn alasan kawin mutaah
cikmatgelap said…
org2 yg anti syiah ni sebenarnya bloger upahan wahabi,wahabi ni bukan saja anti syiah tapi wahabi juga memusuhi sunni,mereka ini ada agenda
Anonymous said…
kepada pengikut2 mazhab sunni dan wahabi, aku nasihatkan korang kaji mazhab ko tu dulu sebelum nk hentam mazhab org lain. byk perkara2 pelik yg x bersangkut paut dgn quran dan hadis tapi diamalkan atas nama 'bidaah hasanah'. ulama2 korang cuba nk sembunyikan perbahasan ni pd khalayak awam. dan aku CABAR buktikan kekafiran atau kesesatan SYIAH melalui alquran dan hadis bukannya melalui lidah syaitan kamu tu.

ulama sunni dan wahabi zaman-berzaman GAGAL buktikannya sampai skrg. sebab itulah alazhar mesir sehingga hari ini mengiktiraf mazhab syiah imamiyyah/zaidiyyah. dan byk sungguh fatwa mufti dari negara2 arab lain mengiktiraf syiah sebagai mazhab dlm islam. tapi semua fatwa tu juga cuba disekat oleh ulama2 wahabi dari sampai ke pengetahuan org awam. sebelum adanya pengaruh wahabi di m'sia, syiah sudahpn diiktiraf oleh kerajaan pd tahn 1984. sila rujuk fatwa jakim. tapi alazhar sebuah uni tertua didunia terlebih dahulu iktiraf syiah sejak ratusan thn dulu dan ianya TIDAK terbatal sehingga skrg.

org syiah takde pn menyalak mcm anjing, yg menyalak ialah puak2 wahabi laknatullah. ada ko dgr puak syiah iran menyalak? mereka menyibukkan diri dgn beramal sebab tula iran negara islam yg paling maju dari segi perkembangan sains dan tenteranya yg ke 5 terkuat didunia. ini diakui oleh rektor alazhar sendiri. tapi negara2 sunni mcm mane? setakat buat bom ketupat boleh la...sebabnya menyalak lebih, amal kurang.

tak semua rakyat iran syiah? betul..tapi arab saudi beri kuota bkn kira mazhab atau individu tetapi NEGARA. sudah jelas dlm perlembagaan iran mazhab rasmi adalah syiah jafariyyah dan 90% rakyatnya adalah syiah. kalau syiah tu sesat dan kafir kenapa izinkan masuk ke tanah haram?

byk puak2 wahabi melabelkan syiah ni sesat hanya kerana mutaah? jgn kerana jahil kita mudah menuduh org sesat. mutaah adalah salah satu perbahasan dlm bab feqah. ana tak mahu huraikan sebab panjang tapi 1 soalan je nak tanya. ulama suni, wahabi dan syiah SEPAKAT bahawa hukum mutaah ni adalah berasal dari alquran. tidak ada khilaf ttgnya, dan semua juga sepakat bahwa mutaah ni adalah halal pd zamn rasul saw dan ramai sahabat yg mempraktikannya. kalau ianya dianggap jijik, pelacuran dsbnya..maknanya allah swt dan rasul saw menggalakkan ummatnya melakukan perkara jijik dan melacur? begitu ke? soal haram itu kita bahas kemudian. soalan tu simple shj..siapa boleh jawap?

bab hina sahabat dan isteri2 nabi paling syok kita bincang, dan topik ni lah yg paling digeruni oleh puak2 wahabi dan sunni sendiri. sebab tu la ulama2 aswj cuba elak dizcuz bab ni. kenapa syiah kritik sahabat dan isteri nabi? buat tu utk suka2 ke? kalau alquran boleh menegur kesalahan sahabat dan isteri nabi, kenapa syiah tak boleh? masa rasul saw hidup pn ramai sahabat dan isteri nabi buat salah, inikan pula selepas rasul saw wafat? apa yg berlaku sebenarnya? inilah yg cuba disembunyikan oleh ulama2 kamu, bahkan byk fakta kitab2 sejarah yg telah diubah bagi menyokong hujah2 mazhab kamu. sungguh jijik perbuatan ulama2 kamu.
Anonymous said…
lihatlah, bukan shj syiah bahkan rakyat iraq yg berfahaman sunni juga mengutuk perbuatan dan kezaliman saddam. akhirnya Allah swt telah mengaibkan saddam sebegitu rupa, mati ditali gantung sambil lidahnya terjelir mcm anjing. negara iraq sampai ke hari ini pun x habis2 mendapat bala dari Allah swt. dan byk negara2 sunni ditimpa bermcm2 musibah. iran terus mantap dn maju.. aman takde pun perang dan kacau bilau. musahabah diri la wahai puak wahabi dan sunni..lagi byk kamu laknat syiah, lagi byk musibah yg menimpa kamu. sebabnya kamu menyokong perbuatan org2 zalim sedangkan syiah memeranginya tak kiralah isteri atau sahabat nabi SEKALIPUN. Allah swt tidk memilih pangkat, darjat dan status..yg buat salah tetap akn dihukum. sdangkan nabi saw sendiri pn kena tegur dari allah swt, inikan pula sahabat? aqidah sunni yg mengatakan semua sahabat itu adil sungguh tak logik dan menyalahi nas alquran. aqidah siapa yg sesat sebenarnya, yg memerangi org zalim atau yg menyokong org2 zalim?

"Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang berlaku zalim maka (kalau kamu berlaku demikian), api Neraka akan membakar kamu, sedang kamu tidak ada sebarang penolong pun yang lain dari Allah. Kemudian (dengan sebab kecenderungan kamu itu) kamu tidak akan mendapat pertolongan." (Hud:113)

perhatikan negara2 sunni, x habis2 ditimpa musibah dan tiada pertolongan dari Allah swt. iran yg kamu kutuk tu semakin maju, tapi negara2 sunni yg kamu sanjung tu semakin kucar-kacir? inilah natijahnya apabila kamu memperlekehkan wasiat terakhir nabi saw? apakah wasiat itu?
Anonymous said…
kita dari kecil dimomokkan dgn kehebatan sahabt2 nabi. betul..sahabat nabi hebat, tapi persolannya sahabat yg mana satu? semua atau sebahagian shj?

dari darjah 1, sampai ke uni pn kita diajar supaya mengagungkan sahbat nabi terutama abu bkr, umar dan uthman ra. apabila otak kita dibasuh dgn sebegitu rupa, maka kita akn percaya dn yakin yg semua sahabat tu hebat2 belaka. TAPI sejarah membuktikan sebaliknya. kerana yg diajar kpd kita hanyalah kisah2 dongeng atau perkara2 yg baik shj ttg sahabat, tapi perbuatan2 sebahagian besar sahabat dan isteri yg terang2 melakukan kesalahan sengaja disembunyikan bahkan ramai antara kita tak tahu pn kisah2 ini sebenarnya wujud dlm kitab2 sejarah.

mazhab aswj wujud hanya kerana nk menutup aib sahabat, buknnya nak jaga syariat. kalaulah setiap dari kamu buat kajian ttg mazhab kamu sendiri, pasti akn timbul 1001 persoalan. adakah mereka yg ikut sahabat atau ahlulbayt yg akhirnya akn selamat?
Detik Islam said…
Pada pendapat Syiah, siapa sebenarnya ahlulbayt? Kalau isteri-isteri nabi semuanya dilaknat, apakah status Khadijah? Khadijah juga dilaknat? bermaksud Fatimah anak apa?
Kenapa perlu tengok negara-negara? Perlu tengok apa yang patut di ikut dan di percaya? Bukankankah pertama perlu berlandaskan Al-Quran dan Sunnah. Nabi berkata barangsiapa yang mengikut 2 perkara, nescaya tidak sesat selamatnya iaitu Al-Quran dan Sunnah. Sunnah itu ialah apasaja perkara, perbuatan, percakapan nabi. nabi pernah bersabda, sahabatku ibarat bintang-bintang di langit, barangsiapa yang mengikut sahabatku, maka ikutlah mereka.
Anonymous said…
ana bertanya kpd detik islam, siapa yg menafsir surah alahzab 33 kalau bkn rasul saw sendiri? ahlulbayt adalah manusia yg dipilih oleh Allah swt bukan oleh manusia. bukankah anak dan isteri nabi nuh as juga dipanggil ahlulbayt dlm alquran? rasul saw sudahpn menjelaskan yg yg dimaksudkan oleh ayat 33:33 adalaah hanya 5 org termasuk dirinya melalui hadis al-kisa. siapakah sebaik2 pentafsir kalau bukan rasul saw sendiri. adakah kamu berasa lebih handal dari rasul?

apakah wasiat terakhir nabi saw? sunnah atau ahulbaytnya. berikan kps sy dalil hujah2 kamu yg nabi pernah mengucapkan 'alquran dan sunnah'. tidak ada pun hadis ini didlm kitab2 hadis muktabar aswj(sunnah sittah) bahkan derajat hadis itu diragui. yg soheh dan disepakati oleh semua ulama mazhab adalah quran wa ahlilbayti 'alquran dah ahlulbayt'. jadi ikut sunnah tak sesat, tapi syiah ikut wasiat nabi iaitu ahlulbayt kamu tuduh sesat??

berkenaan hadis itu kamu perlu faham takwilannya. teks tidak menyebut sahabat mana jadi maksudnya umum. syiah ikut sahabat, tapi sahabat yg patuh dan taat pd ahlulbait bukan sahabat yg menzalimi mereka. kalaupun hadis itu soheh maka apakah nabi menyuruh ummatnya mengikut sahabat yg berbuat salah? tentulah ikut sahabat yg mengikut sunnah seperti sy ali as. adakah kamu tahu apa derajat hadis yg kamu bawakan itu? ramai ulama aswj yg mendhaifkan bahkan ada yg kata maudhu. yg soheh adalah 'ahlulbaytku ibarat bintang2 dilangit...'
Anonymous said…
nampaknya admin masih samar dan jahil mengenai ahlulbayt. kenapa perlu heret siti khadijah dlm permasalahan ini? ahlulbayt adalah yg dipilih oleh Allah swt. keluarga nabi nuh as walaupun dipanggil ahlulbayt tapi mereka bukanlah manusia pilihan Allah swt, memilih utk tidak beriman dan akhirnya tenggelam..

Khadijah sudah mendapat derajat yg tertinggi dari Allah swt, bukankah dia wanita terkemuka di syurga? dan diantara isteri2 nabi, yg manakah memberi beliau saw keturunan? hanya siti khadijah shj. sebab itulah Allah hanya memilih ahlubait dari keturunannya shj, bukannya dari aisyah atau habsah. ana rasa admin masih keliru ttg fadhail ahlulbayt dn tak perlulah ana bahas dgn lebih luas kerana akan menambahkan lagi kekeliruan admin yg sudahpn keliru itu.

dan isteri nabi saw mana yg dilaknat oleh syiah? semua atau sebahagian? sebenarnya yg melaknat adalah Allah swt sendiri bukan syiah...
Anonymous said…
admin taknak bahas pasal mutaah ke? atau perang jamal, imam 12 ke? ana nk tgk sejauh mana hebatnya ilmu dia ni yg suka menuduh mazhab syiah sesat. ya mmg sesat dari mata manusia, tapi tidk dari Allah swt dan rasulNya.
Anonymous said…
mazhab sunni menyibukkan diri dgn berqasidah, terpekik melolong atas nama kononnya cinta rasul. tapi x beramal dgnnya bahkan x paham pn apa yg diucapkan. perlembagaan kita (m'sia) ambik dari hukum2 org kafir (british). sebab tu mundur...

mazhab syiah bkn hanya membca quran, tapi beramal dengannya, perlembagaannya (iran) diambil dari alquran dn sunnah sebab tu mereka maju.

siapa berani bahas persilakan...
Anonymous said…
Syiah laknatullah...!!!!
Mengutuk isteri nabi aisyah, sabahabat..cakap pulak Al-Quran tak lengkap. Memang bahalolooooooo...

Orang kalau baik, takde cakap baik, jauh sekali nak cakap benda jahat!!

Ni siap ada doa laknat lagi. Apa ke bodohhh gini. Ulamak syiah mabuk ketum!!!
Anonymous said…
Kesian syiah atas nie menyalak jer kejer.. puas nyundal bini orang, duk komen sini ibarat keyboard warrior..phuii!! Habis la air mazi lekat pada keyboard, tak sempat kering doww...wakakaka
Anonymous said…
bawakan dalil nas dan hadis ttg tuduhan kamu itu wahai anjing. jika kamu GAGAL maka kamulah yg sebenarnya dilaknat oleh Allah swt.

nk bahas ttg tarif alquran ke? oooo dipersilakan..ana akn bawakan pendapat ulama2 kamu sendiri yg kata bahwa quran ini (mushaf uthman) tidak lengkap. dipersilakan..
Anonymous said…
Dah la...syiah antara tentera dajjal bersama yahudi lanatullah. Syiah nie agama campuran yahudi, nasrani, hindu.. campur2 beranak la SYIAH...

Sedih peristiwa karbala, rela lukakan tubuh sendiri, rela tetak dengan pedang sampai berdarah luka terbukak, lepas tu jahit balik panggil ambulans..perbuatan agama benarkah ini... Kalaulah Nabi masih ada...
Anonymous said…
tak berani nak bahas ke? ooo gini rupanya pengikut wahabi laknatullah.
anti munafik said…
wah wah wah bertambah2 menarik komen2 di sini,aku cadangkan golongan2 munafikun jgn komen di sini dgn komen2 bodoh kamu...sadam husin yg zalim tu kamu kategori kan mati dlm khusnulhstimah...bertambah2 munafik le org mcm ni...jgn le nak menipu
Anonymous said…
sedih pasal karbala sampai cederakan diri sendiri? ish2..kesian. nak tahu ttg mazhab tgk pengikut ke atau terus ke sumber asal? pengikut aswj takde yg eksrem ke? takde yg sesat ke? abis tu kerana pengikut yg buat salah adakah mazhab yg harus dipersalahkan?

bawakan 1 shj fatwa dari ulama syiah yg mengharuskan perbuatan mencederakan diri. yg ada adlaah HARAM...dipersilakan.
Anonymous said…
mahzab sunni sudah sinonim membela org2 yg zalim..apa nk pelik.
Anonymous said…
muawiyah pn dibela bermatian2..inikan pula saddam? lepas ni siapa pula kamu nk bela..barack obama ke?
Anonymous said…
okay..aku nak tanya hero SHITah, kenapa taip2 tahun sambut hari asyura dgn cederakan diri????

HARAM kan ularmakk syiah fatwakan??

Kenapa makin tahun makin berleluasa??? Pesta wajib tiap tahun kot.

Tak pun siap masuk dalam kalender tahunan lagi..kikikiki

Knpa takde pun pihak bkuasa halang??? atau takut dicederakan? wakaka!!

nampak soalan bodoh..sila la jawab! aku nak kasi lagi nie..cepat2..
Anonymous said…
pesta tu kat mana ye? tiap2 tahun ke ada yg cederakan diri? kamu ambil dari sumber mana ni? majoriti ke minoriti yg buat? negara mana? kalau kat iran mereka baca quran, berdoa apabila tiba 10muharaam.

yg ada sunni dan syiah berarak ke karbala pada hari arbain utk mengenang perjuangan imam husein as. sila rujuk berita ttg 'bani tamim, sunni dan syiah berarak bersama ke karbala'. takde pun cederakan diri. wahai HERO sunni, tak usah cuba nk berhujah kalau kamu sendiri pun jahil berkeanaan mazhab kamu sendiri.
Anonymous said…
bodohnya lah syiah jadian nih, lain aku tanya lain pulak dia jawab.. sampai tak tahu kat mana, sah syiah celup jer ko ni,,... nak kata bodoh,kang marah pulak. lembut sikit la..BANGGANG!!.. buat² tak nak mengaku pulak syiah sewelll!!!
Anonymous said…
cederakan diri dgn pisau atau objek tajam sempena asyura bukanlah sebahagian dari agama, itu hanya BUDAYA sama mcm melayu la jugak...byk budaya dan amalan yg menyalahi nas tapi ada ke ulama yg mampu larang? masih juga diamalkan secara berleluasa.

budaya qamezani (pisau dipukul pd badan) hanyalah budaya bangsa tertentu dan tidak ada kaitan dgn syiah sebab tidak ada ulama yg mengharuskannya.
Anonymous said…
kiat tgk siapa yg bodoh...
Anonymous said…
tengok ejaan KITA = KIAT pun dah tahu siapa BODOH.
Anonymous said…
jawap dulu tgk siapa yg bodoh..aku cabar ni
Anonymous said…
wahabi jadian...last sekali lari lintang pukang. syiah x pernah lari walaupun ditangkap dan disumbat ke dlm penjara..so siapa yg BAJUL dan PENAKUT? ajak berhujah taknak..tapi mengutuk mmg jaguh. BANGANG!!
Anonymous said…
tarrif alquran mcm mane ye? tak nak bincang ke? kalau takut takpe aku paham, tapi kalau BODOH jgn cuba nk tunjuk pandai...
Anonymous said…
tak habis lagi ke cari hujah dlm google?..kik3. kamu jugak yg suruh CEPAT last sekali dia pulak yg lambat. dasar wahabi jadian.. wahabi=yahudi.
Anonymous said…
mana pegi anjing tadi? baru baling dgn selipar dah lari ke? belum aku libas dgn pedang lagi...ayoyoyoyo.
Anonymous said…
shiah mantop..hehe
Anonymous said…
apa hukumnya bersanding? ini budaya org melayu yg diambil dari adat kaum india. berapa ramai pengantin melayu bersanding? dan sudah menjadi sebati dlm adat budaya org melayu.

adakah pihak berkuasa melarang budaya bersanding ni? adakah ulama melarang? bahkan ada ulama yg siap pergi merenjis lagi. adakah ditangkap sesiapa yg bersanding? bersanding dan merenjis itu budaya kaum hindu dan HARAM hukumnya. tak perlula nak pertikai asyura kalau masalah dpm mata pn takleh nk selesai. bangang!!! 1000x...
Anonymous said…
mati dlm khusnul khatimah? betul ke ulama yg kata atau ularmak?
Anonymous said…
syiah menyalak? yg menyalak siang malam dlm tv tu siapa kalau bukan ulama2 kamu wahai sunni dan wahabi? mengata, mencaci, memfitnah tapi ada syiah jawap ke? ada syiah melenting ke? ajak berdebat dpn org awam tak nak. biar masyarakat yg menilai. bacul dan pengecut..

cukuplah fatwa al-azhar mengenai syiah, kami tidak perlu kpd fatwa Jakim, Jaik, jais atau seangkatan dgnnya. mereka (al-azhar) lebih faham islam dari puak2 jakim atau sunni melayu jadian. islamnya melayu pn ditgn org2 arab...tapi hari ini sunni melayu jadian terlebih sudu dari kuah. dah rasa diri tu lebih pandai dari ulama arab ke??
Anonymous said…
itu belum lagi amman mesg, fatwa ulama sedunia ttg syiah. err..anjing2 wahabi kat sini tahu ke apa itu amman message? baca disni http://www.ammanmessage.com/

8 mazhab sah dan diakui dan dilarang dari mencaci maki apatah lagi menkafirkan (takfiri) pengikut2 mereka.

"They specifically recognized the validity of all 8 Mathhabs (legal schools) of Sunni, Shi'a and Ibadhi Islam; of traditional Islamic Theology (Ash'arism); of Islamic Mysticism (Sufism), and of true Salafi thought, and came to a precise definition of who is a Muslim."

sudah2 la tu, ulama kamu semua dah insaf..yg dok menyalak mcm anjing hanya pengikut2 yg jahil je. fatwa m'sia dah tak releven lagi dah, isu ratu cantik pn kelam kabut inikan pulak isu2 antara mazhab? m'sia ni bkn negara islam, tapi lagaknya mcm islam..hahaha
Anonymous said…
Tak kisahlah siapa pun menyalak, semua boleh menyalak, jgn menyalak seperti anjing sudahlah....
Tak kisahlah pasal ratu cantik, semua dilahirkan cantik, yg perlu menjaga aurat daripada tanyangan bukan halal....

Yang menjadi persoalan adalah akidah, bukan feqah,...
Bagaimana dengan Syiah di Syiria? Mereka mengaku Bashar Asad adalah tuhan, Mereka juga mengaku sebagai Syiah. Siapa yang patut disembah? Allah atau Bashar?
Anonymous said…
woohooo... ada lagi yg menyalak rupanya. hahaa dari mana kamu ambik sumber ni, white house ke? keh3..

Professor Chandra Muzaffar dalam wawancara bersama wartawan Mehrnews berkata, "Malangnya kebanyakan negara-negara Islam sehinggalah pertubuhan bukan kerajaan terpengaruh dengan laporan-laporan berita berat sebelah daripada kumpulan media yang hanya memfokuskan salah laku Bashar Assad, sedangkan hakikatnya sangat berbeza dengan realiti Syria."

"Sambil menafikan penglibatan konflik Sunni Syiah, beliau menyatakan kebanyakan penyokong Bashar adalah bermazhab Sunni termasuklah muftinya."

lain kali ambik dari sumber yg shoheh. kalau byk sgt baca utusan meloya ginilah jadinya..
Anonymous said…
nk tahu apa mazhab bashar? ni ulama melayu yg cakap... baca sini http://bm.harakahdaily.net/index.php/headline/20106-apa-yang-tersirat-disebalik-konflik-di-syria-

eerrr..kalau x nak percaya ulama sendiri habis tu nk percaya siapa? obama ke?
Anonymous said…
ulama2 umno, mufti, ustaz2, jakim, jais dll itu semua pegawai2 agama yg dibayar gaji oleh kerajaan supaya memerangi syiah. sedangkan mereka2 semua tu bukannya pakar dlm mazhab syiah tetapi hanya berlagak pandai didepn tv shj utk menagih pujian kononya dia adalah pakar syiah...lucunya.

cuba jika ada pegawai2 agama itu yg pro-syiah, akan dipecat, ditukar dan dibanned dari bercakap di media. hanya kerana pangkat dan wang, sanggup bersekongkol dgn kerajaan yg zalim? nak buat mcm mane, gaji mufti dah berbelas ribu sebln... disuruh jilat, maka jilat je la...hahaha
Anonymous said…
bukan masalah feqah tapi aqidah? nak bahas bab aqidah pulak ni anak2 pak wahab ni? kami puak syiah very simple, ambik aqidah dari Ahlulbayt, Imam 12. kamu puak sunni dan wahabi ambik aqidah dari siapa? bukankah dari imam Abu al-Hasan al-Asyari (W. 324 H) dan Imam Abu Manshur al-Maturidi (W. 333 H). maknanya mazhab sunni ni wujud 300thn selepas rasul saw wafat? huh...biar betul!! hehehe..

Rasul saw suruh ikut imam ahlulbayt bukannya imam abu hassan atau abu mansyur. yg jadi peliknynya kami syiah yg ikut imam ahlulbayt dikatakan sesat tapi sunni yg ikut imam abu hassan dan abu manshur tak sesat? sedangkan 2 nama imam besar sunni ini tidak pernah disebut langsung oleh rasul saw malah mereka bukanlah imam yg dilantik oleh Allah swt. berbeza dgn imam syiah semuanya adalah wakil dan dilantik oleh Allah swt melalui hadis2 rasul saw yg soheh. hahaha..rasanya JAKIM pn tak mampu nak jawap.

Rasul saw dah tinggal wasiat, taat kpd Imam2 Ahlulbayt bukannya taat kpd Abu al-Hasan al-Asyari atau Imam Abu Manshur al-Maturidi. kenapalah sunni tak ikut wasiat rasul saw malah memperlekehkan pula puak syiah yg ikut wasiat beliau saw?
anti munafik said…
sunni malaysia dan indon mengkapirkan syiah,wahabi tersenyum lebar,jarum dah berjaya,nasib kau le sunni...klu kau tahu permainan wahabi,nescaya dah lama kau sebat org wahabi ni dgn penyapu,kenapa le org2 sunni ni sanggup mengkapirkan saudara sendiri kerana termakan hasutan wahabi
Abu Hasyif said…
Nabi(Saw.) bersabda: "Aku akan mendahului kamu di Haudh dan sebahagian daripada kamu akan dibawa di hadapanku.Kemudian mereka akan dipisahkan jauh daripadaku.Aku akan bersabda: wahai Tuhanku! Mereka itu adalah para sahabatku (ashabi).Maka dijawab: Sesungguhnya anda tidak mengetahui apa yang dilakukan oleh mereka selepas anda meninggalkan mereka."

Bkn satu tapi 5 hadis dari Shahih Bukhari dan 6 hadis dari Shahih Muslim. Berikut terjemahan dari Muslim:

Nabi (Saw.) bersabda: "Aku akan mendahului kamu di Haudh.Siapa yang melaluinya, dia akan meminumnya.Dan siapa yang meminumnya,dia tidak akan dahaga selama-lamanya.Akan datang kepadaku beberapa orang yang aku mengenali mereka dan mereka mengenaliku(para sahabatku).Kemudian dipisahkan di antaraku dan mereka.Abu Hazim berkata:Nu‘man bin Abi ‘Iyasy telah mendengarnya dan aku telah memberitahu mereka tentang Hadis ini.Maka dia berkata:Adakah anda telah mendengar Sahlan berkata sedemikian?Dia berkata:Ya."

Nah, utk puak Wahabi dan Nashibi, dimana logiknya dalil kamu yg mengatakan semua Sahabat itu adil dan tak mungkin berbuat salah? (maksum ke?).
Anonymous said…
mazhab sunni di malaysia..

1. mufti2 dilantik oleh parti politik, setiap fatwa perlu rujuk kpd menteri..kalau x ngam tukar mufti.
2. punahsihat agama terdiri dari exco atau kroni2 menteri. takleh ckp sesuka hati..mesti menteri tapis dulu.
3. ulama2 umno dibyar supaya hentam ulama2 pembangkang...tak kiralah sape salah dah betul. hukum letak belakang kira..
4. ketua agama serah kpd sultan atau raja? biar betul...sultan melayu kita yg kaki judi tu ka? ishh3..ada tu plak siap peluk dan cium kavita sidhu lagi tuhhhh.
5. pemimpin dari kalangan munafik, bercakap pasal sunnah tapi bini x ikut sunnah..errr peluk dan cium salman khan lagi.
6. sambut artis luar bagai nk rak, semua media kecoh..tapi kalau ulama tidak sape pn yg tahu. tup2 dah balik..aduih.
7. dimana ada sunni, disitu ada maksiat. tak percaya? cuba pegi iran banding dgn malaysia.
8. pelajar perempuan diwajibkan pakai uniform sekolah, pakai baju lain salah dan kena denda. tapi yg islam x pakai tudung takpe. aik...kata ikut sunnah?
9. pawagam masih bebas pergaulan antara lelaki dan perempuan. 7-11 ada jual arak? x caya..jom ikut aku hehehe...
10.
11.

errr panjangnya list, korang buat sendirila yer. aswj tak jaga syariat, tapi dok jaga pangkat dan derajat. dpt jadi exco, punahsihat atau senator okla...hukum Allah swt pun berani lawan. errr masitah kata potong tangan utk pencuri zalim.

Betul ke Ahlul Sunnah WalJamaah atau Ahlul Punah WalJamaah...hahaha sori ye kalau ada yg terasa.
Anonymous said…
Ahlul Punah WalJamaah...hahaha terbaikkk!!
Anonymous said…
semua yg puak2 sunni dan wahabi dgr ttg syiah adalah satu PEMBOHONGAN. media dikawal oleh mereka sebab tu la bebas utk berkata itu dan ini. rakyat bodo..hanya bergantung info dari media shj. ustaz2 celup pn mainkan peranan padahal amat teramat JAHIL ttg syiah..saja nk cari populariti murahan, tergila2 nk masuk tv.

baca apa utusan meloya kata ttg syiah. puak utusan ni paling byk buat fitnah... konon kata nk bela melayu? woi mangkuk syiah tu bukan melayu ke?

Pengikut tegar Syiah mohon keluar daripada Islam
http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130909/dn_28/Pengikut-tegar-Syiah-mohon-keluar-daripada-Islam

ini penjelasan dari JAKIM:
Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) Datuk Othman Mustapha yakin pengistiharan secara rasmi beberapa individu sebagai pengikut mazhab Syiah Imamiyah telah disalah tafsir oleh media di negara ini. Beliau berkata demikian untuk membersihkan nama JAKIM setelah ada media Malaysia mendakwa kononnya pihak beliau menerima beratus-ratus permohonan murtad daripada pengikut mazhab Syiah.

Bagi membetulkan laporan palsu tersebut, beliau berkata kenyataan Timbalannya Datuk Razali Shahabudin hanyalah merujuk kepada tindakan mereka keluar dari ajaran Ahli Sunnah Wal Jamaah yang menjadi pegangan majoriti umat Islam negara ini.

sedih, mmg sedih. aku dah kata byk kali...mazhab aswj sudah x releven lagi utk diamalkan. ianya dah jadi mazhab yg suka mencaci maki dan menfitnah org tanpa ilmu. byk lagi fitnah... tapi satu pn tak betul. nasib kau la labu.
Anonymous said…
puak2 sunni yg jahil ni suka sgt menyindir puak syiah di msia kononnya mereka adalah 'syiah melayu jadian'.

aku tergelak je, betul ke kami yg jadian? bukan kamu ke? sila baca sejarah masuknya islam ke nusantara..mazhab mana yg mula2 masuk ke tanah melayu?

"Ulama aswj dari Indonesia KH Abdullah bin Nuh, yang banyak melakukan penelitian tentag Syiah, dan beliau menyebutkan bahwa penyebar Islam di Indonesia yang pertama adalah orang2 syiah"

kami adalah mazhab yg asal masuk ke nusantara. kamu puak sunni menerima agama dari puak syiah. sebab itulah skrg ni msia mengamalkan mazhab syafie kerana aqidah dan feqahnya hampir sama dgn syiah.

"Prof. Hamka menyebutkan bahwa mazhab Syafii yang dianut majoriti muslim Indonesia lebih dekat dengan madzhab Syiah"

kenapa asalnya syiah, tapi skrg jadi sunni? ini perbahasan yg panjang aku x minat nk ulas kat sini. point yg penting skrg, siapa 'jadian'? puak kami atau kamu? dasar jenis manusia x mengenang budi dan tak sedar dek untung...kalau tiada syiah, melayu sampai skrg ni masih KAFIR.
Anonymous said…
dokumentari ttg syiah dlm tv kebelakangan ini cukup2 berkesan mempengaruhi masyarakat yg jahil. byk video2 ttg ajaran syiah sengaja diseleweng bahkan sesetengah video tersebut bukannya berasal dari amalan syiah, itu kumpulan sesat yg lain.

tapi apa nk pelik, seperti apa yg umno buat semuanya pas kata x betul, bagi brim pun salah, buat jalan pn salah, bina masjid pn salah..jadi apa yg betulnya?. biasalah apabila dah jadi musuh tegar.

cerita ttg syiah dlm tv tak perlu panjang, cukup 30mnt je dah boleh memberi impak yg cukup negatif ttg syiah. sama juga mcm cerita hantu, dah tahu tu semua pelakon bukan real pn..tapi ada jugak manusia yg takut sampai terkenjing, tak boleh tido mlm..takut nk di dapur sorang2. aduih...visual ni cukup kuat mempengaruhi minda seseorg. sampai yg palsu atau rekaan pn boleh diagggap benar.

tu belum tgk cite hindustan lagi, sampai menangis2 keluar panggung...hahaha. jadi jgn pelik la kalau ramai yg percaya syiah ni agama sesat hanya kerana anda semua tgk dlm tv.
Anonymous said…
kalau kita lihat konflik syiah-sunni, sebenanya ulama2 mereka tak berbalah, boleh duduk semeja dan tidur sebantal. hamas dan hizbullah adalah sahabat yg akrab dlm medan perang.

habis tu yg berbalah ni siapa? hanya pengikut2 yg ekstrem dan bodo je la. yg dok melalak hanya yg diperingkat akar umbi je, sedangkan yg di level atas mereka dah lama berdamai kerana utk kepentingan islam.

sama mcm penulis blog ni la, jenis spesis yg dok kat bawah..tak tahu apa yg berlaku nun diatas.
Cahaya said…
Apela syiah ni.. tah pape.. para sahabat tu bukannye maksum.. memang la diorang dijamin masuk syurga tp diorang manusia biasa, buat silap.. bukan macam syiah yg pandai2 nak maksumkan orang lain selain nabi.. kononnya ahlul bait semua tu adalah maksum.. ulang sekali lagi, yg maksum hanyalah Rasulullah s.a.w. yg segala tindakannya berunsurkan drp wahyu.. dan para sahabat, taraf amalan diorang mana sama mcm org zaman sekarang,,, sesilap mana pun diorang pasti akan memohon ampun drp Allah.. BUKAN MAKSUKM OK!!
Anonymous said…
Syiah bkn islam..syiah adlah kafirun...tgok saja cara solat..bkepak2 mcm chicken wing..mana syiah melayu td??
Anonymous said…
Baik lu taubat org tua,dunia da akhir zaman...
anti munafik said…
ada anon kat atas tadi,kamu komen pasal syiah yg kamu kaitkan pulak apa ke jadah nya,klu kamu ni dah tergolong dlm spesis bodoh dan banggang....jgn le nak mengomen pulak,lepas merapu pulak mcm org kepala dah masok air
Anonymous said…
Xterkejut aku sekirenye org2 cm ko mati dalam keaiban...astaghfirullahala'zim
Anonymous said…
nk bahas pasal maksum pulak ke? aduih tak abih2 puak sunni ngan wahabi ni. bengap nak mampus..

mengaku pulak sahabat ada buat silap. dia buat apa ye? kalau takat salah berijtihad psl hukum takpe..semua buat silap. ni silap apa? apa yg sahabt buat setelah wafatnya rasul saw? ko tahu tak?

syiah kafirun? berikan 1 shj fatwa yg syiah ni adalah KAFIR? kalau kamu gagal maka kamulah yg kafir. woi anjing...kamu ingat kafir-mengkafir ni perkara main2 ke. elok jika aku suap ko dgn hadis ni..

“Sesiapa yang memanggil orang lain dengan ‘kafir’ atau ‘musuh Allah’ sedang dia tidak begitu, maka tuduhan itu kembali kepadanya (penuduh)”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Anonymous said…
sesat dgn kafir ni adalah 2 perkara berbeza. tiada ulama yg kata syiah ni kafir, yg ada adalah tuduhan sesat shj.

moga anon yg menuduh syiah kafir akan mati dlm keadaan KAFIR, AIB dan MISKIN. Amin 100X...
Anonymous said…
syiah solat berkepak2 mcm chicken wings? ni mesti tgk dlm tv yg puak2 jakim tu buat kan?

tu kelompok dajjal basrah la bengong. pegawai jakim sendiri dah verified. ni la kalau bahlol tahap cipan..bukannya nak buat kajian sendiri tapi telan bulat2 apa yg umno beri. miskin...

sunni dan wahabi tidak ada hujah, mereka dah MATI AKAL pastu serang dgn fitnah, bukan dgn ilmu...bodo
Anonymous said…
anon 11:32 kata
"taraf amalan diorang mana sama mcm org zaman sekarang,,, sesilap mana pun diorang pasti akan memohon ampun drp Allah.."

ni pendapat yg paling sesat lagi menyesatkan. woii..sahabat tu semua dulu KAFIR penyembah berhala laknatullah. ahlylbait tak pernah kafir apatah lagi sembah berhala. mu ingat pahala amalan zmn rasul ni lain ke dgn zamn skrg? sama aje la bodo...kalu sahabat buat salah tetap akan DILAKNAT oleh allah swt.

apa dalil kamu yg sahabat buat silap PASTI akan diampun oleh allah? senangnyer nk masuk syurga. tahukah kamu yg jumlah sahabt adalah ratusan ribu. takkan semua buat salah allah swt ampun mcm tu shj? bengong...
Anonymous said…
sahabat bukanlah org yg dilantik oleh Allah swt, ni mu ke study dan paham. sahabat hanyalah sahabt tak lebih dari tu. takde keistimewaannya jadi sahabat kalau sengaja melanggar nas dan hukum.

"..Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu). Alhurujat:33

mana hujah kamu kata pahala sahabat lebih dari org lain? dah tahu bodo taknak mengaji..
Anonymous said…
sunni ni ntah apa2...dah tahu sahabat buat salah yg korang pi ikut tu buat apa? nak masuk neraka ke? ikutlah ahlulbayt, allah swt sendri dah bagi kesaksian sucinya mereka dlm surah 33:33.

ayat mana yg menjadi kesaksian bahwa semua sahabat itu adil? tunjuk pada aku...

nabi dah pesan, ikut ahlulbait tak akan sesat.. selain dari mereka adalah SESAT termasuklah jika ikut sahabat sekalipun. ngok...
Anonymous said…
kalau semua sahabat pasti akn diampun, bagaimana kisahnya dgn sahabat bunuh sahabat? hahaha ni aku jamin korang akn perah otak siang mlm nk jawap...silakan.

perang saudara mengorbankan 70 ribu nyawa muslim. yg kena bunuh dan yg membunuh masuk syurga ke pasal mereka semua tu sahabat? jaw jgn tak jawap...huihui
paizalzainal said…
syiah ni taik imam dia pun berkat..
Anonymous said…
bawak dalil pasal taik tu? jgn tunjuk bodo kat sini
Anonymous said…
mana juak2 sunni melayu jadian ngn wahabi ni? takkan ini je standard hujah2 kamu. nk mencaci aje ke? mana dalil, mana nask? hahahaha...
Anonymous said…
Syiah bukan asal drp agama Islam.
Jadi, kita sama-sama tolak puak-puak Syiah di Malaysia yang rata-rata syiah jadi-jadian. Selamatkan aqidah umat Islam, hapuskan syiah munafik.
Anonymous said…
Kamu ni x solat jumaat eh...x tau nk baca surah al jumuah eh...

Komen ni utk sahabat aswj...yg syiah g main jauh...

Pertama: Allah swt tegur nabi saw n sahabat...semasa mereka masih hidup spy mereka mngetahui akhlak yg benar dan kita pun dpt tahu akhlak yg benar...syiah sesat pulak kutuk2 sahabat yg telah meninggal..itu beza nye....kemudian allah swt dlm al quran sewaktu menegur memanggil mereka..."wahai orang yg beriman.."...ini cukup mmbuktikan allah swt iktiraf keimanan sahabat nabi saw..

Kedua: tak perlu percaya atau dengar hadis2 ke sirah dari syiah sesat ni...sbb asas rujukan aswj x sama ngn syiah sesat ni...ahli hadis mengatakan hadis2 yg mereka bawa itu hadis palsu...direka2...kalu diaorg bg hadis...sila check dahulu...kemudian ayat2 al quran yg mereka bg...cari tafsir quran yg muktabar...jgn tgk tafsir syiah sesat...mereka suka takwil n tafsir ikut hawa nafsu...

Ketiga: mmg nabi pernah benarkan mutaah...tp sama mcm arak..."pernah" tp 4 mazhab aswj telah hukum haram kerana nabi haramkn sampai hari kiamat...boleh rujuk kitab al umm imam syafie atau majmu imam nawawi...

Keempat: aswj sygkn sahabat...dan sayangkn ahli keluarga nabi...full stop

Kelima: syiah boleh jadi bukan kafir....tapi memang sesat...ayat surah al fatihah yg akhir...allah ajar kita spy berdoa ditunjukki jln yg lurus...itulah jln para sahabat...dan dijauhkan dari jalan org2 yg dimurkai dan orang2 yg SESAT....salah satu jln org2 sesat...adalah SYIAH.....
Anonymous said…
Tgk sape x solat jumaat...boleh check masa kt komen tu...ada masa nk main internet...g masjid solat pun x nak...terus2 lah tunjuk sikap munafik kamu tu...teruskn syiah yg sesat....x perlu lah buang masa bhujah ngn syiah sesat ni...macam paham al quran n hadis...tp sbnarnye ikut hawa nafsu...
Anonymous said…
hahaha... aku x solat jumaat. kamu tahu ke aku kat mana skrg ni. mmg bodo la korang ni...gelak skali lagi hahahahahaha...
Anonymous said…
dia ingat masa seluruh dunia ni sama kot. sapa ajar ko mcm tu..nenek ko ke?hahahahaha...
Anonymous said…
jawapan dari no1-5 semuanya TOTAL salah..merapu la ko ni.

1. "wahai org2 yg beriman".. ayat ni ditujukan kpd org islam, bukannya khusus kpd sahabat. tapi jika tk nak dgr, mereka bukan lagi org yg beriman. semua shabat ikut quran ke? kalau tak paham teologi alquran jgn berlagak alim..

2. ehh sape kata aku nak bawa sirah syiah, yg aku kata semua tu dicatat dlm kitab2 sirah yg muktabar ulama aswj. kalau ko sendiri x percaya, maknanya ulama ko BERBOHONG dlm cacatan mereka dan semua kitab2 karangannya harus dibakar sebab dia dah jadi MUNAFIK.

3. mengaku pn mutaah tu halal pd zamn beliau saw. habis tu kenapa samakan mutaah dgn zina dan melacur?jadi ko tuduh sahabat yg buat mutaah masa tu berzina dan melacur la? hehehe. dan ko kena tahu, hadis tidak boleh menasakhkan alquran. mana ko belajar ni? hadis tidak setanding dgn alquran. cari mana ayat yg mengharamkan mutaah dlm quran. TIDAK ADA!!!

4. syiah juga sayangkan sahabat, ko ingat aswj je ke? bezanya aswj sygkan semua sahabat termasuk yg ZALIM, manakala syiah sayg sahabat yg taat shj. ahlulbayt bukan takat kena syg aje oiii..wajib kena patuh dan taat. sebab tu la akhir zaman Allah swt turunkan imam mahdi as dan semua ummat WAJIB patut dan berbaiah kpd beliau. imam mahdi tu sahabat ke atau ahlulbayt? hahahaha...

5. ko tahu ke jalan yg lurus tu kat mana? belakang umah ko ke? hahaha. nabi saw berpesan semasa hidupnya supaya setelah beliau wafat, ummat islam HANYA kena berbaiah dan taat pd ahlulbayt shj, bukan sahabat. yg ko pi baiah pd sahabat tu sape suruh? maka akhirnya akan SESAT. nabi dah jamin tak akan sesat, ko x percaya pd nabi ke? habis percya kt siapa..jesus? hahahaha..

mana ustaz, mufti ke mai sini. takat sunni jadian baik tak payahla..buang masa aku je.
Anonymous said…
إِنِّي تَارِكٌ فِيْكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابُ اللهِ وَعِتْرَتِي أَهْلُ بَيْتِي، مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوْا
“Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kalian dua pusaka yang berharga: Al-Qur’an dan ‘Itrahku, Ahlul baitku.”

Jadi nabi saw suruh kita ikut sahabat atau ahlulbayt? semua wajib patuh dan taat pd ahlulbayt termasuklah para sahabat, tetapi ada sebahagian sahabat yg ingkar sunnah. sahabat yg ingkar inilah yg menjadi pedoman puak sunni manakala syiah ttp berpegang teguh pd ahlulbayt. full stop..
Anonymous said…
semua sahabat diampun oleh allah swt? ni la hujah paling dungu pernah aku baca.

Nabi(Saw.) bersabda: "Aku akan mendahului kamu di Haudh dan sebahagian daripada kamu akan dibawa di hadapanku.Kemudian mereka akan dipisahkan jauh daripadaku.Aku akan bersabda: wahai Tuhanku! Mereka itu adalah para sahabatku (ashabi).Maka dijawab: Sesungguhnya anda tidak mengetahui apa yang dilakukan oleh mereka selepas anda meninggalkan mereka." (Bukhari Hadis no.578. daripada Abdullah)

mana dalil yg menyokong hujah ko mengatakan semua sahabat tu masuk syurga dan dosanya diampun? lain kali baca dari atas sampai bawah sbelum nk merapu kat sni...hehehe
Anonymous said…
daripada aku dok tunggu hujah balas dari puak sunni da wahabi melayu jadian ni...lebih baik aku tidoooo buat bekal tahajudd..hahahaha. byeee..
cikmatgelap said…
ni yg aku suka,bila org masuk komen dgn hujah,yg suka komen maki2 sumpah2 tu,lebih baik kau berhenti kerja dan habiskan umur kau pi menuntut ilmu,klu tidak kau akan sesat sapai kau mati dlm kejahilan dan kekufuran
Anonymous said…
Bodoh punya syiah.....zaman nabi pun tak pernah ada syiah....syiah ni asalnya dari pemberontak/munafik zaman usman radhiallahuanh.....mane asalnya kalau dari abdullah bin saba' seorang YAHUDI....muka khomeini, ali sistani,ali khamenei tu muka YAHUDI!
Anonymous said…
zaman nabi takde syiah? habis zaman nabi ada sunni tak? nk bahas bab dolah bin saba pulakkkk dahhhh. karang aku bawak hadis2 nabi saw ttg syiah ko diam pulak takleh nk jawap?

ulama sunni gagal buktikan kewujudan dolah bin saba ni. wahabi laknatullah la mula2 buat fitnah ni kalau ko nak tahu. bodo sungguh..kalaulah pengasas syiah ni si dolah yahudi tu..takkan mufti mesir, syeikhul azhar tak tahu? mana mungkin mereka keluarkan fatwa syiah ni mazhab yg SAH dlm islam? ni aku pakai logik je..belum bawak dalil lagi. puihhh...
Anonymous said…
muka khomeini, ali sistani,ali khamenei tu muka YAHUDI!

bodo mangkuk tingkat ko ni. mereka semua tu ulama bangsa farsi. mu tahu ke apa yg nabi kata ttg bangsa parsi (iran)? "….dan jika mereka berpaling, digantikan satu kaum selain kamu kemudian mereka tidak menjadi seperti kamu” (surah Muhammad, ayat 38)

"… mereka bertanya kepada Rasulullah s.a.w: “Siapakah mereka yang jika kami berpaling, kami akan digantikan dan mereka tidak akan jadi seperti kami?” jawab Rasulullah sambil menepuk tangannya ke bahu Salman al-Farisi, sambil bersabda: “dia dan kaumnya, sekiranya ad-Din terletak di bintang Suria nescaya akan dicapai oleh pemuda-pemuda daripada kalangan bangsa Parsi” (Tafsir Ibnu Kathir)

lihatlah buktinya sekrg, negara islam mana dan bangsa apa yg paling maju sekrg ni? jawapnya ialan negara IRAN dan bangsa PARSI. mu ingat bangsa arab tu hebat sgt ke..degil nk mampus dari zamn nabi sampai skrg. org2 arab dah kena laknat, tak boleh harap. skrg ni bangsa parsi menjadi pejuang islam sejati. melayu mcm mane? puihh..jauh panggang dari api. melayu ni menyalak je lebih kerja malas..hahahaha
Anonymous said…
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah yang berkata, “Kami sedang duduk bersama para sahabat Rasulullah saw ketika Surah Jumuah turun kepada baginda lalu baginda membacakan ayat ” … Dan juga (telah mengutuskan Nabi Muhammad kepada) orang-orang yang lain dari mereka, yang masih belum datang …”

Seseorang bertanya kepada Rasulullah saw sebanyak dua atau tiga kali tetapi baginda tidak menjawab. Bersama kami adalah Salman al-Farisi. Rasulullah saw berpaling kepadanya dan meletakkan tangan baginda ke atas paha Salman seraya bersabda, “Sekiranya iman berada di bintang Suraya sekalipun, nescaya lelaki dari bangsa ini yang akan mencapainya.” (Sahih Muslim, Kitab al-Fada’il as-Sahabah hadis 6178 dan Sahih Bukhari, Kitab Tafsir, Jilid 5, halaman 108).
Anonymous said…
apa yg nabi saw ramalkan benar2 berlaku. bangsa parsi adalah bangsa dari ummat islam yg termaju dlm dunia ni. ini diakui oleh alzhar sendiri.

MENGAPA KITA MENOLAK SYIAH? Perkembangan Ilmu Pengetahuan Sains Iran Tercepat di Dunia! Iran pusat teknologi di dunia! Persenjataan Militer Iran mencengangkan dunia - Rektor Universitas al Azhar Mesir, Syaikh DR. Ahmad Tayyib.
Anonymous said…
kiamat terlalu hampir pada kita. apa yg dsabda oleh baginda ciri2 kiamat sudah byk berlaku pda Zaman kita. Alquran dipilihara oleh ALLAH sampai hari kiamat, jika dikatakan Alquran telah diubah suai halal Allah musnahkan bumi ni sejak dulu lagi.
Anonymous said…
Kumano: Kemajuan Ilmu-Pengetahuan Iran Mengagumkan

Kinichi Kumano dalam sebuah pertemuan di kampus Universitas Shiraz mengatakan, perkembangan ilmu-pengetahuan yang terjadi bersandar kepada SDM, industri, produksi dan lembaga-lembaga keilmuan, IRNA (2/10) melaporkan.
Menurutnya Iran memiliki sumber daya yang kaya dan masih asli di berbagai bidang, negara ini juga memiliki banyak kapasitas untuk pembangunan. Ia menyampaikan kesiapannya untuk berbagi pengalaman kesuksesan yang telah diraih negaranya dengan mahasiswa dan para peneliti Iran.

Perkembangan Ilmu Pengetahuan Iran Tercepat di Dunia

Jurnal Newscientist edisi Kamis (18/2) memuat hasil penelitian Science-Metrix, sebuah perusahaan di Motreal, Kanada yang melakukan evaluasi atas perkembangan dan produk ilmu pengetahuan serta teknologi di berbagai negara. Dalam laporan hasil penelitiannya, Science-Metrix menyebutkan bahwa kemajuan ilmu pengetahuan di negara Iran sebelas kali lebih cepat dibandingkan negara-negara lainnya di dunia.

Persenjataan Militer Iran, yang mencengangkan dunia

IRAN, mungkin negara islam ini identik dengan “Pelayannya” yang sangat terkenal, dihormati, disegani kawan dan lawan tapi juga target propaganda AS dan Israel dan antek-anteknya yang seakan kebakaran jenggot dengan geliat negara ini, ya sosok “pelayan” itu adalah Mahmud Ahmadinejad.
Di bawah pemerintahannya, Iran seolah menjadi negara yang “ajaib” menurut pandangan pihak barat bahkan dunia, ajaib karena dengan embargo yang dikenakan oleh negara-negara barat, ilmu pengetahuan Iran tumbuh dengan pesatnya. Iran seolah memberikan gambaran kepada negara-negara lain yang notabene muslim khususnya dan negara di dunia umumnya bahwa cukuplah Allah yang menjadi penolong bagi kita

Robot Operasi Bedah Iran Segera Dipamerkan

Deputi Riset dan Teknologi Kementerian Kesehatan Republik Islam Iran, Doktor Mostafa Qaneii, mengkonfirmasikan pameran robot baru di bidang kedokteran pada Pekan Fajar Kemenangan Revolusi Islam.
Mehr melaporkan, menurut Qaneii, selain robot itu juga akan diperkenalkan tiga obat baru untuk penyakit pernafasan, anti-kanker, dan darah yang diteliti oleh para ilmuwan Iran.

Iran Temukan Mikroskop Berkekuatan Atom

“Pusat-pusat penelitian farmasi dan bioteknologi sekarang dapat melihat-partikel nano, virus dan bakteri dengan menggunakan AFM. Selain itu, perangkat ini juga dapat digunakan dalam bidang industri, “tambahnya.
Para peneliti di Pardis Technology Park telah mengkomersilkan penemuan baru mereka, Mikroskop Berkekuatan Atom (Atomic Force Microscope=AFM).
Dr Abbas Shahmoradi, manajer proyek, mengatakan bahwa penelitian untuk desain dan produksi AFM telah dimulai sejak tahun 1999. Dan kini, AFM telah mencapai tahap komersialisasi.
Anonymous said…
Syiah ni betul2 munafik...ambil tafsir ibnu kathir la...hadis imam muslim la...

Bab keutamaan 4 khalifah x baca...main tebuk2...saidina abu bakr r.a...saidina umar r.a dan saidina uthman r.a....

Dan imam muslim juga lah yg mmbawa hadis pengharaman kahwin mutaah sampai hari kiamat...

Syiah yg dibenarkan oleh syeikh al azhar dah pupus...dah xde...yg ada syiah SESAT....akidah sesat...taubat lah...
Anonymous said…
apa ada pada negara2 arab yg lain seperti Iraq dan Syria? buat malu org islam je, US dtg serang Iraq, saddam lari sembunyi dlm lobang mcm tikus. jatuh maruah ummat islam. sunni mmg penakut tidak ada semangat karbala.

Iran mencabar Israel dan US dari dulu lagi tapi x berani nk serang. kenapa? sebab amerika tahu bukan dia shj yg reti buat bom. sampai skrg pn Iran cukup lantang tapi tak jugak dtg serang. mu ingat amerika tu hebat sgt ke..mereka tu bacul dan takut mati. dgn vitenam pn boleh kalah padahal senjata punyalah canggih. sebabnya tentera vietcong tak takut mati, dari dijajah baik mati. Iran dan Hizbullah tak takut kalau syahid..lagi bagus. haa amacam sedara... sumbangan malaysia apa? jgn kata nk buat bom, takat buat mercun boleh la. hahahaha...
Anonymous said…
"Bab keutamaan 4 khalifah x baca...main tebuk2...saidina abu bakr r.a...saidina umar r.a dan saidina uthman r.a...."

kah3...ingat buat lawak bodo ke apa?
bawakan hadis2 keutamaan 3 sahabat itu (kalau ada hehehe).

"Syiah yg dibenarkan oleh syeikh al azhar dah pupus...dah xde...yg ada syiah SESAT....akidah sesat...taubat lah..."

wei mangkuk, fatwa tu x kisah la dikeluarkan 100thn lepas ke, yg pastinya ianya TAK terbatal sampai ke hari ini.

Rektor Universitas al Azhar Mesir, Syaikh DR. Ahmad Tayyib untuk kesekian kalinya menyikapi pengkafiran Syiah yang dilakukan kelompok Wahabi/Salafi mengatakan, “Hari ini, kami senantiasa berupaya keras mewujudkan persatuan kaum muslimin, diseluruh negara-negara muslim. Meskipun sekelompok orang tidak senang dan terus gencar menyebarkan fitnah perpecahan di tubuh kaum muslimin.

Rektor Universitas Al Azhar tersebut melanjutkan, “Persatuan kaum muslimin adalah perintah penting dan mendesak dalam Islam dan memang pada kenyataannya kita sangat membutuhkan itu. Dan tanpa adanya persatuan itu, tidak ada hari bagi kita untuk bisa bangkit dan mencapai kejayaan.”

“Kami shalat dibelakang Imam jama’ah Syiah dan demikian pula sebaliknya yang dilakukan umat Syiah. Mereka mengimani Al-Qur’an yang sama, dan tidak memiliki Al-Qur’an yang berbeda.

mu gi mengaji dulu la...dah rasa pandai mai sini berhujah dgn aku hahahaha..
Anonymous said…
mu tak tahu ke berapa byk fatwa mufti2 seluruh dunia yg masih hidup?

Fatwa Ali Jumah, mufti mesir
Ada sebuah kelompok di luar sana yang bekerja keras untuk mempertegang hubungan antara syiah dan suni, untuk memecah persatuan muslim, yang dengan melakukan hal itu mereka dapat meraih tujuan mereka sendiri. Karena alasan ini, dengan dikeluarkannya fatwa saya, saya menyatakan kebolehan untuk beribadah menurut fikih syiah.
Kita harus akui bahwa syiah, di negara ini, cukup maju. Karena alasan ini, kita dapat bekerja sama dengan mereka karena selama ini syiah dan suni memiliki satu kiblat, tidak ada perbedaan di antara mereka. Sejak awal sejarah kita, syiah selalu menjadi bagian tak terpisahkan dalam umat Islam.

nak aku himpun semua fatwa ke? takut karang mu terkencing dlm seluar pulak kan...hahahaha
Anonymous said…
ada pulak mamat ni tanya aku "Bab keutamaan 4 khalifah x baca...main tebuk2..."

hahaha sah jahil murakkab budak ni. nk tanya, ko ada baca tak bab keutamaan ahlulbait? aku rasa kalau nk kumpulkan semua hadis2 ttg keutamaan ahlulbait jauh langit dgn bumilah nak banding keutamaan sahabt2 yg ko banggakan sgt tu. hahaha..
Anonymous said…
"Dan imam muslim juga lah yg mmbawa hadis pengharaman kahwin mutaah sampai hari kiamat..."

ooo yer ke? mana bak sini aku nk tgk...atau mu ni main tebuk2 je? hahahaha...
Anonymous said…
Nak share hadis sahih ngn org Syiah mcm kamu...??? Kamu boleh cari sendiri sbb kamu ada share hadis imam muslim td kan...kpd para sahabat aswj sila beli buku hadis imam muslim yg benar..rujuk bab keutamaan 4 khalifah...

Btw, kamu benarkan ahli perempuan keluarga bermutaah??? Best ke diorg kata???? Emak kamu...adik perempuan kamu...isteri kamu...mungkin nanti anak perempuan kamu pun akan dimutaah...
Anonymous said…
"Syiah yg dibenarkan oleh syeikh al azhar dah pupus...dah xde...yg ada syiah SESAT....akidah sesat...taubat lah..."

keh3..aku masih x boleh berhenti gelak baca komen yg bodo ni. ye ke dah pupus..kalau dah takde al-azhar akan keluarkan fatwa terbaru ttg syiah menggantikan fatwa lama tu. mana? cuba letak sini aku nk tgk ada tak fatwa yg mengatakan syiah ni sesat dan kafir? MANA? MANA? MANAAAA???
Anonymous said…
"Btw, kamu benarkan ahli perempuan keluarga bermutaah??? Best ke diorg kata???? Emak kamu...adik perempuan kamu...isteri kamu...mungkin nanti anak perempuan kamu pun akan dimutaah..."

eleh nk bahas pasal mutaah pulak dah. aku boleh agak kalau mutaah je ni selalu org munafik mcm kamu akan tanya "meh adik kamu aku nk mutaah".

jawap: BOLEH..kalau dia setuju la bahlul. mu ingat mutaah ni free ke? mu ingat mutaah ni dari pihak lelaki je ke, kena dua2 setuju barulah boleh. mutaah meletakkan syarat mahar(upah) kalau nk nikah mutaah. dan kalau adik aku mintak kete BMW dgn rumah banglo, mampu ke ko nk bagi. islam itu adil kan? mana ada penindasan terhadap wanita.

mu ingat mutaah ni psl seks shj ka? syarat mutaah tidak wajib beri nafkah (zahir dan batin) tak sepeti nikah daim kalau isteri tolak utk bersetubuh dgn suami berdosa besar woi!! ni mu kena faham. kalau adik aku letak syarat mutaah x boleh buat seks...ko setuju tak? konsep mutaah ni luas... aku boleh bahas lagi tapi panjang ooooooo....hahahaha
Anonymous said…
"Btw, kamu benarkan ahli perempuan keluarga bermutaah??? Best ke diorg kata???? Emak kamu...adik perempuan kamu...isteri kamu...mungkin nanti anak perempuan kamu pun akan dimutaah"

eh apsal tanya ku? pi la tanya nabi dan Allah swt kenapa halalkan mutaah? dan kenapa Allah swt mewahyukan ayat mutaah ni? aku rasa kalau nabi saw masih hidup sah kena penampor jepun ko ni. biadap dan kurang ajar terhadap hukum Allah swt.
Anonymous said…
Ok...kalu anak pompuan ko mintak 200 hinggit utk kawen mutaah 2 jam camne???
Anonymous said…
nah aku dah bahas byk tajuk, dalil pun ada. skrg tunjuk pada aku kat mana sesatnya syiah ni? kt mana? kt manaaa?? mazhab syiah makin berkembang, dah ramai org masuk syiah menyebabkan kerajaan umporno panik dan gempur syiah habis-habisan...hahahahaa

aku pelik la, kt mana betulnya aqidah sunni ni? pelik mmg pelik. dah la tak nk ikut ahlulbait, pastu sokong sahabat yg zalim. bertaubatla wei... kembali kpd ajaran ahlulbait..hanya itu shj agama yg benar. nabi saw tinggal 2 perkara:

”Sesungguhnya aku telah meninggalkan kepada kamu apa yang jika kamu berpegang teguh dengannya maka kamu tidak akan sesat selepasku, salah satunya sangat agung daripada yang lain: Kitab Allah tali yang dihulurkan daripada langit ke bumi,dan ahli itrah ahli baitku.." (HR Tirmidzi no:3786,3788, Bab Manaqib Ahli Baitin)

tapi sunni ni dok beramaal dgn hadis PALSU:
"Aku tinggalkan untuk kalian dua perkara. Kalian tidak akan sesat selama berpegangan dengannya, iaitu Kitabullah (Al Qur’an) dan sunnah."

bangga sgt dgn hadis ni, cuba cari dlm Kitabbu Sittah (6 kitab hadis muktabar aswj):
1.Sahih Bukhari
2.Sahih Muslim
3.Sunan al-Nasai
4.Sunan Abu Dawud
5.Jami al-Tirmidhi
6.Sunan ibn Majah

ternyata TIDAK ADA!! fuhhh..abih tu mana asal hadis ni? korang beramal dgn hadis palsu ke? tak takut ke nabi kata sapa bwa hadis palsu akan masuk neraka?

"Sesungguhnya berdusta kepadaku tidak sama dengan orang yang berdusta kepada orang lain. Barang siapa yang berdusta atas namaku dengan sengaja maka hendaklah dia bersiap-siap (mendapat) tempat duduknya di neraka. (Hadis Riwayat Bukhari, Muslim, Abu Daud, Ibnu Majah, Ahmad dan Tirmidzi).

hahahaa..jawapppp jgn tk jawap.
Anonymous said…
Esok nye...anak ko kata sebb takde orang boleh bg 200 hinggit...dia pun pikir...takpe mlm ni sampai bila2...ada org bg dia nasi goreng cina pun jadik la....

"Abang...nasi goreng cina ngn sirap bandung je bang mahar saya...pastu abg nak guna saya 6 jam straight pun saya ok...esok nak lagi...belanja lg roti canai ngn teh tarik pun ok tau bang...."...cth ayat anak pompuan ko kat mamat rempit....
Anonymous said…
"Ok...kalu anak pompuan ko mintak 200 hinggit utk kawen mutaah 2 jam camne???"

usih ko ni dtg dari planet mana? soklan bodo mcm ni pn nk tanya ke?

kalau dia setuju takde masalah, sebab ko dah SAH jadi suami dia. faham ke dok? hubungan suami-isteri ni haram atau halal? soalnyer nk ke di buat syarat mcm tu? hahaahha...kalau muka ko ni mcm salman khan ok jugak. tapi kalau mcm tenok mungkin dia geli kot. hahahaha...

kat iran takde org praktikkan mutaah, kalau nk buat syarat sungguh ketat sebab konsep mutaah ni disalahguna sejak zamn sahabat lagi. soalnya bkn konsep atau cara perlaksanaan..yg aku cabar ialah mcm mane mutaah ni boleh jadi HARAM!! sila jawap...
Anonymous said…
cau dulu..jumpa mlm karang hahaha...
Anonymous said…
Imam az-Zahabi telah mengemukakan satu riwayat daripada Saidina Ali sebagaimana dinukilkan oleh Ibnu Hajar al-Haithami bahawa Saidina Ali berkata Rasulullah saw bersabda "Akan muncul didalam umatku di akhir zaman nanti satu golongan yang dinamakan Rafidhah. Mereka menolak Islam". Imam ad-Daraqutni mengemukakan hadis ini dengan sedikit tambahan iaitu Rasulullah saw berkata kepada Ali "Sekiranya kamu menemui mereka hendaklah kamu bunuh mereka kerana mereka adalah golongan musyrikun. Ali berkata "Aku bertanya Rasulullah saw "Apakah tanda yang ada pada mereka? Baginda bersabda "Mereka terlalu memuji-muji engkau dengan sesuatu yang tidak ada pada engkau dan mereka memburuk-burukkan para Sahabat" (Imam Ibnu Hajar al-Haithami, as-Sawa'iqu al-Muhriqah, hal 102)
Anonymous said…
kalau tanye penganut kristian ttg siapakah umat kristian yg terbaik di zaman kamu, kristian akan jawab sahabat2 nabi isa....kalau tanya penganut yahudi ttg siapa umat yahudi terbaik di zaman mereka, mereka akan kata murid murid(sahabat) nabi musa tapi kalau tanya penganut syiah siapa umat terburuk bagi penganut agama syiah, diorg akan jawab para sahabat dan isteri nabi adalah terlaknat.....hahaha....baghal2 ni kata abu bakar r.a sahabt karib nabi pun kafir, banyak jasa membantu nabi trmasuk teman nabi dlm apa jua keadaan...usman r.a derma dana utk umat islam dari segi kelengkapan perang dan telaga....saidina umar dan saidina ali semua sabbiqunal awwalin yg kuat persahabatannya.....masih lagi baghal2 keldai2 ni kata kafir? Allahul musta'an....syiee la ya'talifuna biddiin....
Anonymous said…
“Diriwayatkan dari Rabi’ bin Sabrah r.a. sesungguhnya rasulullah s.a.w. bersabda: “Wahai sekalian manusia, sesungguhnya aku pernah mengizinkan nikah mut’ah, dan sesungguhnya Allah telah mengharamkannya sampai hari kiamat, oleh karenanya barangsiapa yang masih mempunyai ikatan mut’ah maka segera lepaskanlah, dan jangan kalian ambil apa yang telah kalian berikan kepada wanita yang kalian mut’ah” (HR. Muslim, Abu Dawud, an-Nasai, Ibnu Majah, Ahmad, dan Ibnu Hibban).

Imam Muslim rhm meriwayatkan hadis ini dalam bab Nikah tajuk kecik "Nikah mutaah kemudian dilarang".

Syiah sesat...pasal anak pompuan ko yg mintak ns goreng cina per citer sbg mahar tu ok????masin x ns goreng tu????
Anonymous said…
kahkahkah..aku gelak aje si biul ni bawak hadis tapi ko paham ke hadis apa yg ko bawa tu?. SEKALI lagi aku bagi peluang, pertama hadis dari sy ali pasal rafidhah tu, kedua hadis haramnya mutaah tu? ko paham ke apa yg ko bawa tu? sanad hadis rafidhah tu dari siapa ek?hahahaha..

aku bagi peluang ko pikir habis2 sebelum aku libas ko dgn pedang aku ni...hahahaha. take your time hik3. aku tunggu jawapan ko dulu...sila bawa sanad yg lengkap pasal hadis rafidhah tu. jgn reti cut n paste aje..hahahaha
Anonymous said…
Jap eh...aku amik pedang plastik anak sedara aku....
Anonymous said…
knock2...anybody home? masih tak jumpa sanad ke?hahahaha.

bawk hadis bagi nk rak siap no halaman lagi tu. tpi tak reti ilmu hadis, aku yakin ko sendiri takde kitab2 tu semua..yg ko reti main tebuk ikut suka ko je la, hahahaha.
anti munafik said…
nah ambik kau,aku bukak komen,di turut seratus lebih komen kat sini
Anonymous said…
semua hadis celaan terhadap syiah yg dinamakan rafidhah adalah PALSU dan LEMAH. byk riwayat itu bersumberkan dari Ibn Abi Ashim (Ibn Abi Ashim, as-Sunnah, Jil:2 Hal:475)

Dr Nashir bin Abdullah bin Ali al-Qoffary dalam kitab Ushul Mazhab Syiah menyatakan bahwa Nashiruddin al-Bani(Seorang ahli hadis terkemuka dari kalangan salafi) sendiri mengemukakan bahwa hadis2 yang dibawakan oleh Ibn Abi Ashim tadi jika dilihat dari sanad hadisnya amat lemah.

Dr. al-Qoffari dalam kitab tersebut menyatakan: "Ibn Taimiyyah menukil (membenarkan) hadis2 Marfuah yang menyinggung tentang kata2 Rafidhah di dalamnya. Padahal, sebutan Rafidhah hingga abad kedua Hijriyah masih belum dikenal".(Tarikh as-Syiah)

Salah satu riwayat yang dibawakan oleh Ibn Abi Ashim dalam kitab as-Sunnah adalah hadis: "Aku beri kabar gembira engkau wahai Ali, engkau beserta para sahabatmu adalah (calon) penghuni Surga. Namun, ada sekelompok orang yang mengaku sebagai pecinta-mu padahal mereka adalah penentang (penolak) Islam. Mereka disebut ar-Rafidhah. Jika engkau bertemu dengan kelompok tersebut maka perangilah mereka, karena mereka telah musyrik. Aku (Ali) berkata: Wahai Rasulullah, apakah gerangan ciri-ciri mereka? Beliau menjawab: "Mereka tidak menghadiri (shalat) Jum'at dan jamaah, dan mencela para pendahulu (salaf)".

hadis ini dikategorikan sebagai hadis Maudhu (PALSU) - Al-Ahadist al-Maudhuah, Hal:380.

Contoh lain dari hadis tentang Rafidhah adalah hadis yang dinukil oleh at-Tabrani bahwa Rasul bersabda: “Wahai Ali, akan datang pada umat-ku suatu kelompok yang mengaku sebagai pecinta Ahlul-Bait, bagi mereka..., mereka disebut Rafidhah. Bunuhlah mereka, karena mereka telah kafir". Akan tetapi, dikarenakan sanad hadis ini diriwayatkan oleh orang2 seperti Hajjaj bin Tamim yang sama sekali tidak dapat dipercaya, maka hadis ini masuk kategori hadis Dhaif (lemah). - Taqrib at-Tazhib, Jil:1 Hal:152.

Dalam kitab ad-Dalail disebutkan bahwa Al-Baihaqi setelah menukil hadis Marfu yang bersumber dari Ibn Abbas tentang celaan terhadap Rafidhah, menyatakan: "Banyak sekali hadis2 serupa tentang hal yang sama dari sumber-sumber yang berbeda, namun kesemua sanad-nya tergolong lemah". (ad-Dalail, Jil:6 Hal:548)

ulama mu sendiri tk iktiraf hadis2 rafidhah ni, yg mu gi ambik tu apa pasal? tak takut kena laknat ke? hahahaha..
Anonymous said…
hadis2 ttg rafidhah tu aku dah bahas lama dlm forum 10thn lepas..panjang lebas, ni aku jawap lebih kurang je. dah x releven utk bwa bincang lagi dah. semua dah ngaku hadis tu palsu. yusuf qardawhi pn tak guna hadis ni utk hentam syiah sebab dia tahu takleh pakai.

x sangka ada lagi yg nk bahas hadis ni. jauh nyer ko tertinggal....hahahaha
Anonymous said…
lagi2 mutaah, x habis2...bila nk paham agaknya puak wahabi sesat ni. hadis yg ko bawa tu byk bertentangan dgn yg lain cth:

قال عطاء قدم جابر بن عبدالله معتمرا فجئناه في منزله فسأله القوم عن أشياء ثم ذكروا المتعة فقال نعم استمتعنا على عهد رسول الله صلى الله عليه و سلم وأبي بكر وعمر
Atha’ berkata “Jabir bin Abdullah datang untuk menunaikan ibadah umrah. Maka kami mendatangi tempatnya menginap. Beberapa orang dari kami bertanya berbagai hal sampai akhirnya mereka bertanya tentang mut’ah. Jabir menjawab “benar, memang kami melakukannya pada masa hidup Rasulullah SAW, masa Abu Bakar dan Umar". [Shahih Muslim 2/1022 no 15 (1405) tahqiq Muhammad Fuad Abdul Baqi]

kalau ikut hadis ko, nabi saw dah larang nikah mutaah, tapi hadis ni sahabat MASIH bermutaah pd zaman abu bkr dan umar? mana satu yg betul ni? hahaha...

Imran bin Hashin, sebagaimana yang dinukil oleh al-Bukhari dalam kitab shahihnya (lihat: jil:6 hal:27 kitab tafsir; dalam menafsirkan ayat: faman tamatta’a bil-umrati ilal-hajji (Qs Al-Baqarah)), dimana Imran berkata: “Diturunkan ayat mut’ah dalam kitabullah (Al-Qur’an) kemudian kita melakukannya di zaman Rasul, sedang tidak ada ayat lagi yang turun dan mengharamkannya, juga Rasul tidak pernah melarangnya sampai beliau wafat”

ini adalah ayat ttg mutaah dlm quran:
Allah berfirman, “…Maka istri yang telah kamu nikmati (campuri) di antara mereka, berikanlah kepada mereka mahar (mas kawin) dengan sempurna…” (Q.S. An-Nisa: 24)
(Tafsir Qurthubi, juz 5, hlm. 130; Ma’a Al-Qur’an karangan Baquri, hlm. 167; Al-Ghadir, juz 6, saduran dari tafsir Syaukani, juz 1, hlm. 144).

tapi adakah ayat ini dinasakhkan (dihapus/diganti) dgn ayat yg lain?
Al-Zamakhsyari dalam buku tafsirnya A-Kasysyaf “Kalau kalian bertanya kepadaku apakah ayat mutah sudah dihapus, maka akan kujawab ‘tidak’, karena seorang wanita yang dinikahi secara mutah dapat disebut sebagai istrinya.” (Al-Kasysyaf juz 3, hlm. 177, cet. Beirut).

sesoheh mana pn hadis tidak boleh menasakhkan ayat alqran kerana HADIS TIDAK SETANDING ALQURAN. alquran itu benar x mungkin salah sebab dtgnya dari Allah swt, tapi hadis walaupun 'soheh' mungkin ia salah sebab ianya diriwayatkan oleh manusia yg menisbahkannya sebagai ucapan rasul saw.

pendapat kebanyakan sahabat dan pengikut Al-Zhahiri, Syafii, dan Ahmad bin Hanbal dalam salah satu riwayatnya mengatakan bahwa hadits tidak dapat menasakh Al-Quran. (Al-Mustashfa juz 1, hlm. 124).

byk hadis2 yg mengharamkannya tapi saling terjadi kekeliruan masa dan waktu pengharamannya.

Nikah mutah halal pada permulaan Islam, diharamkan pada saat perang Khaibar. (Zad Al-Ma’ad, hlm. 183)
Dihalalkan pada permulaan Islam, diharamkan pada Fath Mekkah.Diharamkan pada hari Haji Wada (Al-Sirah Al-Halabiyah, juz 3, hlm. 104)

nikah mutah dibolehkan sebanyak 7 kali dan dilarang 7 kali, yakni pada saat perang Khaibar, Perang Hunain, saat Rasulullah melakukan Umrah Qadha’, Fath Mekkah, Perang Authas, Perang Tabuk, dan Haji Wada’.

Ibnu Qoyyim, "Tidak pernah terjadi dalam syariat penghapusan dua kali dalam satu masalah, dan tidak pernah terjadi penghapusan tentang mutah.” (Zad Al-Ma’ad, juz 2, hlm. 183).

NIKAH MUTAAH HALAL DIZAMN RASUL SAW.
“Kita, para sahabat di zaman Nabi Sawaw dan di zaman Abu Bakar melakukan mut’ah dengan segenggam kurma dan tepung sebagai mas kawinnya, kemudian Umar mengharamkannya karena ulah Amr bin Khuraits.” (Shahih Muslim, juz 4, hlm. 131, cet. Masykul Th. 1334 H).

Imam Ali berkata, “Kalau pendapatku tentang nikah mutah tidak kedahuluan Umar, aku akan perintahkan nikah mutah. Setelah itu, jika masih ada orang yang berzina dia memang benar-benar celaka.” (Tafsir Thabari, juz 5, hlm. 9).

byk lagila, malas...aku pn dah bosan bahas psal mutaah ni, bukan dpt manafaat pn bertekak dgn yg jahil. hahahaha..
Anonymous said…
irman Allah dalam surah Ar-Rum ayat 21: "Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan-Nya dan rahmat-Nya, bahawa Dia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya dan dijadikan-Nya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan.

Dlm kes anak pompuan ko ngn mat rempit tu...(doakan smoga anak pompuan syiah2 sesat lg mnyesatkan ini akan menjadi benar...smoga saudara pompuan syiah2 sesat ni mmalukn lah mereka2 yg mnyesatkn ini)....mana dtg nya kasih syg dan belas kasihan???? Kalau anak pompuan ko yg amalkan mutaah tu gilakan nasi goreng cina dan mat rempit tu pulak gilakn seks shj....sdgkn allah swt mahukn kasih syg dan blas kasihan dari pernikahan....
Anonymous said…
apa ke bengong la org mcm ko ni..sesat lagi menyesatkan. ko tak tgk ke hadis yg aku bawa tu wahai dungu...

'para sahabat bermutaah pada zamn nabi saw hanya dgn segenggam kurma' perempuan mana yg bermutaah dgn para sahabat? tentukah dia anak seseorg, adik atau kakak seseorg. dia juga punya ayah dan ibu. kalau itu dah hukum apa hak kau nk peritkaikan amalan org. kalau kau tak sanggup nk menikah 4, apa hak kau nk mengutuk org yg buat...sebab ianya bukan HARAM.

kalau mt rempit tu gila seks pn, dia harus dipuji sebab dia jaga maruahnya dan tak melepaskan nafsunya kpd yg haram seperi zina. apa ko nk kutuk ke mat rempit tu hanya kerana ikut hukum.? mana lebih baik dia berzina dgn ank aku ke atau dia nikah mutaah? jawap la sendiri. bengong la cara mu ni berpikir..itulah kalau dah x mengaji bengap sebengap bengapnya...susah nk faham hukum2 Allah swt ni.

kalau dah bodo tu bodo jugak ko suap la hadis byk mana pun...masa skolah dulu ko byk telan pil kuda ke? dah besar jadi biul...hahahaha.

“Kami tinggal selama lima belas hari (tiga puluh malam dan siang), maka Rasulullah saw. mengizinkan kami menikahi wanita dengan nikah mut’ah. Lalu saya dan seseorang dari kaumku keluar, dan aku memiliki kelebihan ketampanan di banding dia, ia sedikit jelek, masing-masing kami membawa selimut, selimutku agak jelek adapun selimut miliknya baru, sampailah kami dibawah lembah Mekkah atau di atasnya, kami berjumpa dengan seorang wanita tinggi semanpai dan lincah, kami berkata kepadanya, “Apakah Anda sudi menikah mut’ah dengan salah seeoarng dari kami?” wanita itu bertanya, “Apa yang akan kalian berikan sebagai mahar?”. Maka masing-masing dari kami membeberkan selimutnya, wanita itu memperhatikan kami, dan ia melihat bahwa temanku memperhatikan dirinya dari kaki hingga ujung kepala, temanku berkata, “Selimut orang ini jelek sedangkan selimutku baru”. Kemudian wanita itu megatakan, “Selimut orang itu lumayan. Ia ucapkan dua atau tiga kali. Kemudian saya menikahinya dengan nikah mut’ah, dan aku belum menyelesaikan jangka waktuku melainkan Rasululah saw. telah mengharamkannya. (Shahih Muslim.9,185.)

ko tgk hadis tu. para sahabat tak dpt tahan nafsu (gila seks ke?) minta nk melancap tapi nabi saw larang sebabnya HARAM. nabi saw suruh cari perempuan dan mutaah. abis tu mcm mane maruah perempuan tu? maharnya hanya kain selimut buruk ke? dlm islam x pandangla harta ni, yg penting amal. tak mcm ko pandang hina pd hukum allah swy hanya krana nasi goreng cina ke? budusss nila apabila tgk hukum allah swt pakai logik kepla otak sendiri, rosak dan punah.

udah le tu, tak payah la nak kata syiah ni sesat. agama yg mu amal hari ni sebenarnya sesat..mu x sedar je sebab ulama mu ni byk sembunyikan hadis2. aku rasa mu pn terkejut beruk tgk hadis2 yg aku bawak tu...hahahahaha
Anonymous said…
anak kau tu terus lah ngn mat2 rempit...malam ni mat rempit alor setar...esok juru pulak...seterusnye...sampai lah kena aids....

Ok...sekarang tukar mat rempit tu jadik tok guru syiah sesat kau....pastu pompuan tu.....amik bini kau la...tok guru ko pun kata..."wahai biul...ceraikan bini ko dulu....aku nk buat ibadah ni....nnt aku nk mutaah ngn bini kau la...ko mutaah sehari aku sehari....kita buat la sampai bini ko kerepot...kita bertiga dpt pahala tau...cara tak????"
Anonymous said…
lepas ni aku x perlu layan lagi pasl mutaah ni sebab ko dah KANTOI...hahahaha
err taknak bincang pasal dolah bin saba ke? atau imam 12 ke? hahahahaha..

ko belum komen lagi pasal hadis 'quran wa sunnati'. dlm kitb2 muktabar ulama ko mana ada hadis ni yg ada 'quran wa ahlulbaity'. aikk..takkan tak boleh jawp? ko kan kata syiah sesat..maka BUKTIKAN!!

maknanya tok katib, ustaz dan mufti ko siang mlm dok bwa HADIS PALSU la?. patut la ko ni bodo..rupanya diperbodohkan oleh ulama mu sendiri...hahahha. byk makan hadis palsu rupanya.
Anonymous said…
mu hina hukum allah swt, tambah parah mu hina sahabat yg buat mutaah dikala nabi saw MASIH HIDUP lagi. kata syg sahabat...kahak puihh, MUNAFIK ja org mcm ko ni. ko tahu tak ulama ko sendiri bermutaah lebih dari 1000 perempuan. nak aku bawa ke riwayat ni? aku rasa ko terus jadi biul sampai mampuss...hahahaha

jawap dulu hadis kat atas tu...dipersikan
Anonymous said…
cakap kalau setakat pakai khayalan atau dongeng ko baik pegi merapu tempat lain...buat menyemak kat sini je. buktikan yg ulama syiah bermutaah mcm ko cakap tu? ulama mu sendiri buat mcm tu adalah. kantoi mmg kantoi sebab tu ulama mu TAK BERANI nk berdepan dgn ulama syiah...setakat dok mengata kot blakang je...hahahha BACUL.
Anonymous said…
Haha. ...ajak bahas hadis palsu syiah sesat...biul....

Utk ko..

Katakanlah (wahai Muhammad): "Hai orang-orang kafir!

"Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah."

"Dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) yang aku sembah."

"Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat."

"Dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat."


"Bagi kamu ugama kamu, dan bagiku ugamaku".

Sgt kena surah al kafirun ni aku tujukan utk kau....kau x nk share surah yg dicipta oleh ulama sesat kau surah per....wilayatul ke wilayah persekutuanniah????
Anonymous said…
dok sibuk pasl hukum mutaah, apa ko rasa hukum ni jijik sgt ke. mutaah adalah nikmat allah swt yg hanya diberikn kpd ummat nabi muhammad saw. agama ini adalah yg terakhir maka dgn rahmatNya allah swt menghalalkan kemaluan hanya melalui 3 jln. nikah daim, nikah mutaah dan hamba.

itu belum lagi bahas bab hamba. pa ko nk kata hamba perempuan yg buat seks dgn tuannya walaupun tuan tersebut telah ada isteri? bagaimana perasaan isterinya? bagaimana pula maruah perempuan itu? kalau tuannya jual dia dn dapt tuan baru dia buat seks dgn tuan barunya pula. sampai 100 tuan pn mcm tu la. APA KO NK KOMEN PASAL NI?

"Kecuali kepada isterinya atau kepada hambanya, maka sesungguhnya mereka tidak tercela;" -Al-Ma’aarij:30

"Dan jika kamu takut tidak berlaku adil terhadap perempuan-perempuan yatim (apabila kamu berkahwin dengan mereka), maka berkahwinlah dengan sesiapa yang kamu berkenan dari perempuan-perempuan (lain): Dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu bimbang tidak akan berlaku adil (di antara isteri-isteri kamu) maka (berkahwinlah dengan) seorang sahaja atau (pakailah) hamba-hamba perempuan yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat (untuk mencegah) supaya kamu tidak melakukan kezaliman. - An-Nisaa:3

ko kata aku sanggup mutaahkn anak aku kat mat rempit? ni soklan biul...hahahaha

soklan aku kpd ko...sanggup tak potong tgn anak ko kalau dia mencuri? hahahaha..sampai kiamat pun ko x boleh jawap.

وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُمَا جَزَاءً بِمَا كَسَبَا نَكَالًا مِّنَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ فَمَن تَابَ مِن بَعْدِ ظُلْمِهِ وَأَصْلَحَ فَإِنَّ اللَّهَ يَتُوبُ عَلَيْهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
Laki-laki yang mencuri dan perempuan yang mencuri, potonglah tangan keduanya (sebagai) pembalasan bagi apa yang mereka kerjakan dan sebagai siksaan dari Allah. Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. Maka barangsiapa bertaubat (di antara pencuri-pencuri itu) sesudah melakukan kejahatan itu dan memperbaiki diri, maka sesungguhnya Allah menerima taubatnya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang [al-Maidah:38-39]

haaa apa lagi jawap la..hahahahaha
Anonymous said…
hahaha aku dah agak, bila takleh jawap JADI MARAH mulalah merapu mcm orang GILA. hahahahaha..

nk bawak ayat quran konon, ko tahu tak asbabun nuzul surah al-kafirun tu? hahahaha....budusss.

aikk bila pulak bukhari dan muslim jadi syiah? ko tak percaya hadis2 dlm kitab mu sendiri ke? hahahahaha...
Anonymous said…
Share la surah wilayatun persekutuanniah ko tu....ngn asbabun nuzul dia....tolong la...tolong la...
Anonymous said…
dulu pn kau minta tolong jugak, aku dah tolong jawap dan bawak semua dalil dan hadis.

skrg ni nk mintak tolong lagi ke?hahahahaha lawak ka ko ni..anak sape la? anak mutaah ke? ntah2 ko ni keturunan mutaah ulama ko yg bermutaah 1000 tu tak?hahahaha...

lagi byk aku tolong lagi biul ko nanti. x payah la nk cabar aku...dgn ulama pun aku berani bertekak, ni kn dgn mu? hahahaha...

errr byknya soklan ko sengaja tinggalkan...JAWAP DULU YG AKU TANYA TU DULU. hahahaha...
Anonymous said…
aku nak berhujah dgn si biul ni tak kiralah sape ko.

Anon September 10, 2013 at 8:52 PM kata:

"Hak komen di atas ni memang sah penganut agama Syiah laknatullah. Memang sah puak2 penganut agama Syiah menafikan apa yg ulama-ulama umat Islam menyampaikan fatwa berserta dalil yg soheh berserta bukti yg kukuh. Padahal puak2 penganut agama Syiah yg suka menyerang dgn tuduhan palsu dgn tidak berasas. Wallahuaalam."

syiah suka buat tuduhan x berasas? hahahahaha. ulamak ko bagi dalil dan bukti yg kukuh? lagi nk gelak hahahaha..

mmg sah ko ni takde ilmu dan mudah diperbodohkan oleh ulama mu sendiri. hahahaha..
Anonymous said…
ni ayat paling BEST sekali
"Syiah menafikan apa yg ulama-ulama umat Islam menyampaikan fatwa berserta dalil yg soheh berserta bukti yg kukuh"

bila syiah NAFI? bengong sungguh la ko ni. fatwa apa? yg ada fatwa SAH beramal dgn mazhab syiah. siapa yg keluarkan fatwa tu? ulamak ko la...biul.

aku kalau berdebat sgn puak2 sunni melayu jadian ni mmg sepanjang masa nk tergelakkkk aja...hahahahaha
Anonymous said…
sunni ni mengaku yg dia adalah golonganyg selamat dari 73. hahahaha lawak...mu cari la dlm mana2 kitab hadis atau quran ada tak nabi sebut perkataan 'sunni' atau 'ahlul sunnah waljamaah'. TAK ADA...hahahaha

yg nabi saw sebut adalah SYIAH. dlm quran dn hadis byk sekali.

diriwayatkan dari Ibnu Hamid mengatakan bahwa, Isa bin Farqad dari Abil Jarud dari Muhammadi bin Ali, Rasulullah saww ketika ditanya siapakah khairul bariyyah itu, beliau saww menjawab,:”Hum anta, wa syi’atuka….Engkau ya Ali dan Syiahmu(pengikutmu)”
(tafsir Tabari, jilid 30 hal. 171)

Jabir bin Abdullah Anshari ra berkata ketika ayat ‘khairul bariyyah’ turun, Nabi saww menghadap kepada Ali as dan berkata, “Hum anta, wa syi’atuka, taridu ‘alayya wa syi’atuka radhiina mardiyyiina, (maksud dari khairul bariyyah) adalah kamu (Ali) dan pengikutmu, di hari kiamat kamu dan syiahmu masuk bersama saya dalam keadaan Allah ridha kepadamu, dan kamu ridha kepada Allah.” (Syawahid at Tanzil, oleh Imam Al-Hakim An-Naisyaburi, pada jilid 2 hal. 360.)

Rasulullah telah berkata kepada Imam Ali:
“Kesejahteraan dan kebahagiaan bersamamu, ya Ali! Sesungguhnya engkau dan Syi’ahmu (pengikutmu) semuanya akan masuk surga” (Ahmad Ibn Hanbal, volume 2, halaman 655, Hilyatul Awliyaa, oleh Abu Nu’aym, volume 4, halaman 329, Tarikh, oleh Al-Khatib al-Baghdadi, volume 12, halaman 289, Al-Ausath, oleh At-Tabarani)

dah la sunni dan wahabi jadian ni suka bawak hadis palsu..lepas tu mengaku pula golongan yg selamat? aduihhhh....mmg biul la sek2 mu ni...hahahaha

jadi kat mana sesatnya syiah ni? JAWAP! mu ingat syiah ni suka2 ke nak ikut imam ali as? syiah ikut kerana nabi saw yg suruh. yg puak mu gi ikut imam syafii tu sape suruh? nabi ke? hahahahaha....
Anonymous said…
byk sekali hadis2 ttg keutamaan syiah ali dlm kitab2 sunni. tapi hadis2 ni disembunyikan oleh ulama2 kamu kerana takut org awam yg terpengaruh dgn syiah..hahahaha

beribu hadis yg cuba disorok telah dibongkar oleh ulama2 syiah. bahkan ramai antara kamu x pernah dgr pun hadis2 tu. cth hadis ttg mutaah tu, ada ko pernah dgr ustaz2 celup ko tu mengajar dlm surau? takde kan... yg dibawak hanya 1-2 hadis yg menghramkannya. abis yg halal kenapa takut nk bawak? sungguh ulama2 kamu khianat dn tidak amanah terhadap ilmu.

errr hadis ttg keutamaan syiah kenapa x diajar dlm ceramah? takut ke? hahahaha...
Anonymous said…
mu ingat kami masuk syiah ni sebab dolah bin saba ke? atau saja nk mampus masuk neraka? hahahaha lawak biul la.

tanya diri mu tu dulu kenapa jadi sunni? ada nabi suruh ikut imam syafie ke, atau hambali atau maliki atau hanafi? hahahaha...yg ada hanyalah WAJIB ikut para imam ahlulbayt.

Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman,
lelaki dan perempuan, apabila Allah dan Rasul-Nya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara - (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka.
Dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan Rasul-Nya maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jelas nyata (al-Ahzaab (33): 36)

Allah swt dah kata TIADA PILIHAN, wajib ke ikut apa yg nabi saw suruh. ini puak mu siap boleh pilih lagi nk masuk mazhab mana? tak suka syafii tukar jadi maliki...mcm tu ke? hahahaha...
Anonymous said…
Allah swt dah kata dah..takk boleh pilih nanti 'sesat dengan kesesatan yang jelas nyata'.

tapi pilih jugak...hahahaha. pastu kata syiah sesat. dah jadi terbalik..yg sesat kata org lain sesat. hahahahaha lawakkkkk!!
Anonymous said…
kpd puak2 sunni dan wahabi jadian, korang x payah baca la forum2 debat sunni-syiah kat msia ni. tu forum korang bolehlah pakat hentam syiah...yg jawap pun pengikut syiah je bknnya ustaz atau ulama. korang bangga sgt kononnya syiah kalah dlm berdebat...hahahaha yg ni mmg lawak.

klau berani pi la msuk dan serang forum2 syiah kat luar negara tu, semua dlm bhs inggeris tapi arab pn ada. baru korang tahu langit tu tinggi atau rendah. kalau rasa hebat aku CABAR skrg!! aku rasa tak sempat pn ko bagi salam kena hentam sampai keluar lemak berketul2 terberak terkencing kat situ...hahahaha

BACUL DAN PENAKUT... buat ceramah dan forum hentam syiah, ckp sorang2 takde org bahas...tu la org panggil SYOK SENDIRI!! dah tahu syiah tu sesat dan kafir...pi la serang iran!! bawak semua ulama atau mufti yg hebat2 kat msia ni debat dgn ulama syiah kat sana. ada berani ka??hahahaha dr.maza pernah dicabar oleh student UIA supaya debat dgn ayatullah, tapi berbuih2 mulut kata taknak, mcm2 alasan diberi....hahahaha penakut rupanya si wahabi tu.
Anonymous said…
Syiah sesat...anak gile ns goreng cina sbg mahar utk mutaah...

Ko tuduh saidina abu bakr r.a umar r.a n uthman r.a sbg jatuh kafir selpas kmatian rasul saw.. (kita tahu ia tidak benar)....nape saidina ali k.wh ikut...biarkn n baiah mereka ek??? Bukan setahun dua....bertahun2....kemudian nape saidina hasan r.a baiah saidina muawiyah eh???

Ko kata mereka maksum...tp mereka berbaiah ngn pemimpin yg syiah sesat kata mereka tlh jatuh kapir???

Kalau saidina ali r.a n saidina hasan r.a maksum...nape buat gitu????

Kan haram baiah kat pmimpin kafir...kata maksum...x ke bercanggah...

Syiah biul...
anti munafik said…
siapa pulak yg beri gelaran saidina muawiyah tu,aku ingat kau ni memang biul dan sewel
Anonymous said…
X jawab soklan syiah biul ni....
Lg satu...nape saidina ali kwh...mngahwinkan anak nya ummu khaltum dgn saidina umar r.a???
Nape saidina hasan r.a dan saidina hussin r.a mmbenarkan perkahwinan itu...sdgkn org syiah biul kata saidina umar r.a jatuh kafir???

Adakah kerana wahyu (yg mmbawa maksud saidina umar r.a adalah mukmin sejati) atau kerana itjihad saidina ali kwh, saidina hasan r.a n saidina husin r.a (mmbw makna mereka buat itjihad yg salah sbb kahwin ummu kaltum dgn saidina umar r.a yg dituduh kafir oleh syiah biul...menolak kemaksuman mereka sbb buat silap)????
Anonymous said…
Saidina Muawiyah? hahaha.... Xpernah dgr pun, xtergolong pun antara 10 Sahabat nabi yang dijamin syurga....
Wahabi pun xpanggil saidina..
Anonymous said…
Kemudian...kalau al quran mushaf uthman ni x lengkap dan diubah?? Kenapa saidina ali kwh x bakar mushaf uthman dan sebarkn mushaf yg konon2 nye lengkap...

Adakah saidina ali kwh, saidina hasan dan saidina husin tidak amanah?? Sdgkn kuasa pemerintahan pd saidina ali kwh??? Ini kn bertentangn dgn kmaksuman mereka sbb x amanah???

Atau sbnarnye sbb mushaf uthman ni adalah yg benar??? Kalu benar...ada pulak al quran yg lain mnurut ularmak syiah parsi...

Suruh ikut keturunan saidina ali kwh...tp g ikut ularmak syiah parsi keturunan majusi nape???

Syiah biul....

Pertama isu baiah...kedua isu kahwin anak saidina ali dgn saidina umar...ketiga mushaf uthman...
Anonymous said…
Kemudian seorang sahabat di Qatar balas ...

Kamu tolak hadith mutawathir maka kamu tak percaya kpd rasullah saw.
Tak perlu debat dgn mereka nih.syiah tolak kitab musnad sahih bukhari jabistu bagsimana nsk debat.perawi mereka adalah perawi yg dhaif lagi maudhu.munkarul hadith.salah seorg adalah ibnu ishaq
Kata imam abu hanifah rah. "Orang aswj adalah mereka yg kasih kpd 2 mertua rasullullah, 2 menantu rasullullah dan golongan yg menyapu khauf."golongan syiah tolak hadith mutawatir tentang sapu khuf.
Kita sedia maklum syiah fatimiyyin imam 12 mencenkam mesir berabad sehingga mesir dan palestin di takluk oleh salibiah pd 1099 ad.ketika syiah berkuasa.salahuddin yg bermazhab hanafi yg membebaskan mesir dan baitulmuqaddis dr salibiah dan sekutu syiah karamithah/ismailliat /batiniah.golongan syiah.sekutu kuat syiah adalah hulaqu khan dan ghasan khan.yg di tentang hebat oleh ibnu taimiyyah dan raja mamluk dan sekutu dari keturunan berke khan yg bermazhab hanfi.kamu boleh memperdayakan ulamak mesir dgn cara keluarkan buku debat sunni syiah sedangkan ulamak sunni telah meniggal dunia 20thun sebelum buku itu di keluarkan.memang bijak syiah nak menipu aswj tapi kita ktab sahih musnad bukhari.perawi rafidhah tak boleh masuk dlm kitab ajaibni.walaupun mereka bole h msduk dlm kitab hadith lain
Siapakah syiah yg mempertikaikan memberi gelaran radiallahu anhu kpd sahabat rasulullah didlm al quran.adakah kamu tak beriman kpd alquran .lihat asbabul nuzul dan adbabul wurud sesustu hadith radulullah saw.
Sahabat nabe memang tak maksum ada buat salah tapi Allah swt telah reda dan mengampun mereka.siapakah syiah nak mempertikaikan org yg diredhai Allah swt.ingat pesanan rasullullah saw. Jgn kamu mencerca sahabat2 ku.secupak atau 1/2 cupak tamr yg dibelanjakan oleh mereka untuk fisabillah tidak sama dgn gunung emas yg kamu belanjakan.syiah ajaran ibnu saba yahudi yg masuk islam untuk merosakkan islam dar dlm.kita sedia maklum sebagaimana mereka gongan yahudi telah merosakkan ajaran nabee isa as.
Ingat guru nanak sikh tu pun tawaf baitullah maka tsk heranlah klu syiah rafidhah nak tawaf baitullah
Belajar ayat nasakh dan mansukh.keharusan minum arak telah dinasakhkan oleh ayat yg mengharamkan arak.nikah mutaah telah di nasakhkan oleh hadith yg diriwayatkan oleh Ali ra.itupun masa peperangan.aqidah syiah tak ada asas yg sahih sanadnya putus pd perawi syiah yg mereka2 hadith.untuk menguatkan hujjah mereka yg lemah tak berasas.
Semuga iman terpelihara dari fitnah dajjal.akan keluar 30 dajjal yg mengaku jadi nabe, maka dajjal yg buta satu mata mengaku tuhan.
Belajar ilmu sanad, ilmu jarh & ta'dil, rijal hadith adalah sebahagian dari ugama.klau tidak ugama islam akan dirosakkan oleh musuh islam yg berlagak islam alim tapi bekerja untuk mero
sakkan ajaran islam sebagaimana kerja yahudi paulus, ibnu sabak, syiah hangus/rafidhah.
Anonymous said…
Syiah buat ap...dok bgg pakuk kpla gna parang ap sgala..gila..
Anonymous said…
لعنة الله علي شيعه..
Unknown said…
hebatnya kau komen..ckp menggunung..ilmu dah pnuh di dada ke
Unknown said…
Mmg x wujud lg..tpi bunga2 dia dah ada...saba'iyah
Unknown said…
Bodoh,dok malaysia dok bangga dgn iran barua ang tu...DAH TUA BARU KALUT NAK BLAJA AGAMA,PASTU DPT ILMU SESAT PULAK!!..ish3,kasihannn
Unknown said…
Ahlulbait itu benar,yg silapnya shit'ah...mereka munafiq yg mnyelewengkan ajaran dri ahlulbait...cubalah faham wahai syiah2 yang baghal
Anonymous said…
kakakaka..hahahah
sunni dan wahabi jadian menyalak mcm anjing kat sini. aku baca komen2 bodo korang yg TAKDAK ILMU langsung...merapu mcm org biul.

dah la tu, mengaku ikut ahlulbayt konon. MANA JAWAPAN yg aku soal tu... hadis 'quran dan sunnah'. kat mana ekk korang jumpa hadis ni?..hahahahaha
Anonymous said…
hahahaha..nk cakap pasal ilmu hadis konon. ko tahu ke byk perawi syiah dlm hadis2 bukhari dan muslim yg ko dok banggakn sgt tu??

jgn katakan perawi syiah,khawarij pn bukhari sapu jugak...hahahaha

cakap mcm GAH org agama, tapi TIN KOSONG aje mu ni...errr wahabi ke? hahahaha nk mengaku sunni konon.
Anonymous said…
hadis boleh menasakhkan ayat quran? hahahahaha
ko belajar dgn nenek ko ke? hahahaha

kalau hadis boleh menasakhkan quran , kenapa abu bkr ra membakar semua koleksi hadis2 nya selepas wafat rasul saw? hahahaha mmg biul la korang ni.
Anonymous said…
sahabat semua kafir? ishhh3...biar betul korang ni. BUKTIKAN!! jgn dok telan aje apa yg anjing2 wahabi cakap...

biarla jadi org cerdik utk 5mnt je. gerenti korang masuk syiah hahahaha..ni jadi bodo sampai mampus sebab tu la korang SESAT!! hahahaha..
Anonymous said…
sy ali baiah abu bkr? hahahahaha...BUTA SEJARAH la mu ni..

bila masa dia baiah? sy ali membaiah abu bkr hanya selepas 6 BULAN ko tahu tak? sampai abu bakr memerintahkan kuncu2nya memaksa sy ali supya baiah abu bakr. jadi sy ali membaiah secara RELA atau TERPAKSA??

jawapppppp...hahahahahaha

jgn risau byk lagi peluru aku ni. kan aku dah kata korang tak layak pun nak berdebat dgn aku, pi panggil ulama dgn mufti pengecut korang ku atau si asri yusuf laknatullah tu ka...meh sini biar aku basuh cukup2.hahahahaha...
Anonymous said…
kpd sunni dan wahabi YG BUTA SEJARAH tu..mesti korang ingat rasul saw wafat dlm keadaan girang gembira kan kan kan?? hahahahahaa..

atau setelah rasul saw wafat, semua sahabat hidup aman damai dgn ahlulbait nabi saw kan..kan kan?? hahahaa..

atau isteri2 nabi semuanya hidup berkasih sayang sesama ahlulbait nabi kan kan..kan??? hahahahaha..

WRONG!! hahahaha..apa yg berlaku sebenarnya? inilah sejarah hitam yg cuba dihapus dan disembunyikan oleh ulama2 kamu. sebab itu x diajar dlm mana2 ceramah agama..yg diajar adalah kisah2 dongeng aje. sebab tu la mu semua ni BUDUSSS. hahahaha...
Anonymous said…
La idup lg kau....

So ikut pandangan syiah sesat...saidina ali ni jenis penakut la...bacul..gitu??? Sebab sygkn nyawa...terpaksa baiah org kafir...???
Begitu gak la nmpknya pandangan org syiah sesat pd saidina ali...saidina hasan dan saidina husin bila kawinkan ummu kalthum anak pompuan saidina ali kepada saidina umar....sbb mereka2 ni terpaksa??? Bacul??? Itu anggapan ko pada imam2 yg maksum??? Mereka bacul???

Mcm tu gak bila saidina hasan baiah muawiyah...??? Sbb dia bacul??? Sayangkn nyawa...dunia lebih dari agama allah??? Sbb penakut???? Dan itu sifat maksum???

Agaknya syiah sesat anggap saidina ali dan anak2 nya bacul bila x berani share al quran yg konon2 nya syiah sesat kata lengkap masa saidina ali memerintah???

Bacul dan penakut dan terlalu sygkn nyawa dan dunia = maksum?????

Apa punya bangang ko ni....
Anonymous said…
hahahahaha..

lawak mmg lawak. tapi takpe..aku bagi lagi peluang ko jawap dengan penuh ILMIYYAH sebelum aku libas dgn pedang aku ni...hahahahaha

ni mesti jenis biul tak pernah baca kitab..hahahhaa
ambik je apa yg ulama bacul ko kata tu...tapi tak pernah tgk sendiri dlm kitab2 adakah semuanya BENAR??

nk bahas pasal anak sy ali? muawiyyah? sy hassan? ni la jenis org yg mmg dungu tak faham apa bezanya IMAM dan KHALIFAH...hahahaha

takpe aku bagi lagi peluang sebelum aku bawak apa pandangan ulama2 ko sendiri ttg baiah sy hassan kpd muawiyyah laknatullah tu. hahahahaha
Anonymous said…
bnykyer soklan aku korang tinggalkn gitu je. maknanya aku dah MENANG!! hahahahaha

tup2 nk alih topik pasal muawiyyah dajjal tu. hahahahah

tapi takpe aku nk suruh ko pikir dgn kepala otak biul ko tu kenapa sy hassan serah jawatan khalifah kpd muawiyyah baghal tu?

sokln aku pula..
1. kepanaAllah mengabulkan permintaan Iblis utk dipanjangkan usianya bagi menyesatkan anak2 Adam, sedangkan Allah tahu Iblis telah derhaka dan kafir?
2.masa perjanjian Hudaibiyah, mengapa nabi saw menerima syarat2 kafir Quraisy, termasuk menghapuskan istilah 'Rasulullah' pada surat perjanjian, sedangkan beliau saw membawa kebenaran? Apakah ini bukan bermaksud nabi saw tunduk pada org kafir?

hahahaha... aku rasa terberak la korang nk jawap soalan tu. kakakakah
Anonymous said…
1-boleh jadi sbb istidraj..sbb allah swt mngetahui yg syaitan tetap akan mngingkari allah swt dan tidak akn bertaubat sampai ari kiamat...
2-hikmah nya islam dpt disebarkn dgn aman...dan org munafik terus la dgn org musyrikin di makkah..nape nabi saw setuju buang gelaran rasulullah dr kertas prjanjian??? Sbb kalau org musyrikin mngaku yg nabi Muhammad saw sbg Rasulullah (pesuruh allah)...xde la kes org musyrikin wujud....dan kalau x buang..x termeterai la perjnjian tu...

Woi...jwb la 3 perkara tu...
Anonymous said…
hahahaha

mmg syok berhujah dgn org2 biul mcm ko ni...hahahaha

mu ingat sy hassan tu sape? dia kan cucu nabi saw. sebenarnya kalau ikut nasab syarii, imam hasan adalah ANAK rasul saw sendiri. imam ali kw dan imam hassan mempunyai hubungan darah melalui nasab biologi shj.

hahahah rupanya jahil murakkab ko ni ttg ahlulbayt. aku nk tanya ko la..APAKAH SYARAT2 PENYERAHAN JAWATAN KHALIFAH antara imam hasan as dan muawiyyah? jawap yg ni dulu, baru ko tahu betapa bodohnya soalan mu tu.hahahaha

mu ingat imam hassan serah mcm tu saja ke? mu ingat imam hassan bacul la sebab lepas jawatan? kalau inlah teori mu yg biul ni, maka Allah, rasul, nabi2 terdahulu semuanya bacul kerana mengalah kpd golongan pemberontak? setan tu pn pemberontak jugak...hahahahaha

hahahaha aku rasa mu x baca surat perjanjian tu. BUTA SEJARAH mu ni.

errr taknak sambung pasal mutaah ke? hahahah geng2 ko semua dah cabut lari. hahahaha
Anonymous said…
Bukn cabut lari...tp xtahan ko kuat merepek...aku je yg tahan layan ko...lgpn ko kn kena blajar masak ns goreng cina....

Teruskn merepek nye ko ni...
Anonymous said…
kita selsaikan bab muawiyyah ni dulu...akan aku bawa semua dalil2 yg menyebabkan ko termuntah kat sini. geng2 ko dah belah awal2..tingal ko je yg berlagak hero kat sini.

lepas tu ummu kalthum, next tahrif alquran...hahahaha sabar bang, aku no belasah ko cukup2 pasal muawiyyah ni dulu. JAWAP SOALAN aku tu apakah syarat perjanjian tersebut? akan ku bawakan hadis2 keutamaan imam hassan as.

tapi takpe, aku bawa sikit je supaya nk bagi ko menggelabah...hahahaha

bawakan kpd aku hadis2 keutamaan muawiyyah dari kitab2 muktabar mzhab ko? bukankah imam hasan as penghulu pemuda syurga? tak pernah baca hadis fadhail ahlulbait ke? bawak mai 1 je hadis ttg muawiyyah dijanjikan syurga? bawak sini!!!!

jadi kalau syiah ikut pemuda syurga ko kata sesat, yg ikut muawiyyah pula masuk syurga? hahahahaha GILA la ko ni.

Sayyid Quthub mengatakan: "…Adapun ketika keluarga Umayyah bangkit dan kekhalifahan Islam menjadi milik pribadi dalam keluarga Bani Umayyah, maka hal itu bukanlah ilham dari Islam, tapi ilham kejahiliyahan yang mematikan ruh Islam.” (Sayyid Quthb, Al-Adalah al-Ijtima'iyyah fil Islam; Keadilan Sosial Dalam Islam, hal. 260, Penerbit Pustaka Salman, 1984.)
Anonymous said…
bapak muawiyyah adalah abu sufyan yg memusuhi nabi saw. ibu muawiyyah adlah hindun yg memakan hati hamzah setelah syahid, bapa sedara nabi sehingga nabi menangis. nauzubillah..

anak abu sufyan iaitu mauawiyyah memerangi imam ali dlm peperangan siffin, angka korban org muslim adalah 70ribu.!!

kemudian memusuhi pula imam hasan as. anak muawiyyah yg bernama yazid pula memerangi imam husein as sehingga syahid di karbala. bukan setakat syahid tetapi menyeksa imam husein as sehingga kepalanya terputus dari badan. kemudian memalukan cucu nabi saw iaitu kakak imam husein zainab bt ali dgn menggarinya dan diarak dibandar kufah.

apakah dosa ahlulbait sehingga diperlakukan sezalim itu? laknat keatas org2 yg menyokong perbuatan2 terkutuk itu.

jahatnya keturunan abu sufyan ni, memusuhi nabi dan keluarganya yg suci. aku nk tgk sejauh mana si biul ni nk bela keturunan abu sufyan ni..
Anonymous said…
tu la byk sgt dok baca buku2 wahabi, tak pun dok ambik hujah2 dari blog2 wahabi....hahahaha terus jadi buduss.

wahabi tak boleh nk menang hujah ke atas syiah SAMPAI KIAMAT pun...hahahaha. puak2 tu takde dalil melainkan BERBOHONG. org yg jahil mcm ko ni mudah diperbodohkan oleh puak wahabi tu. hahahaha...
Anonymous said…
Tak perlu diungkit2 kesilapan itjihad sahabat...kita x hidup zaman tu....allah swt bersihkan org2 zaman ni dari darah zaman tu....naper nk kotorkn diri kita sendiri???

Kemudian ko kata ikut saidina hasan...apa yg ko ikut??? Sdgkn saidina hasan pun mngakui kekhalifahan muawiyah...siapa la kita nk pertikaikan...sape ko nk pertikaikn...pastu kata ikut pnghulu pmuda syurga...
Anonymous said…
sy hassan mengakui kekhalifahan muawiyyah? mana ko ambik sejarah ni? kitab injil ka?hahahahaha

nk tahu akui ke tak apakah SYARAT perjanjian damai antara sy hasan dgn muawiyyah?

BAWAK SINI DULU baru boleh berhujah...MANA??
Anonymous said…
maknanya rasul pun mengakui agama nasrani? allah mengakui hujah2 iblis sehingga tunduk kpd syarat2nya?

bengongla teori mu ni...hahahaha baghal.
Anonymous said…
ni hujah2 wahabi..

"sy hasan serah jawatan khalifah kpd muawiyyah itu membuktikan yg muawiyah mmg LAYAK utk jawatan khalifah"

hahahahaha...hujah ni takleh pakai dah, dah terbungkam kena fire dgn hujah2 syiah. tak sangka ek ko bawak lagi isu lapok ni...hahahahaha.
Anonymous said…
ni pasal tahrif alquran pulak..

BILA MASA SYIAH KATA ALQURAN TIDAK LENGKAP? apakah ini satu fitnah murahan dari puak2 anjing wahabi?

ulamak mu sendiri kata adanya berlaku tahrif alquran. aku bawa 2 je riwayat. bersepah lagi ada dlm kitab2 mu. hahahaaha...

Aisyah mengatakan: "Pada masa Nabi, Surat Al-Ahzab dibaca sebanyak 200 ayat, tetapi ketika Utsman menulis mushaf ia tidak dpt mendapatkannya kecuali yang ada sekarang" (Musnad Ahmad, jilid 5, hal. 132.)

"ayat al-Raghbah adalah sebahagian daripada al-Qur’an iaitu “La Targhabu 'an Aba'ikum” tetapi ianya tidak wujud di dalam alQuran yang ada sekarang. (Al-Bukhari, Sahih, VIII, hlm. 208)

menuduh org mcm2, tapi diri sendiri 2x5 shj. hahahaha. ko x payahla bawa bab tahrif, muawiyyah, ummu kalthum kalau rasa diri tu belum ALIM. pegi belajar atau BACA kitab2 muktabar mu tu dulu sebelum nk cabar syiah...hahahaha miskinnya ko.

errr kita selesaikn dulu psl muawiyah yer hahahaha...
Anonymous said…
Surah Ibrahim ayat 28-30
أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْراً وَ أَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دارَ الْبَوارِ
Tidakkah kamu perhatikan orang-orang yang telah menukar nikmat Allah dengan kekafiran dan menjatuhkan kaumnya ke lembah kebinasaan,
جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَها وَ بِئْسَ الْقَرارُ
yaitu neraka Jahanam; mereka masuk ke dalamnya; dan itulah seburuk-buruk tempat kediaman.
وَ جَعَلُوا لِلَّهِ أَنْداداً لِيُضِلُّوا عَنْ سَبيلِهِ قُلْ تَمَتَّعُوا فَإِنَّ مَصيرَكُمْ إِلَى النَّارِ
Orang- orang kafir itu telah menjadikan sekutu- sekutu bagi Allah supaya mereka menyesatkan (manusia) dari jalan-Nya. Katakanlah: ”Bersenang-senanglah kamu, karena sesungguhnya tempat kembalimu ialah neraka.”

ahli tafsir mengatakan ayat2 itu diturunkan kpd BANI UMAYYAH dan BANI MAKHZUM. ko tahu tak yg abu sufyan dan anaknya muawiyyah masuk islam kerana TERPAKSA setelah dibelasah teruk dlm perang badar, uhud dan khandaq.

Imam Ibnu Jarir ath Thabari
القول في تأويل قوله تعالى : { أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَةَ اللَّهِ كُفْرًا وَأَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ (28) جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَهَا وَبِئْسَ الْقَرَارُ (29) } يقول تعالى ذكره: ألم تنظر يا محمد( إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَةَ اللَّهِ كُفْرًا ) يقول: غيروا ما أنعم الله به عليهم من نعمه ، فجعلوها كُفرا به، وكان تبديلهم نعمة الله كفرا في نبيّ الله محمد صلى الله عليه وسلم ، أنعم الله به على قريش ، فأخرجه منهم ، وابتعثه فيهم رسولا رحمة لهم ، ونعمة منه عليهم ، فكفروا به ، وكذّبوه ، فبدّلوا نعمة الله عليهم به كفرا. وقوله:( وَأَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ ) يقول: وأنزلوا قومهم من مُشركي قريش دار البوار ، وهي دار الهلاك ، يقال منه: بار الشيء يبور بورا: إذا هلك وبطل .. وقيل: إن الذين بدّلوا نعمة الله كفرا: بنو أمية ، وبنو مخزوم.

perhatikan dibahagian akhir tafsir...
...Dan firman Allah: “dan menjatuhkan kaumnya ke lembah kebinasaan, yaitu neraka Jahanam” Allah berfirman, “Mereka mencelakakan kaum mereka dari kalangan Musyrik Quraisy ke dalam lembah kebinasaan…. ada yang mengatakan bahwa yang dimaksud dengan: perhatikan orang-orang yang telah menukar nikmat Allah dengan kekafiran adalah BANI UMAYYAH dan BANI MAKHZUM.”
Anonymous said…
tafsir ath Thabari:
Umar bin al Khaththab ra. tentang ayat ini:
قال: هما الأفجران من قريش: بنو المغيرة ، وبنو أمية ، فأما بنو المغيرة فكفيتموهم يوم بدر ؛ وأما بنو أمية فمتِّعوا إلى حين.
“Mereka adalah dua keluarga jahat/fajir dari suku Quraisy yaitu bani Mughirah dan bani Umayyah. Adapun bani Mughirah mereka telah dihabisi dalam parang Badar. Sedangkan bani Umayyah mereka diberi tangguh sampai saat yang ditentukan.”


عن عليّ ، قوله ( أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَةَ اللَّهِ كُفْرًا وَأَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ ) قال: بنو المغيرة وبنو أمية ، فأما بنو المغيرة ، فقطع الله دابرهم يوم بدر ، وأما بنو أمية فمُتِّعوا إلى حين.
Dari Ali tentang firman Allah: “Tidakkah kamu perhatikan orang-orang yang telah menukar nikmat Allah dengan kekafiran dan menjatuhkan kaumnya ke lembah kebinasaan,” ia berkata, “Mereka adalah bani Mughirah dan BANI UMAYYAH. Adapun bani Mughirah maka Allah telah memutus kejahatan mereka. Sedangkan bani Umayyah mereka diberi tangguh hingga waktu tertentu.

tafsir ibnu katsir:
وقال ابن أبي حاتم، رحمه الله: حدثنا محمد بن يحيى، حدثنا الحارث بن منصور، عن إسرائيل، عن أبي إسحاق، عن عمرو بن مرة قال: سمعت عليا قرأ هذه الآية: { وَأَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ } قال: هم الأفجران من قريش: بنو أمية وبنو المغيرة، فأما بنو المغيرة فأهلكوا يوم بدر، وأما بنو أمية فمتِّعوا إلى حين.
ورواه أبو إسحاق، عن عمرو بن مرة، عن علي، نحوه.
وروي من غير وجه عنه.
Ibnu Abi Hatim meriwayatkan…… dari Amr bin Murrah ia berkata, “Aku mendengar Ali membaca ayat ini: “وَأَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ dan berkata, “Mereka adalah dua keluarga jahat dari suku Quraisy; BANI UMAYYAH dan bani Mughirah. Adapun bani Mughirah mereka telah dibinasakan dalan perang Badar. Sedangkan bani Umayyah mereka diberi tangguh hingga waktu tertentu.” (Ibnu Katsir 4/509.)

nah...masuknya muawiyyah ke dlm islam hanya kerana TERPAKSA, sedangnya hatinya masih MUNAFIK. sebab itulah byk sungguh kejahatan muawiyyah laknatullah dicatat dlm kitab2 sirah dan hadis aswj.

sunni mengakui kejahatan muawiyyah, hanya WAHABI shj yg membela bani umayyah ni. ko ni anak pak wahab ke?hahahahaha....
Anonymous said…

حدثني الحسين بن علي بن الأسود، ثنا يحيى بن آدم عن وكيع عن إسماعيل بن أبي خالد عن شبيل اليحصبي قال: كانت لي حاجة إلى عمر بن الخطاب، فغدوت لأكلمه فيها، فسبقني إليه رجل فكلمه فسمعت عمر يقول له: لئن أطعتك لتدخلني النار، فنظرت فإذا هو معاوية.
“Aku mempunyai kebutuhan dari Umar bin Khatab, maka aku pergi kepadanya untuk bicara dengannya, namun seseorang laik-laki sebelumku berbicara kepadanya, aku dengar bahwa Umar mengatakan kepadanya : Jika aku taat kepadamu, kau akan membuatku masuk neraka”..lalu aku melihat dan itu adalah Muawiyah”
(Baladzuri Ansab al-Asyraf (3/403)

Dari Ibnu Abbas ra, katanya:
كُنْتُ أَلْعَبُ مَعَ الصِّبْيَانِ فَجَاءَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَتَوَارَيْتُ خَلْفَ بَابٍ قَالَ فَجَاءَ فَحَطَأَنِي حَطْأَةً وَقَالَ اذْهَبْ وَادْعُ لِي مُعَاوِيَةَ قَالَ فَجِئْتُ فَقُلْتُ هُوَ يَأْكُلُ قَالَ ثُمَّ قَالَ لِيَ اذْهَبْ فَادْعُ لِي مُعَاوِيَةَ قَالَ فَجِئْتُ فَقُلْتُ هُوَ يَأْكُلُ فَقَالَ لَا أَشْبَعَ اللَّهُ بَطْنَهُ
"Saya bermain bersama anak-anak lalu datang Rasulullah saw dan saya bersembunyi di belakang pintu. Beliau datang dan mengeluarkan saya dan berkata: pergilah dan panggilah Muawiyah kepada saya. Maka saya mendatanginya, dan berkata: “Dia sedang makan.” Kemudian Nabi memintaku lagi: “Pergilah dan panggil Muawiyah kepadaku.” Saya katakana; “Dia masih makan.” Maka Nabi bersabda: “Semoga Allah tidak mengenyangkan perutnya.”

dlm kitab2 sejarah manapun riwayat ini mmg sgt mashyur. muawiyyah kalau makan TAK PERNAH kenyang...kalau dia berhenti pun kerana letih. Allah pun laknat, rasul pn laknat..apa ko nak bela lagi org yg dilaknat oleh allah swt dan rasulNya?? nauzubillah...

imam hasan as menyerahkan jawatan khalifah kpd si munafik tu atas sebab politik masa itu dn untk menjaga islam ini dari rosak dan binasa, bukanya kerana muawiyyh LAYAK atas jawatan itu. sebab itulah imam hasan meletakkan SYARAT kemudian dikhianati oleh si munafik itu.

sebab tu aku tanya APAKAH SYARAT2 TERSEBUT? mananyer? tak jumpa cari kitab ke? hahahaha...
Anonymous said…
Ko ni mmg munafik...dah la bawak hadis2 mungkar...direka2...pastu petik maksud tafsir yg mmbohong...macam la org lain xde buku tafsir ibnu kathir....

Mogavallah swt mengampunkan dosa aku dan org2 yg beriman....

Moga Allah swt terus mnyesatkan org yg mmg tersesat dan mnyesatkan yg tidak menginginkan kebaikan utk dirinya....lebih2 lagi org munafik sbgaimana ayat2 awal surah al baqarah....
Anonymous said…
Woi syiah mangkuk al murtad..ni dari rasullulah SAW tk payah ko nk cite panjang lebar pasal syiah murtad ko tu

Sabda Rasulullah s.a.w : “Wahai Ali, akan ada dalam umatku kaum yang mendakwa mencintai Ahli Bait mereka disebut al-Rafidah, Bunuhlah mereka kerana mereka itu musyrik!”
Anonymous said…
hahahaha ni si biul mana pulak ni?

lawak ka korang ni...wei mangkuk tingkat, ko baca semua sekali ttg hadis rafidhah yg ko bawak tu. hahahaha mmg bengong la geng2 mu ni. bawak hadia PALSU nk hentam syiah..hahahaha

hek eleh..ada tafsir ibnu katsir la konon...kahak puih.takde pn ulama sunni yg membela muawiyyah munafik tu, hanya org2 fasik, puak nashibi dan salafi wahabi yg suka kpd bani umayyah ni. buduss.....hahahaha
Anonymous said…
best la bertekak dgn korang ni ahahahaha...skrg dah mcm CACING kepanasan... takleh nafi apa yg ada dlm kitab2 ko, pastu mulalah nk maki hamun sumpah seranah..hahahaha

errr jaga2 nk tuduh syiah murtad dan kafir ni, kalau ko GAGAL buktikan melaui hadis dn alquran..ko yg nanti jadi kafir.

anon biul ni bawak hadis palsu, aku dah jawap panjang lebar kat atas nun. tapi biasalah puak wahabi ni MALAS baca kitab.hahahaha

"Sabda Rasulullah s.a.w : “Wahai Ali, akan ada dalam umatku kaum yang mendakwa mencintai Ahli Bait mereka disebut al-Rafidah, Bunuhlah mereka kerana mereka itu musyrik!”

ini hadis PALSU. ulamak ko sendiri yg kata.hahahaha. ok takpelah..katakanlah soheh, nabi tak sebutpn 'syiah' yg dia sebut kaum 'rafidhah'. sebenarnya hadis 'soheh' yg ko bawak ni hanya kn memakan diri ko sendiri.

siapa kaum yg mengaku cinta kpd ahlulbait? mereka itulah dulunya sahabat nabi, tapi berpaling dari kebenaran. hadis ini berkenaan dgn PERANG UNTA DAN PERANG SIFFIN. peperangan muawiyyah dan siti aisyah. mereka semua mengaku cinta kpd ahlulbait tapi selepas rasul wafat mereka jadi pemberontak dan kaum penentang. 'rafidhah' ertinya penentang atau pemberontak.

perang unta dan siffin adalah antara 2 peperangan saudara pertama dlm sejarah islam. ko tahu tak apa itu perang saudara? muslim perang sesama muslim. mereka ini menentang dan memusuhi ahlulbait kesayangan nabi saw iaitu sy ali, alhasan dan alhusein.

hadis yg ko bawak tu sesuaila ditujukan kpd muawiyah, talhah, zubair dan siti aisyah yg akhirnya bangkit memerangi khalifah imam ali kw. sebab tu la imam ali memerangi mereka semua walaupun mereka itu SAHABAT dan ISTERI nabi sekalipun. jumlah nyawa yg terkorban adalah 20ribu. BANYAK TU!! hahahaha yela sebab nabi kata "BUNUHLAH MEREKA..."...BUTA SEJARAH la puak2 mu ni. hahahaha...
Anonymous said…
diriwayatkan dari Ibnu Hamid mengatakan bahwa, Isa bin Farqad dari Abil Jarud dari Muhammadi bin Ali, Rasulullah saw ketika ditanya siapakah khairul bariyyah itu, beliau saww menjawab,:"Hum anta, wa syi'atuka….Engkau ya Ali dan Syiahmu(pengikutmu)”.
(tafsir Tabari, jilid 30 hal. 171)

Jabir bin Abdullah Anshari ra berkata ketika ayat ‘khairul bariyyah’ turun, Nabi saw menghadap kepada Ali as dan berkata, “Hum anta, wa syi'atuka, taridu alayya wa syi'atuka radhiina mardiyyiina, (maksud dari khairul bariyyah) adalah kamu (Ali) dan pengikutmu, di hari kiamat kamu dan syiahmu masuk bersama saya dalam keadaan Allah ridha kepadamu, dan kamu ridha kepada Allah."
(Syawahid at Tanzil, jilid 2 hal. 360.)

hahahaha..kenapa ko x bawak hadis ni? TAKUT YA? hahahaha dok bawak hadis mungkar dan palsu tu buat apa? dah terdesak sgt ke?hahahahaha....

dari Ali as yang berkata, "Demi Allah yang menumbuhkan jenis biji, menciptakan jenis insan, sesungguhnya Rasulullah saw telah menegaskan kepadaku, bahwa takkan cinta kepadaku kecuali orang mukmin, dan takkan benci kepadaku kecuali orang MUNAFIK." (Muslim hadits no. 48 bab Keimanan jilid I).

hahahaha..siapakah kaum yg memerangi dan memusuhi imam ali kw? aku dah bawak riwayat nun ko baca dah paham sendiri. memerangi imam ali kw bermakna membenci beliau. sungguh puak2 wahabi ni suka kpd org2 munafik sebab diri sendiri tu dah munafik hahahaha...
Anonymous said…
Rasulullah saw. memegang tangan Hasan dan Husain lalu bersabda:
مَنْ أَحَبَّنِيْ وَ أحبَّ هَذَيْنِ و أباهُما وَ اُمَّهُما كان مَعِيْ في درجَتِيْ يومَ القيامةِ
“Barang siapa mencintaiku dan mencintai kedua anak ini, ayah (Ali) dan ibu (Fatimah) keduanya maka ia bersamaku satu derajat denganku kelak di hari kiamat.”
(At Tirmidzi dalam Sunan (dengan syarah al Mubarakfuri).10, 237, Manaqib Ali ibn Abi Thalib, bab 93 hadis 3816, Ahmad dalam Musnad,1.168 hadis 576, Fadhail al Shahabah.2,694 hadis 1185)

seumur hidup akulah tak pernah lagi aku lihat dan dgr syiah mencaci ahlulbait nabi saw. yg aku dgr dan lihat sendiri puak2 wahabi ni yg merendahkn derajat ahlulbait dan bersama membela mereka yg menzalimi ahlulbait. nauzubillah...

syiah mengutuk mereka yg segaja berbuat zalim kpd ahlulbait tak kiralah walau dia sahabat ke atau bapak mertua nabi ke atau ISTERI sekalipun!!! sebab perbuatan mengutuk mereka TIDAK menyalahi nas alquran.
Anonymous said…
udah2 ler tu pasal muawiyyah, berlambak lagi hadis soheh yg boleh aku bawak. kalau apa yg telah aku bawak tu korang masih DEGIL maka aku berdoa semoga diakhirat nanti bersama2 dgn abu sufyan dan muawiyyah...hahahaha

Allah swt sendiri pun berkata jgn kita membela org2 zalim.
وَلاَ تَرْكَنُــوْا إلَى الَّذِيْنَ ظَلَمُــوا فَتَمَسَّــكُمُ النَّــارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُوْنِ اللهِ مِنْ اَوْلِيَـآءَ ثُمَّ لاَ تُنْصَرُوْنَ
Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang zalim maka (padahnya kelak) kamu
akan disambar api neraka, (dalam keadaan) kamu tidak mempunyai seorang penolong pun
selain Allah, kemudian (ketahuilah! sebenarnya) kamu memang tidak akan diberi pertolongan. (Surah Hud: 113)
Anonymous said…
aku rasa bab mutaah dan muawiyyah tu dah selsai? hahahaha..

ni pasal dolah bin saba. jgn takut aku akn bahas semua sekali. apa yg korang dgr dlm ceramah2 oleh ustaz2 celup korang seperti si fathul bari tu adalah satu pembohongan yg nyata. wah2 bukan main hebat lagi bercakap psal syiah, padahal jahil mangkuk tingkat..hahahaha

Dr. Taha Husain, salah seorang tokoh Sunni yang terkenal secara langsung mengatakan musuh-musuh Syiah yang mencipta Abdullah bin Saba untuk mempertikaikan kebudayaan Syiah:
أراد خصوم الشيعة أن يدخلوا في أصول هذا المذهب عنصرا يهوديا إمعانا في الكيد لهم و النيل منهم.
الفتنة الكبرى للدكتر طه حسين، ج2، ص98، طبعة دار المعارف بمصر، عام 1953 ميلادي
Mereka ingin memerangi Syiah dengan memasukkan elemen Yahudi ke dalam usul mazhab ini. –(al-Fitnatul Kubra Li - Dr. Taha Husain, jilid 2 halaman 98.)

Pensyarah universiti Malik Sa'ud di Riyadh, Dr. Abdul Aziz al-Halabi berkata: kesimpulannya Abdullah bin Saba ialah:
شخصية وهمية لم يكن لها وجود.
دراسة للرواياة التاريخية عن دوره في الفتنة، ص73
Personaliti khayalan, tidak mungkin ia wujud. (Dirasah lil-Riwayah al-Tarikhiyyah ‘An Dawrihi fil Fitnah, halaman 73).

hahahaha jgn risau, ulama syiah dah bongkar tembelang puak wahabi ni. shj reka cerita dongeng supaya org awam memusuhi syiah. org awam ni jahil...takkan buat kajian dgn detail, korang makan je apa yg ustaz2 celup korang suapkan. kesian...hahahaha
Anonymous said…
errr teringat soklan aku kat mana sebenarnya korang jumpa hadis "Al-Quran Wa Sunnati"?

ringkas hadis ini: "aku tinggalkan 2 perkara yg kamu tidak akan sesat selamanya..alquran dan sunnah"

hahahaha ini sebenarnya hadis PALSU. wahabi shj yg pakai hadis ni, atau puak2 jakim sesat tu shj yg dok baca hadis ni. gila arr puak2 mu ni...tak takut neraka ke? hahahaha...

ada yg BERANI bantah??hahahahaha.. silakan.
Anonymous said…
aku rasa penulis blog ni kena BERTAUBAT kerana byk artikel kat sini yg salah total. blog ni sebenarnya racun dlm mewujudkan permusuhan. rosak jahanam agama ni disebabkan oleh org2 mcm blog ni la.

sebabnya MUDAH, admin x pernah pun baca dan buat kajian sendiri ttg riwayat2 tersebut. dia pun main rompak aje dari blog2 lain. buduss..org yg sengaja menyebarkan berita palsu atas niat jahat sebaik2nya dihumban kedlm neraka yg PALING DALAM. laknat keatas engkau wahai penulis blog.
Anonymous said…
Al quran dan sunnah ku....itu masa khutbah terakhir nabi saw la....

Ko ni mmg jahil la....itu dikatakan palsu....mmg ko ni ada masalah pmahaman agama

Anonymous said…
hahahaa...aku suruh BUKTIKAN bukannya merapu kat sini.

bawakan dari sumber mana hadis tersebut. kita tgk siapa yg JAHIL. hahahaha..
Anonymous said…
sah2 ko takkan jumpa hadis ni dlm bukhari, dlm muslim atau kitab2 hadis muktabar korang. abih tu DARI MANA?

ko dgr sendiri ke nabi cakap masa kononnya 'khutbah terakhir' tu? hahahahaha...

Ath-Tabrani dalam Al-Ausath mengetengahkan hadits dari Ibnu Umar ra. mengatakan: "Perkataan terakhir yang diucapkan Rasulallah saw. adalah; "Teruskanlah perlakuan yang telah kuberikan kepada ahlu-baitku"..

syiah ikut ahlulbait ko caci maki. tak pernah pun aku jumpa hadis2 yg MEWAJIBKAN ummat ikut sahabat atau isteri nabi. TAK PERNAH!!! yg ada ikut ahlulbait. dn tak pernah pun aku jumpa hadis2 yg menjamin kesemua isteri2 nabi masuk syurga. yg ada HANYALAH siti khadijah, bonda kpd ahlulbaiyt yg suci iaitu siti fatimah, wanita yg tersuci dlm dunia..tak pernah ada najis haid. kedua wanita hebat ini adalah wanita terkemuka di syurga selain dari bonda nabi isa as iaitu maryam.

ni la masalahnya ambik agama dari bani umayyah. ko x paham agama ni sebenarnya turun utk siapa dan siapa pula menjaganya selepas rasul wafat? bermula dari imam ali as dan agama ini berakhir dgn imam mahdi as.

jahil...mmg jahil ttg ahlulbait, aku tak pernah tgk lagi syiah jahil ttg ahlulbait sebab ikut kata2 rasul saw:

Rasulullah saw telah bersabda, "Didiklah anak-anakmu atas tiga perkara : Cinta kepada Nabimu, cinta kepada Ahlul Bait (keluarga)-nya dan membaca al-Qur’an” (Hadits Riwayat al-Daylami)

takde pun nabi suruh cinta pada sahabat? hahahahaha....
Anonymous said…
ko cari hadis2 yg aku bawa tu ttg masalah mutaah, ahlulbayt, muawiyyah, tahrif dlm byk lagi dlm bukhari, muslim PASTI ko akan jumpa.

tapi masalahnya, ko ada tak jilid lengkap kitab2 hadis tu? hahahahaha

ko tak tahu taktik licik ulama2 korang x jual jilid lengkap, mmg susah nk dapat yg asli. yg ada hanyalah 'ringkasan hadis bukhari' atau ringkasan hadis muslim'. hahahah....kenapa 'ringkasan' pulak?

sebabnya ulama2 korang hanya memasukkan hadis2 yg memuji sahabat, manakala riwayat kesalahan para sahabat tidak ada. sebab tu la kalau ko baca ringkasan dlm tu hanya ada riwayat2 yg cantik2 je...hahahahaha.

kesian, dah la kena tipu kat ustaz2 celup dlm ceramah, kitab pn kena tipu jugak?.hahahaha..sebab korang budus dan jahil, rupanya hanya baca ringkasan? hahahaha,....

syiah ada KESEMUA edisi lengkap kitab2 muktabar sunni, termasuklah kitab2 sekunder. mcm mane ko nk kalahkan hujah syiah kalau ko sendiri x baca kitab2 mu sendiri? hahahahaa...biul.

errr..mana sumber lengkap hadis 'sunnahku' itu. bak mai sini aku nk tgk dlm kitab mana berserta dgn sanadnya sekali. hahahaha
Anonymous said…
sedapnyer mulut kata syiah ni sesat dan kafir. ambik ko skrg siapa yg sesat dan kafir? rgk dn lihat dgn mata kepala ko sendiri, adakah ko pernah baca dan jumpa hadis2 yg aku bawak tu? tak pernah kan..kan,kan..hahahaha. baca la lagi ringkasan, nanti ulamak korang akn ringkaskan lagi, yg 10 jilid jadi 10 muka surat je...hahahahaha lawak!!

korang sendiri pun x tahu ambik agama ni dari siapa, tup2 muncul 'ahlul sunnah waljamaah'. kononnya mengaku ikut sunnah. betul ke? hahahaha...

yazid b muawiyyah tu pun mengaku ikut sunnah, setan pn mengaku diala yg paling betul ketika berhujah dgn Allah swt. sesiapa pn boleh mengaku..tapi BUKTIKAN!! hahahaha...

errr hadis tu jgn pula ye...hahahaha
Anonymous said…
وحدثني عن مالك انه بلغه ان رسول الله صلى الله عليه و سلم قال :تركت فيكم أمرين لن تضلوا ما تمسكتم بهما كتاب الله وسنة نبيه

Aku tinggalkan untuk kalian dua perkara. Kalian tidak akan sesat selama berpegangan dengannya, iaitu Kitabullah (Al Quran) dan sunnah.

skrg BUKTIKAN dlm kitab mana sumber hadis ini berserta sanad dn perawi yg lengkap. byk benda ko GAGAL bawak takkan ini pn gagal? pagi ptg, siang mllm ko dgr hadis ni, takkan x tahu dari mana asalnya? hahahahaha..silakan
Anonymous said…
nk tuduh syiah sesat atau kafir takde masalah, tapi silalah buktikan sahih atau tidaknya tuduhan kamu. sebab ini ada kaitan dgn aqidah, maka yg menuduh mesti bawakan bukti alquran dan hadis. takkan kamu nk buktikan syiah ni sesat guna kitab hindu kot?hahahaha.... dan kalau kamu gagal, maka tidak layak kamu mencaci maki syiah.

aku suruh buktikan, korang takde bukti...tapi dok caci maki aje. teruskan..hilang semua pahalo sepanjang ko hidup.hahahahaha....

syiah mengutuk sahabat dan isteri nabi pn ada bukti dan bersebab, sebab ahlulbayt sendiri yg mengutuk sahabat. rasul saw sendiri meramalkan yg isterinya akan bangkit membuat fitnah. ini semua ada dlm kitab2 kamu.

hahahaha..kita selsaikan dulu pasal hadis tu. byk lagi bab yg aku nk bincang kt sini. aku kn buktikan yg syiahlah agama yg benar, golongan yg paling selamat.
Anonymous said…
Ko ni mmg x paham eh....imam bukhari...imam muslim mmg ada bnyk meriwayatkn hadis...berjuta hadis...tp yg kita nk rujuk buku2 yg hadis2 sahih....yg syiah ada...dok buat hujah....hadis2 palsu...hadis mungkar....ko petik tah mana2 hadis palsu...pastu ko suruh aku terima sbgai hadis sahih ajak bahas....ko ni mmg ada mslh pmahaman la..yg org nk baca...hadis2 yg sahih...itu bukan ringkasan.....

Semoga Allah swt tempatkn aku di akhirat kelak bersama saidina abu bakr r.a, saidina umar r.a dan saidina uthman r.a serta saidatina aishah r.hu.....

Aku akan tinggalkn perbahasan yg x bawak faedah ni...sbb dasar pijakn kita x sama....ko guna kitab tafsir yg diseleweng maksudnya tp petik nama ulama aswj....petik nama imam bukhari rhm n imam muslim rhm tp bawak kn hadis palsu....boleh jadik mereka ada riwayatkn...tp mereka mmg ada riwayatkn hadis2 palsu...tp yg mereka dah kategorikn...yg kita tgk hadis sahih n hasan....

Moga2 allah swt selamatkn diri aku...keluarga aku...n keturunan aku n umat islam daripd fahaman syiah sesat lg mnyeleweng....amin
Anonymous said…
hahahaha...sudah KALAH..budusnya ko. baru tahu yg ko tu JAHIL MURAKKAB..hahahah

dah namanya pun SOHEH BUKHARI dn SOHEH MUSLIM, mestilah semua hadis yg aku bawak tu SOHEH. kan ulamak ko sendiri kata kitab2 bukhari dan muslim adalah yg kedua tersoheh selepas alquran. biul la mu ni...hahahaha

itulah perangai anjing wahabi laknatullah sesat lagi menyesatkan. apabila hadis2 dan riwayat itu ada dlm kitab2 mereka, terus menafikannya walaupun saheh.betullah ulama syiah kata, korang ni jenis 'mental block' memang dah tak boleh ajak berdikusi.

aku berdoa semoga kau, mak bapak kau, keturunan kau, keluarga kau MATI dlm keadaan kufur, aib dan miskin lagi hina kerana suka membuat fitnah dan mencaci mazhab syiah jafariyyah yg sudah diiktiraf oleh ulama sedunia sebagai mazhab rasmi kelima. amin 1000x....
Anonymous said…
Hai...sume...sy mewakili geng wahabi..pun nk bgtaw...dalam al-quran xde trcatat pun yg wahabi ni sesat,klu ad dalil kasi la tunjuk,supaye sy dpt pedoman n petunjuk...

La..hai..bdk2 sunni pun taat dgn ahlulbait ape..diowg lg best dgn ahlulbait ok dgn 4 sahabat pun ok jgk...diowg sume geng taw...

Abg syiah ni pun 1 jgn la kasar sgt..x bek taw doakn owg dgn bnde2 yg x elok...klu ye pun diowg tu ad salah n silap..knp x di maafkn aje...diowg tu xde super power kot mcm2 geng2 imam 12..diowg tu insan biase2 jew..x mcm geng2 imam 12...diowg sume gagah pekase..
Jd ape salah klu abg2 syiah doakn diowg yg baik2,x yah ikot sgt doa yg lame2 tu dh x releven lg dh..ni kali bg tuka r...biar molek skit...

Bang syiah..sy nk ckp skit ni...klu abg syiah ok pasni sy blh ngendeng2 kt syiah plak...
Atas dasar belas kasihan bang,bg sy mutaah dgn adk abg plz...sy ckp trus trg dgn abg sy ni mmg x beharte,ape pun xde bang..sy ni dh makin besar makin melonjak2 plak nafsu serakah ni bang..abis klu abg x ksian kt sy..xkn abg tgamak nk biarkn sy mcmni,klu abg ad adk bg la sy mutaah plz...klu abg bg abg taw x yg abg dh slamatkn insan mcm sy ni dr brbuat dose,abg cube la bincang anak bganak dlu mcmne,klu yg mane x stuju tu abg sebatkn aje tulang blakang die..ye la klu die x stuju..tu brmakne die lbh rele tgk sy mlakukan dose maksiat..abg msti xnk mcmtu kn?
.demi mutaah n syiah bang...ni la mse abg nk tunjukkn kt sume owg...
Sy arap abg dpt setelkn mslh sy ni..klu dh setel nnti roger ye bang..


Jap..bang klu jd nanti dtg uma sy nk pkai bju kale ape ea?
Anonymous said…
ko tak baca ke perbahasan ni dari awal sampai akhir? dok ulang benda yg sama shj...hahahaha

ko ingat mutaah ni FREE ko? ni la jenis manusia bangang tak pernah nk baca habis perbahasan org, sibuk nk menyampuk. ko nak tolong sambung ke? ramai geng2 wabaiyyah ko dah cabut lari...hahahaha

aku nk maafkan? setelah puak syiah dizalimi, dihukum, didakwa, dipenjara atas alasan apa? kalau aku jadi pemerintah dan buat mcm tu kat keluarga ko marah tak? hahahaha..BIUL la mu ni.
Anonymous said…
Wah...nak aram..nk mkn sowg nmpk,ko adjuz tuk ko sorg je kn binawe...

Bang syiah...sy pun nk jgk bang...sy ni bkn nk ckp besar bang..sy gupe mmg xde,tp sy pndai main game wrestling...
Sy nk kawin tp xde owg nk bang,mane blh tahan klu ari2 nk mlancap bang..ble sy tau psl mutaah ni sy igt sy nk bgenti mlancap r bang..xnk sy mlakukn dose tkutuk mcmtu lg...

Jd mcm ayat owg atas la bang..abg pun kne tlg sy jgk dr membiarkn sy mlakukn keje2 tkutuk ni bang...

Tp sy xde le sengkek sgt mcm bdk kt atas ni,sy ad kje bang,gaji sbulan 800,sy pun ad moto ex5 bang...

Klu blh bwk bebincang bang bg le sy sowg due pmpuan wt mutaah...td abg kt atas tu cite bg slimut buruk pun blh mutaah ni kn plak klu sy bg kasut safety boot sy...mahal tu sy bli...tp demi xnk mlakukn lg pekare tekutuk..sy sgp jd kn mahar bang...
Sy g keje pakai sliper pun xpe bang..janji sy dh x buat bnde2 tkutuk mcmtu lg..

Sy x blh nk janji pape bang..tp mgikut pgiraan sy la..sperma yg ad kt sy ni jenis gred A+ bang...
Xpe klu abg x caye abg blh bg pmpuan kt sy..tp klu blh jgn le bg yg gemok,yg itam mmg x ssuai le tuk bake jenis gred A+ mcmni bang...
Sy x memilih sgt..dpt mcm rozita che wan pun kire ok la..tu pun sy dh bsyukur dh bang...

Ni bake klu blh kne cpt skt bang...ye la mane taw takot die mgajok kang..

Abg bg alamat bang nanti sy kirim biodata diri sy dgn gambar sy kt tepi laut...

Gambar nk bg bpe keping ea bang?
Anonymous said…
La...kan sy dh mntk budi bicare abg td...sy dh bgtaw pun bang sy ni ape pun xde...pasal sy taw bkn free la sy nk mntk sokongan dr abg..mcm sy ckp td bang bnde ni kn abg blh bwk bncg anak bganak..abg blh cite kt diowg mslh sy ape...
Xkn la syiah ni kejam sgt bang..xkn xde tmbg rase lgsg..mgkn dgn owg len x blh...tp dgn abg...ye la sape taw kn...
Klu abg tlg sy..abg taw x abg dh tlg seseorg dr tdk mlakukn pekare2 yg bdose...tgk kt situ je abg dh dpt point...
So amcm bang? Jd x jd ni?
Jgn x jd pulak...sy nk siap2 g pnjam bju dh ni...
Anonymous said…
melancap tu haram. issh mmg dasar manusia x kenal hukum haram dan halal. org mcm ni nk cakap pasal agama?

hahahahaha...errr kalau ko nk no contact pakar sakit mental aku ada. nk tak?hahahahaha...
Anonymous said…
hahaha..sebab ko nk mutaah dgn adik aku, maknanya ko akuila mutaah ni halal. takkan wahabi yg kata mutaah ni haram tiba2 nk buat mutaah? hahahaha..

udah ler, ko konar pn akhirnya taik akan kembali ke muka ko jugak...hahahaha

errr meh la sini aku test drive dulu adik kau. kalau mak kau janda pun boleh gak, tapi kalau muka mcm tenok aku geli...tak mau aaaa...hahahahaa
Anonymous said…
nak menyakat org la kononnn...hahahaha lawak biul la ko ni.
Anonymous said…
BYE-BYE...kalau ada yg rasa nk jadi jaguh,bahas dulu hadis yg aku bawak tu. adiusss...hahahaha
Anonymous said…
Wei..jibaun...ko nk ko adjuz la sndiri...ape ko igt nikah mutaah ni free ke? Ko takat moto ex5 ko tu jgn nk blagak..
Ko bg aku no plate moto ko dgn alamat gumah ko skg...aku nk suh owg g pancitkn...
Ah..taw ko takut....jgn smpai aku jmpe moto ko..mmg aku cabut side miror ko...

Ko igt mutaah ni sng ke? Aku pun bgasap nk ayat..ni nk tlg ko plak...

Nanti bg aku pnjam moto ea..aku nk g uma abg syiah nk tgk gadis2...

Ala..nanti aku tlg la tgk kn tuk ko skali...
Anonymous said…
Abg ni sje je taw...mane ad owg ckp mlancap tu aram..kn owg ckp xnk mlakukn keje tkutuk...
Haha..ape la abg ni jgn di tunjuk sgt bodoh tu bang..malu kt owg nanti...
Klu ye pun niat abg nk bgurau dgn sy...jgn la gurau2 yg bodoh kn diri...
Sy blh paham bang abg bguwau..
Tp owg len nanti salah sgke plak igt abg ni mmg owg bodoh...

"Sori kawan2 abg ni bguwau je td...tlg jgn salah sgke igt abg ni bodoh ok"
Anonymous said…
Sy bkn wahabi la bang tp sy mewakili bg pihak wahabi..kn bebeze ayat tu..

Ala..knp sume bguwau mcm ni nie...sumenye nk jd owg bodoh...kang jd bodoh btul2 bru taw...
Abg mmg saje2 nk wt2 bodo ke? Atau mcmne?
Msti dh terbiase bodoh dr kecik ni kan?
Tu yg trbawak2 tu...ske le tu kne bodoh2kn dgn masyarakat...ape ke len benar bntuk hobi abg ni?
Owg xnk jd bodoh die plak yg beriye2 dh knp abg ni?
Ape cukup dgn owg pgl abg bodo abg rase abg dh cukup hebat...blh ea mcmtu...
Ala..abg ni sje je jd bodoh taw..kn owg dh bgtaw,sbb owg dh taw pasal mutaah ni le owg nk cube...owg kn dh xnk wt pekare2 tkutuk tu lg...jd sy dh jmpe jawapan yg slame ni sy cr..
Dgn brmutaah make sy dh tehindar dr pekare2 tekutuk tsebut..

Amboi..boi..boi...sy yg mntk mutaah dlu..sdp2 die plak yg nk cube testdrive dlu...
X sopan tul abg ni taw...

Abg nk testdrive mcmne? Abg pun x ajak sy jd geng syiah lg..bg le sy mutaah dgn adk abg dlu..klu dgn mak abg pun sy x ksh sy x memilih sgt..klu muke mak abg mcm tenok pun sy leh trime bang,sy agp tu sume ujian prtame sy dr abg...

Aduh..bang sy mntk maap sgt2 mslhnye family sy sume bkn syiah mcm family abg..jd diowg xkn blh trimenye...

Lain la abg dgn family abg sume syiah..blh nk mutaah sesuke ati...x mcm family sy bang diowg x blh nk wt mcm family abg... Klu sy cite kt diowg msti diowg respek kt family abg..msti punye la...

Tp mcm family abg kn..ye la contoh mcm abg..mcmne abg nk taw yg mane 1 ayah abg ea? Stakat ni mak abg dh mutaah dgn bpe owg laki? Ramai x bang?
Msti mak abg bangge kn?
Sy pun tmpg bangge jgk...mak abgnye no fon bpe ea? die pakai maxis ke celcom?

Anonymous said…
Sape bodoh? Abg syiah ni ke?
Ni x mungkin begurau ni...pasal ayat abg ni mmg nampak asli bodohnye tu...
Bodoh abg syiah ni aku yakin bkn die saje buat2..
Sbb bodoh abg syiah ni memang 100% original bodoh..mmg bodoh abg ni dr kturunan ni...sbb klu owg biase x mgkn blh buat bodoh mcm abg syiah ni...
Jd ko dh taw kn mcmne asli nye kbodohan abg syiah ni?
Jd jgn wt pasal k...jd jgn memain dgn owg bodoh mcm abg syiah ni k...tolong respect skit...
1 – 200 of 218 Newer Newest