Laluan Kereta Api Legenda Istanbul-Makkah Kini Beroperasi Kembali

Jalur Kereta Api Legendaris Istanbul-Makkah Siap Diaktifkan Kembali

Jalur kereta api "suci" dan bersejarah peninggalan masa akhir kekhalifahan Turki Utsmani (Ottoman) yang menghubungkan dua bandar utamanya iaitu Istanbul (kini di Turki) dan Makkah al-Mukarramah (kini di Saudi Arabia) siap diaktifkan kembali.

Pemerintahan Turki kini sedang menyiapkan kembali reaktivisasi laluan kereta tersebut, sekali gus menyediakan beberapa unit kereta peluru yang akan melaluinya dengan jarak tempuh Istanbul-Makkah lebih kurang 24 jam.

Menurut target, pengaktifan kembali jalur bersejarah itu akan mula boleh beroperasi sekitar 4 tahun akan datang, dengan kuota 2 juta penumpang setiap tahun.




Jalur "suci" tersebut dibina pada masa pemerintahan terkini kekhalifahan Turki Utsmani, tepatnya pada tahun 1900 M. Saat itu, wilayah Hijaz (kini Saudi Arabia), termasuk di dalamnya kota Makkah dan Madinah, masih menjadi sebahagian dari wilayah kekhalifahan.

Jalur tersebut menjadi sangat popular dan melegenda, dan dikenali dengan nama "sikkah Hijaaz" (Jalur Hijaz). Jarak total jalur tersebut mencapai sekitar 2241 KM, dengan melewati beberapa wilayah Uthmani ketika itu, iaitu Aleppo, Hamat, Dera, Damascus (kini Syria), bandar-bandar Palestin, bandar-bandar Jordan, sampai stesen terakhir di kota suci Makkah.


Jalur tersebut mulai putus sejak masa pemberontakan berdarah klan Aali Saud yang berkomplot dengan Muhammad Abdul Wahhab (Aali Saud menjadikan pemikiran Abdul Wahhab sebagai mazhab rasmi gerakannya, kelak dikenali dengan Wahhabiyyah).

Pemberontakan tersebut diarsiteki, disokong, dan dibiayai penuh oleh pihak United Kingdom (Inggeris), sampai akhirnya gerakan pemberontakan Aali Saud pun menjadi kerajaan yang menelikung dan bebas dari kekhalifahan Turki Utsmani.


Comments