Perbezaan antara agama Islam dengan agama Syiah

Ketahuilah bahawa Syiah adalah agama di luar Islam. Perbezaan antara kita kaum Muslimin dengan Syiah sebagaimana berbezanya dua agama dari awal hingga akhir yang tidak mungkin disatukan, kecuali salah satunya meninggalkan agamanya.
1. Pembawa Agama Islam adalah Muhammad Rasulullah. 

Pembawa Agama Syiah adalah seorang Yahudi bernama Abdullah bin Saba ' Al Himyari . [ Majmu 'Fatawa , 4/ 435 ]

2. Rukun Islam menurut agama Islam : 1. Dua Syahadat 2. Solat 3. Puasa 4. Zakat 5. Haji [HR Muslim no. 1 daripada Ibnu Umar ] 

Rukun Islam ala agama Syiah : 1. Solat 2 . Puasa 3 . Zakat 4. Haji 5. Wilayah / Kekuasaan [Lihat Al Kafi Fil Ushul 2 /18 karya Imam Besar Syiah Al Kulaini 2 /634 ] . Kedudukan Al Kulaini di Syiah = Kedudukan Imam Bukhari di Sunni ]

3. Rukun Iman menurut agama Islam ada 6 perkara iaitu : 1. Iman Kepada Allah 2. Iman Kepada Malaikat 3. Iman Kepada Kitab- Kitab 4 . Iman Kepada Para Rasul 5. Iman Kepada hari qiamat 6. Iman Kepada Qadha Qadar. 3. 

Rukun Iman ala Agama Syiah ada 5 Perkara, yaitu: 1. Tauhid 2. Kenabian 3. Imamah 4. Keadilan 5. qiamat

4. Kitab suci umat Islam Al Quran yang berjumlah 6236 ayat 

Kitab suci Syiah Mushaf Fathimah yang berjumlah 17.000 ayat ( lebih banyak tiga kali ganda dari Al Qur'an milik kaum Muslimin) . [Lihat kitab mereka Ushulul Kafi karya Imam Besar Syiah Al Kulaini 2 /634 ] .

5. Azan menurut Agama Islam : ( Allahu Akbar ) 4 kali ( Asyhadu Allā ilāha ILLALLAH ) 2 kali ( Asyhadu anna Muhammadan Rasulullah ) 2 kali ( Hayya 'alash sholah ) 2 kali ( Hayya' alal Falah ) 2 kali ( Allahu Akbar ) 2 kali ( lā ilāha ILLALLAH ) 2 kali

Azan Ala Agama Syiah: www.youtube.com/watch?v=ffuZ8Fy9Ed0 ( Allahu Akbar ) 4 kali ( Asyhadu Allā ilāha ILLALLAH ) 2 kali ( Asyhadu anna Muhammadan Rasulullah ) 2 kali ( Asyhadu anna ' Aliyyan waliyullōh ) 2 kali ( Hayya ' alash sholah ) 2 kali ( Hayya' alal Falah ) 2 kali ( Hayya ' alā khoiril ' amal) 2 kali ( Allahu Akbar ) 2 kali ( Lā ilāha ILLALLAH ) 2 kali

6. Islam meyakini bahawa solat diwajibkan pada 5 waktu. 

Agama Syiah meyakini bahawa solat diwajibkan hanya pada 3 waktu saja .

7. Islam meyakini bahawa solat Jumaat hukumnya wajib. [QS Al Jumu'ah: 9 ] 

Agama Syiah meyakini bahawa solat Jumaat hukumnya tidak wajib.

8. Islam menghormati seluruh sahabat Rasulullah dan meyakini mereka orang -orang terbaik yang digelari radhiallahu ' Anhum oleh Allah. [QS At Taubah: 100 ]  

Agama Syiah meyakini bahawa seluruh sahabat Rasulullah telah kafir ( Murtad ) kecuali Ahlul Bait ( versi mereka ) , salman Al Farisi , Al Miqdad bin Al Aswad , Abu Dzar Al Ghifari . [Ar Raudhoh Minal Kafi Karya Imam Besar Syiah Al Kulaini 8/245-246 ]

9. Islam meyakini bahawa Abu Bakar adalah orang yang terbaik dari umat ini setelah Rasulullah, kemudian selepas Umar bin Al Khatthab , lalu Utsman bin ' Affan , lalu' Ali bin Abi Talib.

Agama Syiah meyakini bahawa orang terbaik setelah Rasulullah adalah Ali bin Abi Talib , adapun Abu Bakar dan Umar bin Al Khatthab adalah dua berhala Quraisy yang terlaknat . [ Ajma'ul fadha'ih karya Al Mulla Kazhim hal. 157] .

10. Islam meyakini bahawa Abu bakar adalah orang yang paling berhak menjadi khalifah sepeninggal Rasulullah. 

Agama Syiah meyakini bahawa orang yang paling berhak menjadi khalifah sepeninggal Rasulullah adalah Ali bin Abi Talib.

11. Islam meyakini bahawa Abu Bakar adalah khalifah pertama yang sah. 

Agama Syiah memposisikan Abu Bakar sebagai perampas kekhalifahan dari ' Ali bin Abi Talib

12. Islam meyakini bahawa Mu'awiyah bin Abi Sufyan , 'Amr bin Al' Ash, Abu Sufyan termasuk sahabat Rasulullah 

Agama Syiah meyakini bahawa mereka pengkhianat dan telah kafir ( Murtad ) dari Islam.

Perhatian : Namun kemungkinan orang-orang Syiah di sekitar anda akan mengingkari tulisan ini sambil berkata: " Syiah tidak seperti ini! " Tetapi mereka tidak layak mengingkari perkataan-perkataan ulama-ulama besar mereka kerana bahan bacaan yang kami gunakan dalam penyusunan artikel ini menggunakan kitab -kitab pokok Syiah yang ditulis oleh ulama-ulama besar Syiah sebagai rujukan dan dari laman web rasmi mereka. 

Ibnu Babawaih Al Qummi, salah seorang ulama besar syiah, berkata: kami menyakini bahawa taqiyah adalah wajib, siapa yang meninggalkannya sama seperti meninggalkan solat. [Al I'tiqadat hal 114]

*Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber manusiasurga.wordpress.com

Comments

anti munafik said…
klu abdullah bin saba tu asal dari yahudi,sekurang2 nya agama yahudi tu agama samawi yg di beri kitab,tapi umar,abu bakar,muawiyah dan yg sesama mcmnya itu dulunya ada lah penyembah berhala lata dan uzza,bahkan tak boleh di nafikan yg umar pernah tanam anaknya hidup2 krn mengamalkan ajaran agama penyembah berhala,....apa kah org bekas penyembah berhala itu lebih mulia dari org yahudi kaum nabi musa yg di beri kitab apabila mereka masuk islam ,kenapa nama abdullah bin saba ni di jaja munafik seburuk2nya,krn dia menyokong saidina ali dan menentang muawiyah yg anti keluarga rasullah,apakah muawiyah itu lebih mulia dari saidini ali,sedangkan saidina ali tidak pernah menyembah berhala,muawiyah pula memang asal m uawiyah adalah penyembah lata dan uzza....
makanx said…
syiah itu aliran, dan suni juga aliran..

Syiah dan suni itu aliran dalam agama islam..

JANGAN BENCI SYIAH ATAU SUNI.. KITA ITU SAUDARA DALAM ISLAM

JADI CUMA ORANG TOLOL YG MENJELEK2KAN SAUDARA ISLAM NA SENDIRI
makanx said…
semoga anda semua d beri hidayah
setelah, membaca tautan ini..
www.islamtimes.org/vdcawinui49nai1.
h8k4.html

Amin ya Allah
Anonymous said…
Syiah sesat! Boneka imam2 yg sgt tersesat! Jgn dibuang akhirat sbb nak memperhamba diri dgn imam2 sesat ni! Neraka menunggu selama2nya utk org2 yg syirik pada Allah!
faizal said…
Kalau orang benci dan kutuk ibu bapa kita akan menyebabkan kita menjauhi orang tersebut. Nah, bagaimanakah kita dapat menahan diri apabila syiah membenci dan mengutuk Abu Bakar, Umar, Usman dan Aisyah? Dan syiah menolak tepi semua sahabat nabi muhajirin dan ansar kecuali sebilangan kecil. Mereka menjelikkan para sahabat, apakah tidak layak mereka dijeliki? Belum dikira lagi iktiqad mereka terhadap al quran dan malaikat jibril, pengkhianatan mereka terhadap ahlul bait, pemberontakan tanpa henti sepanjang zaman terhadap khilafah umat, dan pelbagai lagi.
Anonymous said…
Lu Syiah ke Mat????!!!. Patut komen lagu ni. Inilah hebatnya Islam. Kapiyaq lagu mana pun, once mengucap 2 kalimah syahadah Ahli Sunnah Waljamaah, semua beres. Tapi ,walau pun Lu menyenget ngaku Islam berpegang dgn fahaman na'nguzubillahiminzalik...jawablah dlm qubur dan yaumil akhir nanti.
Anonymous said…
Hujah Lu salah Mat oiiii. Ini bukan lagi aliran tetapi menyentuh AKIDAH. Mana bisa sahabat Nabi yg dijamin Syurga, isteri Nabi dinafikan Islamnya. Tak lojik sungguh fahaman syiah ni.

Yang saya teramat khuatir base on ceramah ustaz di TV, fahaman syiah ini membiyak lantaran mudahnya aktiviti "maaf tulis" , MEMANTAT. Satu aktiviti yg ugama Hindu/Buddha pun tak sampai tahap itu.
Anonymous said…
Syiah adalah agama baru bukan lagi aliran mazhab. Jauh menyimpang dari ajaran islam yang sebenar.
Unknown said…
Syiah bukanlah sedara sesama islam,dia pengkhianat agama Islam yg suci ini,mereka mempunyai fahaman yg sangat berbeza dgn kita,mereka ini adalah golongan rafidah yg patut kite perangi habis-habisan.
Unknown said…
Syiah bukanlah sedara sesama islam,dia pengkhianat agama Islam yg suci ini,mereka mempunyai fahaman yg sangat berbeza dgn kita,mereka ini adalah golongan rafidah yg patut kite perangi habis-habisan.
Anonymous said…
Wei puak syiah jgn nak mengaku saudara la. Islam itu 1. Fahaman yg 1. Percaya pd 1 dan sma. Kembali ke pangkal jalan. Ikut ajaran dlm al-quran.. knp ka tiba2 ajaran lain boleh kalian terima bgitu mudah? Kembali dan sedar la para bekas saudara tu.. :'(
Anonymous said…
syiah adalah bertuhankan nafsu semata2.bertaubatlah segera.kembalila kepada Al-Quran dan As-Sunnah.
Othman Draman said…
Besnis produk kesihatan myherb2u
Goji, tricajus, susu kambing, mlm call +60192311900
http://www.healthbuilders.com.my/
othmandraman@yahoo.com
http://othmandraman.blogspot.com/?m=1
http://www.dnaglobal2u.com/
http://www.iphytoscience.com/
http://www.drtina.mynucerity.biz/indexi.php
https://www.google.com/#fp=eccba6f7b5b00530&q=myherb2u
http://www.youtube.com/watch?v=JSOi1e3ethM
https://www.google.com/search?q=myherb2u&filter=0&bav=on.2%2Cor.r_cp.r_qf.&bvm=bv.50952593%2Cd.bmk%2Cpv.xjs.s.en_US.epv7Gxs5zsU.O&biw=1366&bih=667&um=1&ie=UTF-8&hl=en&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=JrwTUt6VB4K4rAeI-YHQDA
Kedai P01 pasar majlis sek16 shah alam, selangor, malaysia
Rakan niaga/penyewa/pekerja diperlukan
Kursus motivasi besnis disediakan
Stokis/pegedar diperlukan
Pakej melancong Kelantan/Selatan Thailand disediakan
Rumah dijual diSubang Suria,Shah Alam
Kelas mengaji Al Quran disediakan
Welcome to Health Builders (M) Sdn.
www.healthbuilders.com.my
Syarikat jualan langsung unggul yang membawa kepada anda satu kerjaya … untuk terus berjaya. Nikmatilah kehebatan rangkaian produk dan keistimewaan pelan pemasaran kami untuk kehidupan yang lebih bermakna.

Sent from my iPhone
Unknown said…
kebalik mas....
zakat dahulu baru puasa. bukan puasa baru zakat, kok mesti banyak yang keliru ya ???